Springen naar inhoud

Hulp nodig: RP-HPLC kwantitateit analyse methode

• Log in om te kunnen reageren

Jane_CF

Jane_CF

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 13:22

Ik moet een RP-HPLC anlayse van een inhoud stof van een geneeskrachtige kruid opzetten.
In de Duitse info die ik hierover heb gevonden is het gehalte van de inhoudstof van een geneeskrachtige plant d.m.v " externe standaard" bepaald.
Wat "externe standaard"?
Is dit een methode?
Waar en hoe kan ik hierover informatie vinden?

Ik weet dat er de volgende kwantitatieve bepalings methoden zijn:

-Interne Standaard
-Standaard Additie

In mijn studie boek "Quantative Chemical Analysis" van Daniel C. Harris en op het internet kon ik hier over niets vinden.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Groetjes, Jane

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2005 - 14:11

Bij een interne standaard of een standaard-additie wordt de standaard in een of andere vorm toegevoegd aan het monster.

Een externe standaard zou je kunnen zien als een tweede monster, onafhankelijk van het echte monster, waarvan je precies weet wat erin zit.

Gebruik van een externe standaard compenseert dus niet voor matrixeffecten

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 15:17

Een ijklijn wordt ook vaak met behulp van externe standaarden gemaakt. De tegen hanger hiervan is dus de standaard additie die je al noemde.

DanD

DanD

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2005 - 15:01

Misschien dat dit ook ng kan helpen;

Stel we noemen de stof van het geneesmidel die je tracht te bepalen dmv HPLC, x

In het labo is diezelfde stof die je kwantitatief wenst te bepalen aanwezig; je gaat van deze stof of standaard een aantal oplossingen maken met verschillende concentraties

vb;

oplossing 1= 10 mg/l

oplossing 2= 5 mg/l

oplossing 3= 1 mg/l

Deze externe standaarden (de standaard wordt als dusdanig geanalyseerd en niet toegevoegd aan het monster) kan je injecteren vooralleer je het monster (uw geneesmiddel) injecteert. Iedere standaard zal overeenstemmen met een welbepaalde piekhoogte of piekoppervlakte. A.d.h.v. deze standaarden stel je een ijklijn op (piekhoogte of piekoppervlakte in functie van de verschillende concentries) om uiteindelijk de hoeveelheid stof x in je geneesmiddel te kunnen bepalen.

Wanneer je het monster injecteert kan men uit de bekomen piekhoogte of de piekoppervlakte van het monster, zijn concentratie bereken d.m.v. de opgestelde ijklijn.

In een dergelijk geval bepaal je dus de hoeveelheid stof in een geneesmiddel d.m.v. een externe standaard.

gegroet caspase

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures