MALDI massa spectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

MALDI massa spectrometrie

Hallo 8-[

Wie o wie kan mij vertellen wat MALDI massa spectrometrie en MALDI-TOF massa spectrometrie is?

Ik moet namelijk een samenvatting maken van 1 A4-tje, maar het is me nog niet echt duidelijk wat het nu is.

Groetjes Marloes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: MALDI massa spectrometrie

MALDI = Matrix-assisted Laser Desorption/Ionization

Dit is een zogenaamde "zachte" ionisatietechniek, waarbij het molecuul niet meteen in brokken uiteengeschoten wordt.

TOF = Time of Flight

Dit is een techniek voor het scheiden van de massa's in een massaspectrometer. Dit is erg geschikt om met MALDI te worden gebruikt, omdat MALDI pulsgewijs de ionen kan vormen.

Berichten: 1.122

Re: MALDI massa spectrometrie

TOF = Time of Flight
Bij TOF wordt, zoals de naam al doet vermoeden de tijd gemeten die de ionen er over doen om een bepaalde afstand af te leggen. Deze tijd is afhankelijk van de massa en de lading van de ionen en is dus karakteristiek voor de massa/lading verhouding. Uit de massa/lading verhoudingen (m/z) kunnen vervolgens respectievelijk de samenstelling/molecuulformule van de brokstukken en het oorspronkelijke moleculaire ion bepaald worden.

Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: MALDI massa spectrometrie

MALDI = Matrix-assisted Laser Desorption/Ionization
Bij MALDI wordt het te meten analiet opgelost in een organisch oplosmiddel (matrix). Deze matrix absorbeerd sterk licht bij de te gebruiken golflengte. De matrix wordt vervolgens gedroogd waardoor een zogenaamd (vast) MALDI-preparaat gevormd wordt. Dit preparaat wordt vervolgens in de massaspectrometer gebracht. Hier wordt m.b.v intense laserpulsen het preparaat verhit (aangezien de matrix sterk licht absorbeerd) waardoor het oplosmiddel sublimeerd en de te analyseren stof vrij komt; intact, dus niet kapot geschoten (zoals RWWH al zei). Het ionisatieproces gebeurt tijdens het proces waarbij de laser het oplosmiddel sublimeerd, maar hoe het precies gebeurt is niet helemaal duidelijk. Volgens mij zijn er vrij veel theorien hoe dit zou gebeuren.

Grtz Bas

edit: In het geval van MALDI-TOF worden de met MALDI gevormde ionen met de TOF gescheiden op massa/lading verhouding.

Berichten: 328

Re: MALDI massa spectrometrie

bteunissen schreef: De matrix wordt vervolgens gedroogd waardoor een zogenaamd (vast) MALDI-preparaat gevormd wordt. Dit preparaat wordt vervolgens in de massaspectrometer gebracht. Hier wordt m.b.v intense laserpulsen het preparaat verhit (aangezien de matrix sterk licht absorbeerd) waardoor het oplosmiddel sublimeerd en de te analyseren stof vrij komt; intact, dus niet kapot geschoten (zoals RWWH al zei).
Eerst zeg je dat de matrix wordt gedroogd en daarna zeg je dat het preparaat wordt verhit en het oplosmiddel sublimeert. Maar als de matrix wordt gedroogd, verdwijnt al het oplosmiddel toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: MALDI massa spectrometrie

De matrix wordt bedoelt, niet het oplosmiddel wat gebruikt is bij het opbrengen.

Berichten: 1.122

Re: MALDI massa spectrometrie

Het oplosmiddel, met daarin opgelost de te analyseren stof, kristalliseerd uit. Deze vaste stof wordt vervolgens met de laser 'beschoten'. Niet helemaal duidelijk geschreven denk ik..... 8-[

Grtz Bas

Berichten: 62

Re: MALDI massa spectrometrie

Bij MALDI wordt het te meten analiet opgelost in een organisch oplosmiddel (matrix). Deze matrix absorbeerd sterk licht bij de te gebruiken golflengte.


Mierenneukmode: Je kan ook een biologisch preparaat nemen en daar op 'schieten', ik zie niet in waarom je een bepaald analiet met een MALDI wilt meten als je toch al de zuivere stof hebt... gebruik dan LC-TOF of een GCTOF...

Een MALDI machine is erg goed voor samples waar je een sterk verdeeld sample hebt, en je kan ZIEN waar de bende zit... zo kan je bvb een plant nemen, of een lading cellen, of iets anders, en daar van een bepaald onderdeel van een cel een spectrum krijgen... Er wordt wel gezegt dat je een mug kan pakken, deze op de maldi plaat kan drukken, en die vervolgens kan analyseren... al zal dat waarschijnlijk redelijk overdreven zijn...

Reageer