PWS over biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 86

PWS over biodiesel

Ik doe mn PWS over biodiesel, en ik had een vraagje over het productieproces, met name met reactievergelijkingen in structuurformules.

In ditPDF'je staan 3 manieren om te transesterificeren (poeh).

- "Base catalyzed transesterification of oil with alcohol"

--> is dit de methode met CH3OH en NaOH waarbij natrium methoxide + water ontstaat?

- "Direct acid catalyzed transesterification of the oil with methanol"

--> Is hier de [H+] belangrijk, en hoe moet ik mij deze reactie voorstellen? Koppeling van H+ aan een dubbele O waarbij OH onstaat?

- "Conversion of the oil to fatty acids, and then to alkyl esters with acid katalyse"

--> Wordt de olie vetzuur? Maar, een vet is toch al een vetzuur van glycerol met 3 OCO groepen eraan vast?

bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: PWS over biodiesel

Bij de transesterificatie van vetten met methanol worden de triglyceriden omgezet in de methylesters van de vetzuren en glycerol.

Tekeningen van de reactiemechanismen van zuur of base gekatalyseerde transesterificaties zijn vast wel op internet te vinden en zeker in ieder organisch chemisch leerboek.
- "Base catalyzed transesterification of oil with alcohol"

--> is dit de methode met CH3OH en NaOH waarbij natrium methoxide + water ontstaat?
Ja, het methoxide wat gevormd wordt is nucleofiel en de koolstof van de carbonylgroep van je ester is electrofiel.
- "Direct acid catalyzed transesterification of the oil with methanol"

--> Is hier de [H+] belangrijk, en hoe moet ik mij deze reactie voorstellen? Koppeling van H+ aan een dubbele O waarbij OH onstaat?
Een H+ ion gaat inderdaad op de zuurstof van de carbonylgroep zitten. Hierdoor wordt het koolstofatoom van deze carbonylgroep veel electrofieler.
- "Conversion of the oil to fatty acids, and then to alkyl esters with acid katalyse"

--> Wordt de olie vetzuur? Maar, een vet is toch al een vetzuur van glycerol met 3 OCO groepen eraan vast?
De olie die ze bedoelen bestaat uit triglycerides. Dit zijn inderdaad 3 vetzuren verestert met glycerol.

Bij deze methode voeren ze het proces in twee stappen uit. Eerst wordt het triglyceride gehydrolyseerd tot vetzuur (fatty acid) en glycerol. Vervolgens worden de vetzuren veresterd met methanol

Berichten: 3

Re: PWS over biodiesel

Ik snap dat in deze thread al bijna 3 jaar niet meer is gepost, maar toch heb ik een vraag over die methoxide.

Waarom verandert die methanol in combinatie met de NaOH tot natriummethoxide, aangezien methanol een stabiel molecuul is?

Berichten: 552

Re: PWS over biodiesel

zoals ik kan opmaken treedt er een zuur-base reactie op. Vind ik nogal bizar aangezien methanol toch zeer zwak zuur is??

Berichten: 223

Re: PWS over biodiesel

misschien is de olie (vermoedelijk cooking-oil) de boosdoener

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: PWS over biodiesel

zoals ik kan opmaken treedt er een zuur-base reactie op. Vind ik nogal bizar aangezien methanol toch zeer zwak zuur is??
Er treedt inderdaad een zuur base reactie op. Echt bizar is dit niet omdat methanol een beetje zuurder is dan water.

Reageer