Natrium uit zout

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 9

Natrium uit zout

Lo,

Ik zit met een vriend van me die ook heel erg van chemie houdt te plannen om stunts uit te gaan halen, en we willen hetvolgende weten:

Kunnen we Na uit gewoon keukenzout halen (dus ontleden)? (En zo ja, natuurlijk hoe).

Alvast bedankt,

Pimm und Flow.

Berichten: 328

Re: Natrium uit zout

Keukenzout bestaat uit natrium en cloride ionen. Als je dat oplost in water onstaat er dus Na+ en Cl- en niet het vast natrium dat jij (denk ik) wil hebben. En volgens mij kun je natrium niet zomaar uit keukenzout halen, omdat het natrium positief geladen is en er altijd negatieve ionen in de buurt moeten zijn. Tenzij je er voor kan zorgen dat de natriumionen natriumatomen worden, maar dat doe je niet zo 1 2 3, omdat natrium het liefste in ionvorm wil zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Natrium uit zout

Ik denk dat je natrium theoretisch zult kunnen maken door elektrolyse van de smelt van keukenzout bij 800C..... Elektrolyse van een zout oplossing gaat natuurlijk niet: Natrium heeft daarvoor inderdaad een ongunstige redox potentiaal: daarom reageert het overal ook zo heftig mee.

Elektrolyse van een zoutoplossing wordt bij AKZO gebruikt om Chloorgas en NaOH te maken, en ook om bleekwater te maken.

Overigens vind ik het niet zo'n goed idee om stunts met chemie uit te halen. Chemie is erg leuk, maar als je leuke proeven wilt doen, dan moet je PRECIES weten en begrijpen wat er gebeurt, anders stel je jezelf zonder het te weten bloot aan veel te gevaarlijke stoffen. Zelfs met zeer eenvoudige huis- tuin- en keukenstoffen kun je erg gevaarlijke chemie bedrijven.

Niet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Natrium uit zout

Ik heb het in een ver verleden eens met huis-tuin-en-keuken middelen uit de smelt geprobeerd. Dit was helemaal geen goed idee. Naast het chloorgas wat ontstaat is het natrium natuurlijk zeer reactief (helemaal bij deze temperaturen) en reageert het direct weg met water uit de lucht. Kortom het zal je thuis niet zomaar lukken om natrium te maken.

Berichten: 111

Re: Natrium uit zout

Natrium kan inderdaad enkel verkregen worden door elektrolyse van keukenzout. Dit is echter een heel onderaardig proces, er komt namelijk chloorgas vrij.

[url=http://chemixtry.****hedz.com/index.php?showtopic=1610]http://chemixtry.****hedz.com/index.php?showtopic=1610[/url]

- hier ben ik zelf al een thread erover begonnen, kan je wel eens lezen

EDIT: de link hierboven werkt niet doordat hier blijkbaar een censuur engine aan de gang is. **** moet je vervangen door f_u_c_k maar dan zonder de streepjes. Dan werkt de URL wel.

Berichten: 1

Re: Natrium uit zout

je moet weten dat natrium zeer ontvlambaar is en dus zeer gevaarlijk. zelfs mijn leerkracht heeft hierover al navraag gedaan maar kreeg als antwoord van een professor dat de procedure te gevaarlijk is. het moet inderdaad uit NaCl gehaald worden, maar dat probeer je dus beter niet.

Berichten: 2.746

Re: Natrium uit zout

als een NaCl-opl elektroliseert ( of zoiets) krijg je dan Na(metaal) die dan spontaan reageert met water of direct NaOH? of is dit hetzelfde?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Natrium uit zout

als een NaCl-opl elektroliseert ( of zoiets) krijg je dan Na(metaal) die dan spontaan reageert met water of direct NaOH? of is dit hetzelfde?


In water zal dat niet gebeuren. De natrium-ionen zijn (bij lange na niet) de sterkste reductor in oplossing, dit is water zelf. Water reageert dan ook tot H2 en OH-. De natriumionen doen niets.

Berichten: 62

Re: Natrium uit zout

NaCl elektrolyseren is thuis bijna niet te doen, hele hoge temperatuur nodig, en veel gevaarlijke Cl2 gassen die vrijkomen.

Elektrolyse van NaOH is echter wel mogelijk, zei het met enige aanpassingen... NaOH heeft een redelijk laag smeltpunt (318°C), maar corrodeerd alles naar de chemiehemel, zelfs glas moet eraan geloven. Als je porseleinen kroezen hebt waar je NIET zuinig op bent kan je die gebruiken, maar een nikkelen smeltkroes is het beste, maar deze zijn echter niet gemakkelijk te vinden, helaas.

Het gevormde Na is het beste te isoleren door na de electrolyse alles af te laten koelen, en wachten tot de fase dat de NaOH vast is geworden, en de Na nog vloeibaar is, en het daarna in watervrij xyleen iod te gooien.

Meer info op deze Nederlandse site:

http://www.jeroengoubet.tomaatnet.nl/exper...en/natrium.html

En hier 2 threads op sciencemadness:

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=2103

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=2105

Berichten: 9

Re: Natrium uit zout

Ik weet dat Na zeer ontvlambaar is en dit is nou precies waarom ik het wil hebben, echter als het met hoge temperaturen moet zal ik er vanaf moeten zien aangezien dat in combinatie met de Na vééls te gevaarlijk zou worden.

B.t.w. wij (en vooral ik) zijn niet alleen geïntereseert in de stunts zelf maar ook in de chemische reacties, ik zal dus echt wel van te voren nagaan wat er gaat gebeuren en altijd het eerst even met héle kleine hoeveelheden proberen.

Dank jullie allen anyway.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natrium uit zout

Ehm laat ik het zo stellen: wat denk je wat er gebeurt als je puur natrium met je blote handjes vastpakt?

Berichten: 2.746

Re: Natrium uit zout

DrQuico schreef: In water zal dat niet gebeuren. De natrium-ionen zijn (bij lange na niet) de sterkste reductor in oplossing, dit is water zelf. Water reageert dan ook tot H2 en OH-. De natriumionen doen niets.
het zout blijft dus zout?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Natrium uit zout

het zout blijft dus zout?


Als je daarmee bedoeld keukenzout, nee. De chlorideionen reageren wel (tot Cl2). Aan de andere electrode wordt naast waterstofgas ook OH- gevormd. Effectief houd je dus uiteindelijk NaOH in oplossing over

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Natrium uit zout

De chlorideionen reageren wel (tot Cl2). Aan de andere electrode wordt naast waterstofgas ook OH- gevormd. Effectief houd je dus uiteindelijk NaOH in oplossing over
Lost chloorgas niet op in loog onder vorming van hypochloriet? Ik dacht me te herinneren dat dat de manier was om bij een lek in een chloortank bij een zoutelektrolysefabriek het gas snel onschadelijk te kunnen maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Natrium uit zout

Daar heb je gelijk in, maar ik wou het niet nodeloos ingewikkeld maken.

Reageer