Natrium uit zout

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natrium uit zout

DrQuico schreef:De chlorideionen reageren wel (tot Cl2). Aan de andere electrode wordt naast waterstofgas ook OH- gevormd. Effectief houd je dus uiteindelijk NaOH in oplossing over
Lost chloorgas niet op in loog onder vorming van hypochloriet? Ik dacht me te herinneren dat dat de manier was om bij een lek in een chloortank bij een zoutelektrolysefabriek het gas snel onschadelijk te kunnen maken.
Lol zo kun je dus ook de wc schoonmaken (Natriumhypochloriet is het hoofdbestanddeel van bleekmiddel 8-[ )

Berichten: 251

Re: Natrium uit zout

als de forumleden hier zo enthousiast reageren op een post van een kerel die ff met z'n vriend "stunts" wil gaan uithalen, hou ik m'n hart vast

jullie reageren op een post van iemand die zo gek wil zijn om Na uit Nacl te gaan halen ???

volgens mij werd deze topic al de vorige keer gesloten.......

wat gaan jullie volgende keer doen als er iemand vraagt naar de ultieme molotov om er even mee te gaan stunten ??? (btw, ik heb m'n legerdienst gedaan, dus ik weet het wel)

wat gaat het volgende zijn ? extractie van fosfor uit urine ? met fosfor kan je namelijk ook stunten ....

sorry voor deze harde reactie, maar afgelopen week heeft een goeie collega van mij een serieus ongeluk gehad, en die durfde nog niet eens "stunten", dus wees aub een beetje voorzichtig met die - hopelijk waarschijnlijk - goedbedoelde "raadgevingen"

Berichten: 62

Re: Natrium uit zout

Je kan iemand beter goede info geven dan geen info geven, iemand gaat dit toch proberen, en stikt in chloorgas...

Tuurlijk, het is altijd uitkijken, maar Natrium is zelf met wat kleine aanpassingen op kleine schaal redelijk goed te maken thuis, met electrolyse van NaOH. Zie de links in mijn vorige post, het kan best (relatief) veilig.

Fosfor uit urine halen is een beetje onzin, urea kan je wel succesvol uit urine halen - iemand interesse in een synthese?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Natrium uit zout

Jack heeft natuurlijk gelijk dat de beschreven proef geen doe-het-zelf proef is.

Inderdaad heeft er ook een slotje op deze thread gezeten, echter dat hebben we teruggedraaid omdat we nou eenmaal niet elk topic waar potentieel iets gevaarlijks uit zou kunnen op slot kunnen zetten. Dat zou eerder duiden op overdreven angst voor mogelijke risico's dan verantwoord chemie bedrijven.

Ik denk dat in dit licht de reactie van Taaie-neuskoek (what's in a name 8-[ :D ) een mooi antwoord biedt: dat je iemand beter goede info over risico's kan geven.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 44

Re: Natrium uit zout

Jack heeft natuurlijk gelijk dat de beschreven proef geen doe-het-zelf proef is.
Ahem...dit is wel degelijk een doe-het-zelf reactie. Een beetje een stevig soepblik kan zelfs gebruikt worden, als je de corrosie een beetje in de gaten houdt. Ik heb zo'n blikje twee keer achter elkaar gebruikt een paar uur, het enige dat je merkte is dat de smelt paars wordt, waarschijnlijk door de vorming van ferraat.

Met een Nikkelkroes, een verwarmplaatje van 500W en wat isolatiemateriaal gaat het goed. Het enige probleem is de constructie van de elektrode, best is een bel waaronder het natriummetaal zich kan verzamelen.

Ik wil toch wel even kwijt dat ik me mateloos erger aan al de mensen die hier moord en brand staan te schreeuwen over natrium. Ik vroeg me af hoeveel daarvan natrium überhaupt van dichtbij hebben gezien. Afbeelding

Jorim: Houdt de datum wel in de gaten, maar daar verwijs je al naar...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natrium uit zout

Nee, maar jij weet waarvoor je natrium kan gebruiken (aanmaak van etoxides voor in de organische chemie bijvoorbeeld). Daar moet je iig NIET mee gaan stunten. Ik vraag me af hoe de TS zich zal gaan verantwoorden als door zijn stunten ergens een huis in de fik vliegt na een uit de hand gelopen ontploffing. Dit kan al gebeuren als je natrium in water gooit. Er ontstaat dan waterstofgas en met de hitte die dan bij de reactie vrijkomt: Afbeelding => Afbeelding

Berichten: 1

Re: Natrium uit zout

kan je niet gewoon simpel we kuekenzout oplossen in water>

dat elektroliseren ( ik kan niet spellen :) ) zodat er CL- (g) vrij komt

dan heb je tog water met Na er in

het eenigste dan nog te doen is indampen

maar het klikt te simpel ofniet zo ja wat is het probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Natrium uit zout

M1chael schreef:kan je niet gewoon simpel we kuekenzout oplossen in water>

dat elektroliseren ( ik kan niet spellen :) ) zodat er CL- (g) vrij komt

dan heb je tog water met Na er in

het eenigste dan nog te doen is indampen

maar het klikt te simpel ofniet zo ja wat is het probleem?
Cl-(g)???? Je electrolyseert dan alleen het water hoor. Maar stel dat het zou kunnen, hoe wil jij Cl- afsplitsen en dan een neutrale Na overhouden?? Dit zijn maar drie kleine opmerkingen die niet kloppen, voor de rest zou het wel kunnen hoor :)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Natrium uit zout

Al eens bedacht wat er gebeurt zodra natrium met water in aanraking komt?

Natrium zal onmiddelijk reageren met water waarbij waterstofgas vrijkomt. Het enige wat er in je oplossing blijft is natriumhydroxide.

Berichten: 3.145

Re: Natrium uit zout

M1chael schreef:Kan je niet gewoon simpel we kuekenzout oplossen in water>

dat elektroliseren ( ik kan niet spellen :) ) zodat er CL- (g) vrij komt

dan heb je tog water met Na er in

het eenigste dan nog te doen is indampen

maar het klikt te simpel ofniet zo ja wat is het probleem?
Gezien het niveau van de vragen is het maar beter dat jij geen natrium metaal in handen krijgt. Dat lijkt mij niet zo verstandig.

Als je dit thread had gelezen, dan had je je antwoord al gehad. Het antwoord is dus NEE :) !

Berichten: 2.035

Re: Natrium uit zout

Jongens jongens LEES nou eens eerst al die posts hierboven... er is nu al 5x uitgelegd wat er gebeurt.... er ontstaan chloorgas en hydroxide-ionen.... nix geen elementair natrium.... en ALS dat in het water zou ontstaan... wat er dan gebeurt staat ook hierboven uitgebreid beschreven :)

Ik stel voor overigens voor om zulke vraagstellers (de 'stunters') vooral lekker hun gang te laten gaan.... komen ze ook nog in aanmerking voor de jaarlijkse Darwin-awards! Afbeelding

Berichten: 5

Re: Natrium uit zout

Natrium is geen speelgoed. In mijn laatste jaar in het middelbaar hebben we bij de chemieles dat eens bekeken. Ik had op TV al gezien waar ik me aan kon verwachten, de rest is wel een beetje verschoten.

De leerkracht brak enkele MINIEME stukjes van een groot blok in een oliebad (?) en legde die op een draadnet met porselein, op een statiefje. Iedereen moest enkele meters uit de buurt blijven.

Het hele boeltje droogde op, en op een gegeven moment ontvlamde het spontaan, ik veronderstel door het water in de lucht. We hebben het hier over enkele milligrammen, en dat was al spectaculair genoeg.

Een prof die ik vorig jaar had, vertelde ons ook dat hij ooit eens iemand net op tijd kon tegenhouden, voor die een brandend stuk natrium met een emmer water wilde blussen. Dát zou pas een ramp geweest zijn.

Als je leuke stuntjes wilt, begin eens met een appelsienschil uit te knijpen boven (naast?) een kaarsvlam.

Berichten: 44

Re: Natrium uit zout

Ik vraag me af hoe de TS zich zal gaan verantwoorden als door zijn stunten ergens een huis in de fik vliegt na een uit de hand gelopen ontploffing. Dit kan al gebeuren als je natrium in water gooit. Er ontstaat dan waterstofgas en met de hitte die dan bij de reactie vrijkomt:
Dit is nou precies het soort reactie waar mijn haren recht van overeind gaan staan. Heb je zelf al eens natrium in water gegooid? Ik wel. Tot hoeveelheden van 1g is het weinig spectaculair, je natrium smelt, vliegt in brand en het knettert een beetje.

De isolatie van natriummetaal uit NaOH stuit op zulke experimentele moeilijkheden dat je in de lucht mag springen als je een halve gram zuiver kunt isoleren.

Jij staart je blind op wat natriummetaal zou kunnen doen als het gevormd wordt, terwijl het grootste gevaar in deze reactie het gesmolten NaOH en het knalgas zijn! Gebruik aub de rede ipv de onderbuik als het over risicoinschatting gaat, want zo onstaan net ongelukken --> je focust op wat zou kunnen gebeuren terwijl onder je neus een veel groter gevaar zich reeds gemanifesteerd heeft.

Iemand met een beetje verstand voert dit proefje buiten uit. Je gaat toch ook niet je barbecue in de woonkamer zetten en er dan aanmaakvloeistof op flikkeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natrium uit zout

Je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij is Pimm inmiddels overleden... :oops:

Berichten: 497

Re: Natrium uit zout

The Herminator schreef: Jongens jongens LEES nou eens eerst al die posts hierboven... er is nu al 5x uitgelegd wat er gebeurt.... er ontstaan chloorgas en hydroxide-ionen.... nix geen elementair natrium.... en ALS dat in het water zou ontstaan... wat er dan gebeurt staat ook hierboven uitgebreid beschreven :oops:

Ik stel voor overigens voor om zulke vraagstellers (de 'stunters') vooral lekker hun gang te laten gaan.... komen ze ook nog in aanmerking voor de jaarlijkse Darwin-awards! Afbeelding
Ben ik nou gek?

Ik heb namelijk geleerd dat chloorgas in kleine hoeveelheden met water reageert tot zout- en hypochlorigzuur, die op hun beurt weer reageren met de hydroxideionen, zodat het oplossen van chloor aflopend wordt en er uiteindelijk een oplossing van natriumhypochloriet ontstaat.

Reageer