Schaalverdeling op maatpipetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Schaalverdeling op maatpipetten

Ik vraag me al enige tijd af waarom op maatpipetten de schaalverdeling van boven naar beneden loopt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld injectiespuiten).

Bijvoorbeeld: wanneer je met een maatpipet van 10 mL een hoeveelheid van 3 mL wil pipetteren dan moet je vloeistof opzuigen tot het maatstreepje wat 7 mL aangeeft.

Naar mijn idee is dit erg onhandig. Deze pipetten worden toch voornamelijk gebruikt om een bepaalde hoeveelheid vloeistof op te zuigen om deze vervolgens ergens aan toe te voegen? Daarvoor is een schaalverdeling van beneden naar boven veel praktischer.

De oorzaak hiervan zal wel ergens in de analytische origine van de maatpipet liggen, maar ik kan geen enkele goede reden bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Ik denk dat ze bedoeld zijn voor uitloop. Als je dus 3 mL wil hebben en hij is vol, laat je hem leeglopen tot de maatverdeling 3 mL aangeeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Dat denk ik ook, maar is het niet een groot risico dat je hierbij uitschiet? Het lijkt me beter om een bepaalde hoeveelheid op te zuigen en deze toe te voegen.

Berichten: 2.399

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Het antwoord weet ik ook niet, maar ik heb tijdens me stage ook wel eens cellen gekweekt. Daar gebruikte disposable pipetten. Op deze pipetten stonden beide schaal verdelingen, dus aan de enekant een oplopende en aan de andere kant een aflopende. Dit was ook niet echt alles trouwens, want je moest telkens goed kijken met welke je te maken had 8-[

Berichten: 111

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Meestal bleef een kleine hoeveelheid vloeistof achter in de punt van de maatpipet. Vandaar dat men vroeger de maatverdeling andersom deed, om dit te voo

rkomen.

Heden maakt het niet zoveel uit hoe je het doet, tja vroeger he....vroeger was alles anders..... 8-[

Berichten: 1.122

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Vroeger? Nog steeds blijft een kleine hoeveelheid vloeistof achter in de pipet, en die moet je lekker laten zitten.....

Ik zie niet helemaal in wat de maatverdeling op de pipet daar mee te maken heeft 8-[

Grtz Bas

Berichten: 111

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Vroeger?
meer dan 40 jaar geleden, das vroeger.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Zou het niet zo zijn omdat ze dan het volume van de punt niet hoeven mee te rekenen, juist omdat je het 'andersom' doet. Als je bij omgekeerd volzuigt tot 0mL en dan leeg laat lopen tot 3mL dan gaat het om een inhoud die gemakkelijk te berekenen is, als bij 'gewoon' volzuigt tot 3, moet ook de inhoud van de punt mee worden genomen en dat is wat moeilijker te berekenen en met het persen misschien ook iets minder exact ??

Er blijft trouwens ook geen vloeistof achter als je hem van helemaal vol een stukje laat leeglopen...

Vaag verhaal zo 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Schaalverdeling op maatpipetten

Dat lijkt mij ook de meest logische benadering jorim.

Wij gebruiken van die plastic volume pipetten bij celkweek en dan gebruiken we de punt meestal ook niet en vullen we gewoon weer bij boven de eerste streep. Misschien zit daar iets in ik weet het natuurlijk ook niet misschien moeten we maar eens een fabrikant mailen hoe dat nou precies zit. Iemand tijd over om dit te doen??? 8-[

MvG Ron

Reageer