Oplossing van goud en zilver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Oplossing van goud en zilver

Hallo beste menshen,

Sinds enige jaren ben ik al bezag met uit zoeken hoe het word gemakt ( opgelost ) met Koningswater.

Hoe woerd het gemengd het word verteld dat door mengen salpeterzuur en zoutzuur

Ontstaat koningswater maar welke hoeveelheden vaan salpeterzuur en welke hoeveelheid

Zoutzuur moet ik mengen om koningswater te krijgen.

Buiten dat ben ik op zoek hoe woerd het gemakt dat ik goud vaan andere metalen kan oplossen

Voorbeeld hoe krijg ik uit goud van 14 / 18 karrat het zilver en goud uit.

Zo dat ik zuiver 24 karrat goud krijg.

Mocht iemand hier verstand vaan hebben wilt mij a.u.b. Informeren hier voor ben ik ook bereid ook

Te betalen voor goede informatie.

Of misging dat iemand het weet waar ik het zou koenen leren.

In vooruit bedank ik iedereen die mij hier kan helpen

U kunt mij ook telefonisch bereiken onder nummer , 06<knip> of E-mail: <knip>

Beryllium: ik heb je contactinformatie weggehaald; emailadressen houden we persoonlijk en 06-nummers lijken me al helemaal niet geschikt om openbaar te maken.

Voor antwoord op je vraag zal je toch gewoon het forum moeten bezoeken!

Berichten: 2.746

Re: Oplossing van goud en zilver

een legering zilver-goud is nogal moeilijk om fysich te scheiden, maar als het het laat reageren met bijvoorbeeld HNO3 denk ik dat er iets mee te doen moet zijn

Au + 2Ag + 2HNO3 => Au + H2 + 2AgNO3

dan water toevoegen, de H2 is dan al weg en de AgNO3 lost zeer goed op in water en dan dus weggewassen worden ( vang het wel op!)

enerzijds heb je dus goud en een AgNO3-oplossing

die oplossing kan je met behulp van een reductie reactie zilver en een ander nitraat opleveren. om met elektrolyse van de oplossing moet het ook wel lukken

als er veel goud atomen rond een zilveratoom zitten kan het salperzuur er niet aan en dus ook niet meer reageren en vervolgens niet oplossen in water. en kan de legering dus niet volledig gescheiden worden. dat sluit dus aan bij "denk"

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Oplossing van goud en zilver

In de mijnbouw is goud ook bijna altijd "vervuild" met zilver. Helaas is de zuivering die hier plaatsvindt thuis niet uit te voeren.

Allereest wordt het ruwe goud verhit tot het smelt. Vervolgens wordt er choorgas doorheen geblazen. De andere metalen, inclusief zilver, zullen dan slakken gaan vormen en op het goud gaan drijven. Vervolgens worden deze van het vloeibare goud afgeschept.

Het goud is dan zuiver genoeg om als goustaven, voor o.a. banken, verwerkt te worden.

Voor sommige doelen wordt het goud verder gezuiverd via electrolyse.

Berichten: 3.145

Re: Oplossing van goud en zilver

Kerckhof schreef: een legering zilver-goud is nogal moeilijk om fysich te scheiden, maar als het het laat reageren met bijvoorbeeld HNO3 denk ik dat er iets mee te doen moet zijn

Au + 2Ag + 2HNO3 => Au + H2 + 2AgNO3

dan water toevoegen, de H2 is dan al weg en de AgNO3 lost zeer goed op in water en dan dus weggewassen worden ( vang het wel op!)

enerzijds heb je dus goud en een AgNO3-oplossing

die oplossing kan je met behulp van een reductie reactie zilver en een ander nitraat opleveren. om met elektrolyse van de oplossing moet het ook wel lukken

als er veel goud atomen rond een zilveratoom zitten kan het salperzuur er niet aan en dus ook niet meer reageren en vervolgens niet oplossen in water. en kan de legering dus niet volledig gescheiden worden. dat sluit dus aan bij "denk"
Zilver reageert echt niet met HNO3 tot o.a. waterstof gas hoor. Als dit wordt gedaan, dan krijg je NO en NO2 en hiervoor wil ik toch wel even waarschuwen. Dat spul is verdraaid giftig en je zou niet de eerste zijn met longproblemen door NO/NO2.

Op zich zou die methode van de metaalmix toevoegen aan geconcentreerd HNO3 kunnen werken, mits de legering verpulvert. Als het goud het zilver opsluit, dan zal het niet werken.

Iets wat in ieder geval werkt is het volgende:

Het metaal eerst flink pletten met een zware hamer en een metalen ondergrond. Vervolgens het geplette metaal in koningswater doen (geconcentreerd mengsel van 3 delen HCl op 1 deel HNO3). Het zilver lost op en slaat weer neer als wit AgCl, het goud lost ook op en blijft in oplossing als HAuCl4. Vervolgens ga je de vloeistof 10x verdunnen met demi-water (hierdoor zal nog meer zilver neerslaan als AgCl, omdat in geconcentreerd HCl dit wat beter oplost door complexvorming) en de heldere gele vloeistof bevat je goud (en nog een hoop zuur).

Met een reductor kun je het neerslaan. Ik denk dat de meeste reductoren wel voldoen, probeer maar eens een licht basische oplossing van ascorbinezuur. Zorg er wel voor dat de oplossingen van de reductor voldoende geconcentreerd zijn, anders krijg je colloidaal goud, dat niet neerslaat.

Het goud neerslag zul je vervolgens moeten verhitten tot het smelt. Hiermee wordt rommel uit de oplossing uit het goud gedreven en houd je zuiver metallisch goud over.

Al met al een proces, dat je niet zomaar even thuis doet. Aqua regia is niet iets om lichtvaardig over te denken, het is bijzonder corrosief en geeft giftige gassen af (Cl2, NOCl en NOx). Weet dus waar je aan begint met dit proces. Probeer het in ieder geval eerst uit op kleine schaal (reageerbuis-hoeveelheden), voordat je groot aan de slag gaat.

Het AgCl neerslag dat je krijgt is ook redelijk waardevol. Het bevat veel zilver.

Reageer