calcium in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

calcium in water

Ik zit met een probleempje, ik wilde calcium aantonen in water en toen ik er natriumcarbonaat oplossing bij deed ontstond er geen neerslag, nou blijkt dat er te weining calcium ionen in water aanwezig zijn, om met natriumcarbonaat aan te tonen. Nu moet ik het verslag schrijven en de leraar had het over het oplosbaarheidsproduct, maar nu snap ik niet helemaal wat hij hier mee bedoelde kan iemand mij helpen????? 8-[ Afbeelding

De concentratie is 0,1 M natriumcarbonaatoplossing

Berichten: 16

Re: calcium in water

Door het toevoegen van NaCO3 aan water gaat deze stof zich in ionen splitsen: Na+ en CO3- . Het carbonaat-ion zal zich binden met het calcium in het water tot CaCO3 (dit allemaal in ideale omstandigheden).

NaCO3 (v) --> Na+ (aq) + CO3-

Ca+ (aq) + CO3- (aq) --> CaCO3 (v)

En nu komt het oplosbaarheidsproduct er bij kijken. De Ksp of solubility product van CaCO3 bedraagt 4.96E-9. De oplosbaarheid hieruit berekend bedraagt 7.0427E-5mol/L. Dit wil zeggen dat je geen neerslag krijgt totdat er in je oplossing 7.0427E-5mol/L moleculen CaCO3 aanwezig zijn.

Er zijn in jouw geval duidelijk genoeg carbonaat-ionen (0.1M), maar blijkbaar niet genoeg calcium-ionen (minder dan 7.0427E-5M) want anders had je neerslag.

hoop dat je hier wat verder mee kan!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: calcium in water

En nu komt het oplosbaarheidsproduct er bij kijken. De Ksp of solubility product van CaCO3 bedraagt 4.96E-9. De oplosbaarheid hieruit berekend bedraagt 7.0427E-5mol/L.
En nu wil ik en Sophie vast ook wel nog even weten hoe je dat hebt gedaan (ik zou het vast moeten weten, maar ik heb geen idee) 8-[ en dan staat er trouwens ook gelijk een compleet antwoord :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

MaxiPlanck schreef:Er zijn in jouw geval duidelijk genoeg carbonaat-ionen (0.1M), maar blijkbaar niet genoeg calcium-ionen (minder dan 7.0427E-5M) want anders had je neerslag.
Bijna. Het oplosbaarheidsproduct is [Ca2+].[CO32-] < K. Ik neem van je aan dat de waarde hiervan 4.96x10-9 is. In dit geval kennen we [CO32-], die is namelijk 0.1 mol/liter. Door die eruit te delen krijgen we [Ca2+] < K/0.1 = 4.96x10-8 mol/liter.

De manier waarop jij het doet is alleen waar als er geen andere bronnen van deze ionen aanwezig zijn, je neemt namelijk door het nemen van de wortel impliciet aan dat [Ca2+] = [CO32-], en dat is hier duidelijk niet waar!

Nou denk ik dat zelfs al zit er meer dan 4.96x10-8 mol/liter calcium in de oplossing het erg moeilijk zou kunnen zijn om te zien. Stel eens voor dat er 1x10-6 mol/liter inzit. Hoeveel neerslag zou er dan gevormd worden, en zou je dat kunnen zien? Geen idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

Ik had de vraag niet helemaal goed gelezen. Er staat dat je "0.1 M natriumcarbonaat oplossing" toevoegt. De concentratie in het mengsel is dus wat lager, daaraan moet ook mijn berekening nog worden aangepast.

Berichten: 16

Re: calcium in water

8-[ dankjewel voor de verbetering..

misschien dat je eerder/sneller een witte zweem op je glaswerk krijgt, zoals je soms op glazen ziet die uit een afwasmachine komen.

en Ksp CaCO3 = 8.7E-9 bij 25 gr. C

jongens wat een intro maak ik hier :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

MaxiPlanck schreef: misschien dat je eerder/sneller een witte zweem op je glaswerk krijgt, zoals je soms op glazen ziet die uit een afwasmachine komen.
Die witte zweem is een soort corrosie. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het is niet iets dat op het glas achterblijft; deze corrosie is onomkeerbaar/onherstelbaar.

Calciumcarbonaat heeft een molgewicht van 40+12+3*16=100. Mocht je dus een liter met een micromolair hebben (ruim voldoende voor een neerslag), dan hebben we het over 0.1 mg neerslag. Nogmaals: ik heb geen idee of je dat met het blote oog zou zien.

Zelfs zacht kraanwater heeft al tientallen milligrammen per liter calcium. Het lijkt me interessant te weten waar dit monster vandaan komt....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

Meer interessante getallen op http://www.lenntech.com/samenstelling.htm

Onder Zuid-Holland staat in die tabel 49 mg/l calcium, en 5 mg/l carbonaat. 49mg/l = 1.2 mmol/liter, 5 mg/l = 0.083 mmol/liter. Het produkt van deze twee is 1.0x10-7, ver boven het oplosbaarheidsprodukt. Nu is het bekend dat water pas boven ~60°C de kalk "eruitgooit" (kijk maar naar je waterkoker, koffiezetter en wasmachine). Hm... ik heb hier nooit eerder serieus over nagedacht, maar het is zeker interessant....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: calcium in water

Bedoelen ze niet met die 5 mg/l het totale carbonaatgehalte? Bij een pH van ~6.5 zal je denk ik meer HCO3- hebben dan CO32-.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

Bedoelen ze niet met die 5 mg/l het totale carbonaatgehalte? Bij een pH van ~6.5 zal je denk ik meer HCO3- hebben dan CO32-.
Nee, waterstofcarbonaat staat apart genoemd veel lager in de tabel. En inderdaad is die waarde met 121mg/l veel hoger.

Berichten: 12

Re: calcium in water

Wow egt super bedankt allemaal hier kom ik echt een stuk verder mee, ik hoop nu maar dat ik er nog een leuk verhaal van kan maken 8-[

Berichten: 12

Re: calcium in water

Tsja daar ben ik weer morgen moet het werkstuk worden ingeleverd en nu hebben jullie me heel veel informatie gegeven waar k heel blij mee ben 8-[ Ik heb dit even samengevoegd en mijn vraag is dus nu of dit klopt!?

het aantal calciumionen = 5,0.10-9(ishet oplosbaarheidsproduct zoals deze in mijn binas staat)/ 0,1 (dat was de concentratie van de CO32-) = 5,0.10-8 klop dit dan nu?

Ik moest weten waarom er geen neerslagreactie vormt en dat is dan volgens mij omdat de concentratie van het aantal calciumionen onder het oplosbaarheidsproduct zit!

biochemiefreak: Even toegevoegd aan je oude verhaal, dan weet iedereen waar het over gaat! Gebruik voortaan wel even sub- en superscript! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calcium in water

sophietje schreef: het aantal calciumionen = 5,0.10-9(ishet oplosbaarheidsproduct zoals deze in mijn binas staat)/ 0,1 (dat was de concentratie van de CO32-) = 5,0.10-8 klop dit dan nu?
Twee puntjes:
  • het is niet het aantal, maar de concentratie. En in plaats van hier een "=" teken te gebruiken en later te zeggen dat het er minder zijn, zou ik meteen "<" gebruiken.
  • die 0.1 moet wel de concentratie aan CO32- in het mengsel zijn. Als je dat mengsel maakt door 1 ml oplossing aan 100 ml monster toe te voegen is de werkelijke concentratie natuurlijk veel lager.

Reageer