Ionwisselingchromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

Ionwisselingchromatografie

Is de mobiele fase bij ionwisselingschromatografie je monster ogelost in water?

Berichten: 1.122

Re: Ionwisselingchromatografie

nee.

Grtz Bas

Berichten: 2.399

Re: Ionwisselingchromatografie

Om het maar even compleet te maken:

Anionen chromatografie meestal een carbonaat/bicarbonaat eluens

Cationen meestal een mobiele fase uit verdunt zwavelzuur

Berichten: 857

Re: Ionwisselingchromatografie

Ik heb nog enkele kleine algemene vraagjes over IEC:

- Waarom gebruikt men bij de anion bepaling zo een groot tegenion (bicarbonaat/carbonaat)? Een groter molecuul (en voor carbonaat een ook nog een grotere lading) hebben toch meer affiniteit tot de ankergroep van de hars waardoor deze toch moeilijk zullen wisselen met kleine ionen zoals Cl- en Br- ?

De carbonaat/bicarbonaat groepen blijven toch (sterk) vast zitten?

- Je kan toch ook NaOH gebruiken als eluens bij de anion bepaling?

VRAAGJE DIE SLAAT OM MIJN PROEFJE VOOR DINSDAG AS.

- Is een gehalte bepaling (van Natrium ionen en sulfaat ionen) mbv een titratie nauwkeurig?*

* We hebben een hars dat geleverd word met het tegenion Cl- (voor de anion bepaling dus). Dit suspendeert men in 20 ml NaOH en laat dit 10 min staan en herhaal de procedure opnieuw. Dan wassen we de hars met water tot het neutraal is t.o.v water. (de Cl- ionen zijn nu vervangen door de OH- ionen toch?)

Dit geheel gooit men in een glazen buis en zorgt dat er geen luchtbellen in zitten en dat de hars droogvalt.

Hierdoorheen gooien we een monster dat alleen Natriumsulfaat bevat. Jippie...ionwisseling 8-[ .

Het eluaat (bestaande uit NaOH) titreren we vervolgens met HCl en berekenen hieruit het gehalte sulfaat ionen.



Jeffrey

Berichten: 2.399

Re: Ionwisselingchromatografie

Ik ging er vanuit dat je een HPLC methode gebruikte met conductivity detectie. Bij de HPLC methode wil je de ionen dus vertragen (retentie geven). Jij wilt alles eerst vangen op je kolom en dan elueren. De eluensen die ik beschreven heb zijn voor de HPLC methode en niet voor jouw methode.

Leon

Berichten: 857

Re: Ionwisselingchromatografie

Napoleon1981 schreef: Ik ging er vanuit dat je een HPLC methode gebruikte met conductivity detectie. Bij de HPLC methode wil je de ionen dus vertragen (retentie geven). Jij wilt alles eerst vangen op je kolom en dan elueren. De eluensen die ik beschreven heb zijn voor de HPLC methode en niet voor jouw methode.

Leon
Ik vond het in het begin zo vaag maar ik begrijp het principe nu wel.

We hebben het hier dus niet over ionwisselingschromatografie maar juist over ionwisseling (of toch wel? : :D ). Er word inderdaad geen retentie gegeven om stoffen te scheiden maar er word een permanente ionogenebinding gemaakt (mbv ionwisseling) waarbij stoffen zich in een bepaalde molverhouding hebben gescheiden.

Er word hier ook geeneens gebruik gemaakt van een mobiele fase dus kan er geen retentie optreden.

Het principe is hetzelfde alleen is de detectie en kwantitatieve bepaling anders.

(maar kan je ook de antwoorden om mij vragen geven over de "real" :P ionwisselingschromatografie?

Corrigeer me op fouten maar ik denk dat ik het wel redelijk door heb.. 8-[

Berichten: 1.122

Re: Ionwisselingchromatografie

Het principe van de ionenwisseling is bij beide methoden hezelfde. Bij ionwisselingschromatografie wordt een flow aangelegd terwijl ondertussen de analiet ionen een 'bindingscompetitie' hebben met de ionen uit de mobiele fase (een competitie wat betreft binding aan de kolom). Door de aangelegde flow komen de ionen sneller of langzamer de kolom uit en zijn ze dus gescheiden van elkaar; daarom wordt het dus ook 'chromatografie" genoemd :D

In een 'gewone' ionenwisselaar wisselen de analiet ionen met ionen gebonden aan je ionenwisselaar-kolom. De ionen die eerst aan je kolom gebonden waren bevinden zich dus nu in je oplossing en ionen die eerst in je oplossing zaten zijn nu gebonden aan je kolom. Het betreft hier dus geen scheiding, enkel een wisseling. Daarom wordt het dus ook geen 'chromatografie' genoemd.

Zo duidelijk? Afbeelding

Grtz Bas

Ps:
Corrigeer me op fouten maar ik denk dat ik het wel redelijk door heb


Volgens mij heb je het wel redelijk door 8-[

Berichten: 857

Re: Ionwisselingchromatografie

bteunissen schreef: Zo duidelijk? Afbeelding

Grtz Bas
Het is helemaal duidelijk...Alleen word ik als chemiestudent zijnde even keihard genept door de leraren die mij als maar vertellen dat ik ionwisselingschromatografie mag doen 8-[

Misschien krijg ik een puntje extra als ik met dit hele verhaal kom :P

Dank jullie wel voor de reacties :D

Jeff

Reageer