Springen naar inhoud

Aluminiseren?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Final Art

    Final Art


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2005 - 17:36

Hey,

Ik probeer (nog steeds) een bolvormig oppervlak te laten spiegelen. Verzilveren met Tollens Test bleek geen optie te zijn omdat die alleen tegen het oppervlak aan gaat spiegelen, en dus niet aan de buitenkant. Nu kwam ik laatst op een site waar je zelfbouwsets voor telescopen enzo kunt kopen, en hier is ook een service waarbij je je eigen geslepen glazen spiegelvormen kunt laten 'aluminiseren'. Aangezien het bedoeld is om eigengeslepen spiegelvormen te laten spiegelen, valt hieruit te concluderen dat je met aluminiseren de buitenkant laat spiegelen.

Weet iemand hoe dit werkt en of er een manier is om dit zelf te doen? Ook zou ik graag willen weten hoe hoog de temperaturen zijn die erbij komen kijken, aangezien ik (nog steeds) probeer om niet glas maar acrylaat te laten spiegelen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

physicsaddict

    physicsaddict


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2005 - 09:46

Als ik het goed begrijp wil je de buitenkant van een lens bedekken met een laagje aluminium om het te laten spiegelen, correct? De industriŽle procedure hiervoor is het verdampen van aluminium in vacuum en het te laten condenseren tegen het glas. Dit lijkt me niet echt praktisch haalbaar voor een amateur.

Als je de buitenkant wilt laten spiegelen, kan je misschien overwegen elektrochemisch een laagje aluminium te laten depositeren. Ik weet nu niet of dit wel een glad genoeg resultaat geeft, of het eerder veel bulten bevat.

Wat je zou moeten doen is het glas eerst bedekken met een laagje grafiet (uit een spuitbus, verkrijgbaar bij een elektronica winkel) en dan doormiddel van elektrolyse een laagje alu aan te brengen.

#3

Final Art

    Final Art


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2005 - 20:04

Zit ik me toch af te vragen: hoe deed Newton dit in die goede oude tijd?

Als aluminiseren niet makkelijk kan, en verzilveren met Tollens test niet werkt, hoe heeft Newton het dan gedaan?

#4

Final Art

    Final Art


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2005 - 13:46

Laat maar, heb gevonden dat Newton zijn spiegel gewoon uit een stuk metaal haalde. Zou dat geen optie kunnen zijn? De spiegelvorm uit een stuk aluminium frezen?

Maar hoe polijst je dat? Is daar een chemische manier voor die ook door een amateur is uit te voeren?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures