Chemie in de geschiedenis

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Chemie in de geschiedenis

Ik ben momenteel aan het lezen in A Short History Of Nearly Everything (Bill Bryson) en ik kwam wel een aardig stukje tegen over hoe Organische en Anorganische chemie aan hun naam komen. Stoffen die brandbaar waren werden verondersteld een element "phlogiston" te hebben. Als dat zo was, werden ze Organisch genoemd, anders Anorganisch.

Nou vond ik dat wel bijzonder eigenlijk; wij zouden het hebben over zuurstof als elementair deel van een verbranding. Toch hebben we het, als we het over Organische chemie hebben, niet over zuurstofchemie maar over koolstofchemie.

Hoe zou die verandering tot stand zijn gekomen? (nee, het staat niet in het boek 8-[ )
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Chemie in de geschiedenis

Bij het benoemen van reacties e.d waarbij niet duidelijk was wat voor reacties er precies afspeelden werd denk ik bij de benaming gekeken naar wat men 'zag' bij de reactie. Bij verbranding zal men geconstateerd hebben dat er een zwarte substantie over bleef die koolstof werd genoemd. Hoe ze op de naam 'koolstof' kwamen weet ik ook niet, maar dat staat vast in je boek. Dat er zuurtsof werd verbruikt zullen ze (misschien) niet geweten hebben maar dat bij deze 'chemisch reactie'/verbranding koolstof achterbleef was duidelijk; dus 'koolstofchemie' 8-[

Denk ik......... :D

grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemie in de geschiedenis

zie ook Phlogiston op Wikipedia. Dat van de namen (an)organisch vind ik heel vreemd, omdat deze namen duidelijk aangeven dat er naar "organismen" gekeken werd om het onderscheid te maken.

Berichten: 857

Re: Chemie in de geschiedenis

Quote uit een schoolboek van mij (Chemistry 4th edition, McMurry)

"To express this difference, the term organic chemistry was used to mean the study of compounds from living organisms, while inorganic chemistry was used for the study of compounds from nonliving sources"

ik ben het helemaal met rwwh eens dat de namen vreemd zijn. Mijn boek vertelt dat de termen vroeger zo zijn bepaald.

Reageer