Hersenen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 141

Hersenen

De hersenen zijn bij zo goed als iedereen gescheiden in een linker en rechterhelft...

Wat als er nu bij iemand geconstateerd wordt dat deze verbonden zijn door 'vreemd' weefsel(geen tumor ofzo maar eerder aangeboren) welke gevolgen en mogelijkheden en/of beperkingen zou dit hebben?
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hersenen

worden beiden hersenhelften niet al verbonden door de hersenbalk?

ik zou het eerder vreemd vinden moesten linker en rechterhelft echt gescheiden zijn. want als je dan iets leert met 1 oog toe. dan zal het onmogenlijk zijn om het met je andere oog toe weer op te zeggen daar er geen verkeer is tss je hersenhelften.

het zou kunnen zijn dat ik er naast zit want zoveel ken ik nu ook niet over de hersens.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Hersenen

Er zijn al ewperimenten mee gedaan: epileptie-patienten met zeer ernstige aanvallen namen deel. Bedoeling was dat een aanval zich niet zou kunnen verspreiden over beide hersenhelften, zodat bij een aanval de ene helft motorisch onder controle zou blijven. In essentie krijg je dan twee onafhankelijke wezens in één lichaam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gespleten_brein

Zolang er dan terugkoppeling is via de andere zintuigen (horen wat de ander zegt, hetzelfde zien links en rechts, ...) kunnen de twee hersenhelften op elkaar afgestemd blijven zodat het in het dagelijks leven niet echt een probleem geeft.

Het interessante is dat er dan eigenlijk twee personen in één lichaam lijken te zitten.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hersenen

ik heb eens een verhaal gelezen over iemand waarbij zijn hersenhelften gescheiden werden door een operatie. hij werd toen vreselijk slim omdat zijn hersenhelften zich allebei afzonderlijk ontwikelden. dus als zijn ene helft iets vergeten was kon dat nog altijd onthouden worden door zijn andere helft. en beiden hersenhelften gebruikten evenveel als normaal gezien een volledig stel hersen doet, dus gebruikten zijn hersens tweemaal zoveel hersens als bij een normaal mens.

maar dit is slechts een verhaal, ik weet niet tot waar dit allemaal juist is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hersenen

Er zijn ook wel eens experimenten gedaan waarbij bij een proefpersoon om de beurt één van de hersenhelften uitgeschakeld werd, terwijl de persoon gewoon bij bewustzijn bleef en vragen moest beantwoorden.

Het was net alsof je twee verschillende personen zag praten, heel apart.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Hersenen

Dolfijnen kunnen zelf een van de twee hersenhelften uitschakelen, heb ik wel eens gelezen. Dit doen ze wanneer ze slapen. Eerst slaapt 1 helft terwijl de andere wakker is (om de dolfijn te laten drijven en dergelijke, zodat hij niet verdrinkt). Na verloop van tijd ontwaakt de slapende hersenhelft, en gaat de andere helft slapen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hersenen

als ik mij niet vergis, hebben ze ooit eens de hersenhelften van een aap gescheiden. de ene hadden ze volledig vernietigd en de andere intact gelaten. toen lieten ze de aap met 1 oog kijken naar een slang en dat oog was verbonden met de goeie hersenhelft. de aap reageerde hysterisch maar toen ze hem lieten kijken met zijn ander oog bewoog hij niet.

ze hebben denk ik ook zoiets gedaan met een kat. hem een truc geleerd met 1 oog en toen ze hem de truc lieten doen met het andere oog kon hij ze niet meer.

dus mensen of dieren met gespleten hersens zijn oog gespleten persoonlijkheden want ze bestaan uit twee mensen of dieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hersenen

Er is in Amerika toch een zwarte jongen die als gevolg van een schietpartij zijn rechter hersenhelft is kwijt geraakt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 664

Re: Hersenen

made in flanders schreef:als ik mij niet vergis, hebben ze ooit eens de hersenhelften van een aap gescheiden. de ene hadden ze volledig vernietigd en de andere intact gelaten. toen lieten ze de aap met 1 oog kijken naar een slang en dat oog was verbonden met de goeie hersenhelft. de aap reageerde hysterisch maar toen ze hem lieten kijken met zijn ander oog bewoog hij niet.

ze hebben denk ik ook zoiets gedaan met een kat. hem een truc geleerd met 1 oog en toen ze hem de truc lieten doen met het andere oog kon hij ze niet meer.

dus mensen of dieren met gespleten hersens zijn oog gespleten persoonlijkheden want ze bestaan uit twee mensen of dieren.
Nou, volgens mij is dat toch niet helemaal waar, dat het ene oog met de ene helft verbonden is en het andere met het andere. Het is juist de ene helft van het gezichtsveld (van beide ogen) dat met de ene helft is verbonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hersenen

ik dacht van niet. maar het zou kunnen. ik ken er niet zoveel van. het komt trouwens uit dezelfde boek van dat verhaaltje van die man dus ik ben niet zeker of dat waar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Hersenen

Chriis heeft gelijk. Het komt er op aan beelden aan de ene of de andere helft van het gezichtsveld te tonen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 5

Re: Hersenen

Elke hersenhelft heeft zijn eigen specaliteiten, maar werken ook samen met elkaar. Leuk om te lezen zijn de onderzoeken met "splitbrain" patienten...
....Soms moet je iets doen waarvan je denkt dat kan niet, om iets te bereiken waarvan je denkt dat is onmogelijK...

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hersenen

Een grapje hierover in de neurologische wereld vertelt dat alle mannen een split brain bezitten omdat de corpus callosum beduidend kleiner is dan bij de vrouw..

Ook de neurologie wordt gedomineerd door feminisme :wink:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 116

Re: Hersenen

omdat de corpus callosum beduidend kleiner is dan bij de vrouw..


Dit is volgens mij helemaal geen voldongen feit. Er wordt al decennia over gediscussieerd en menig studie vindt geen enkel verschil in grootte tussen de geslachten wat het corpus callosum betreft. Afgezien van de studies die niets vinden zijn er ook nog eens de studies die met tegenstrijdige resultaten zijn gekomen over de richting van het effect van geslachtsverschillen qua morfologie en/of grootte in het corpus callosum.

Andere studies suggereren weer dat het meer een interactie is tussen leeftijd en geslacht, maar een echt eenduidig antwoord is er volgens mij nog niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hersenen

Kaph schreef:Dit is volgens mij helemaal geen voldongen feit. Er wordt al decennia over gediscussieerd en menig studie vindt geen enkel verschil in grootte tussen de geslachten wat het corpus callosum betreft. Afgezien van de studies die niets vinden zijn er ook nog eens de studies die met tegenstrijdige resultaten zijn gekomen over de richting van het effect van geslachtsverschillen qua morfologie en/of grootte in het corpus callosum.  

Andere studies suggereren weer dat het meer een interactie is tussen leeftijd en geslacht, maar een echt eenduidig antwoord is er volgens mij nog niet.


Interessante opmerking, ik heb al eens gegoogled hierover maar nog niet veel gevonden. Ik heb namelijk al drie jaar geleerd dat er wel degelijke verschillen zijn tussen het corpus callosum van mannen en vrouwen.

Als je me interessante links kunt aanbieden die me hierover meer verduidelijking kunnen brengen mag je me altijd een PMtje sturen of hier publiek posten.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer