verbrandingsreactie benzine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

verbrandingsreactie benzine

ik moet een krachtberekening maken van een motor. Het mag vrij theoretisch blijven, wat dus wil zeggen dat ik C8H18 als hoofdbestandsdeel mag gebruiken. Mijn vraag is dus hoeveel warmte er vrijkomt bij een dergerlijke reactie. en of de onderstaande reactie al klopt.

2C8H18 + 25O2 + beetje warmte --> 16CO2 + 18H2O + veel warmte

ik zou dus eigenlijk een grafiek moeten opmaken van energie in unctie van tijd. en zo dan kunnen afleiden wat de warmteontwikkeling is. als iemand mij kan helpen om aan de nodige documentatie te graken, zou heel handig zijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: verbrandingsreactie benzine

Na een beetje Googlen ben ik er iig al achter dat het om twee dingen draait. De snelheid dat het verbrand en de hoeveelheid energie die eruitkomt (43 MJ/kg???), maar verder houd het dan ook gelijk op :D sowieso een beetje (te) veel natuurkunde voor mij 8-[

Je reactie klopt iig al hoor je de warmte niet zo neer te zetten, maar maakt wel duidelijk wat je bedoelt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verbrandingsreactie benzine

Als je het Carnot-proces wilt doorrekenen, dan zul je ook te adiabatische verbrandingstemperatuur nodig hebben; anders kun je nooit het theoretisch mechanisch rendement bepalen. Je hebt daarvoor dus ook de warmtecapaciteit van alle verbrandingsgassen nodig!

Reageer