Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Hallo,

Heb deze vraag maar bij "organische" geplaatst...

M'n vraag is de volgende:

De reductie van Fe(III) naar Fe(II) vindt blijkbaar plaats door de reducerende eigenschappen van thioglycolzuur (IUPAC: 2-sulfanylaceton) in een ammoniakale oplossing, met vorming van het "Fe(II)thioglycolzuur-complex".

Ik vind dit complex nergens gedocumenteerd terug, en ook de reactievergelijking zelf lijkt me niet te lukken.

Kent er iemand de reactievergelijking, alsook het complex?

Thnx.

(dit is voor een achtergrond te geven bij de analysemethode voor totaal ijzer in water met fenantroline. De reactie met fenantroline en gevormd complex daar is geen probleem)

Berichten: 9

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Zou ik deze vraag beter in "anorganische" plaatsen? Of zelfs "algemeen" ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Bedoel je met thioglycolzuur niet HSCH2COOH? Dat is toch niet hetzelfde als 2-sulfanylaceton?

Berichten: 9

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Jawel, HSCH2-COOH, dat klopt. Moet 2mercapto-acetonzuur zijn dan (denk ik), sorry. M'n organische zit echt _ver_ weg.

8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Volgens mij reageert thioglycolzuur zo:

2 HSCH2COOH -> HOOCCH2S-SCH2COOH +2 H+ + 2 e-

De halfreactie van Fe(III) naar Fe(II) ken je wel.

Berichten: 9

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Dank. Afbeelding

Jawel, die is simpel genoeg 8-[

Nu uitdokteren hoe het oplosbare complex eruit ziet, en ik ben er...

Wanhopig word ik er van

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Veel ijzercomplexen hebben een zgn octaedrische omringing van liganden. D.w.z. er zitten 6 groepen aan het ijzer gecoördineerd. In jouw geval kan dit zowel door thioglycolzuur (of thioglycolaat), ammonia (en water) gebeuren. Het thioglycolaat kan met zowel de zwavel als de carboxylaatgroep aan het ijzer coördineren.

Wanneer je weet hoeveel thioglycolaat moleculen coördineren kun je de overige plaatsen met ammonia vullen. Welke je in de praktijk vormt weet ik zo niet uit mijn hoofd.

[Fe(NH3)4(thioglycolaat)]

[Fe(NH3)2(thioglycolaat)2]2-

[Fe(thioglycolaat)3]4-

[edit] foutje bij het laatste complex

Berichten: 9

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

hmm :D

Andere benadering:

Indien men bij ditzelfde mengsel ortho-fenantroline (C12H8N2 - weet niet hoe ik een structuurformule moet posten, maar het belangrijkste zijn de 2 vrije elektronenparen, 1 voor elke N) voegt, wordt het eerder genoemde complex (Fe(II)thioglycolzuur-complex) niet gevormd maar krijg je:

Fe2+ + 3(o-fen) --> Fe(o-fen)32+

Is tri(1,10fenantroline)Fe(II)-complex, waarop fotometrisch het ijzergehalte in het oorspronkelijke staal kan bepaald worden.

Hmm, nu ben ik kwijt wat ik wou aantonen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Misschien dat het waarschijnlijk is dat er 3 thioglycolaat liganden aan het ijzer gaan zitten?

Berichten: 9

Re: Ijzer en thioglycolzuur in ammoniakale opl.

Dat was het. Lijkt me wel een redelijk gefundeerde gok 8-[

Reageer