Tips voor examens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 851

Tips voor examens

Een groot deel van de leden van dit forum zijn volgens mij al afgestudeerd van de middelbare school. Aan hen heb ik de vraag of je nog wat tips hebt voor aankomende examenleerlingen (ik ben een van hen).

Dus hoe kan ik, en anderen, het beste de examens kunnen voorbereiden/leren/maken?
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.122

Re: Tips voor examens

Ik heb bij de voorbereiding van mijn HAVO examen heel erg veel gehad aan de examenbundels van Biologie Natuurkunde Wiskunde en Scheikunde. Examenbundels zijn boeken waarin alle examens van voorgaande jaren zijn gebundeld (inclusief antwoorden). Deze kun je kopen bij de boekhandel.

De examens zijn namelijk elk jaar gedeeltelijk in dezelfde stijl, d.w.z als je examens van voorgaande jaren bestudeerd en maakt, dan weet je voor een deel wat je kunt verwachten op jou examen van dit jaar.

Ik heb van elk vak minstens 5 examens gemaakt om te oefenen. Als dan bleek dat ik een vraag fout had dan pakte ik het boek erbij en leerde dat specifieke onderwerp. Al je boeken van voren tot achteren weer helemaal doorspitten heeft naar mijn idee weinig zin aangezien de meeste leerlingen meestal vooral lezen/leren wat ze al weten i.p.v wat ze niet weten.....en na het lezen van een half studieboek is de puf vaak ook weg om verder te lezen.

Maar ja, dat was mijn manier 8-[

Grtz Bas

Berichten: 74

Re: Tips voor examens

de examen bundels zijn goed voor de oefen opgave

maar ga niet die overige 4 weken alleen maar studeren, dan word je gek

wissel het af met gewoon zo relax mogenlijk te doen

veel sporten en daarna wat leren. niet s'avonds leren maar gewoon vroeg naar bed

uitslapen en overdag leren als je niet meer naar school moet

Berichten: 328

Re: Tips voor examens

Ik ben aantal weken van te voren begonnen met leren. Elke week 2 vakken. Paar opgaven maken, texten doornemen, oefen examens maken. MAAR natuurlijk ook relaxen, lekker chillen, lol hebben. Je moet het afwisselen.

Voor de tentamens die we nu hebben, hebben we een studieweek. Ik leer elke middag een vak, soms 's avonds ook nog even. En dan 's avonds niks doen, 's morgens uitslapen en daarna weer beginnen.

Bij vakken zoals wiskunde en natuurkunde en scheikunde, moet je gewoon veel opgaven maken en snappen, dan zijn je examens een eitje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tips voor examens

Ehh, voorbereiden voor examens heb ik maar nauwelijks gedaan (eindexamen VWO in 1999). Wat oefenexamens gemaakt, maar verder niet veel eigenlijk. Alleen voor Latijn heb ik wat meer moeten doen, maar ik neem aan dat je alleen in Scheikunde geinteresseerd bent.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Tips voor examens

Jep ik heb ook weinig geleerd. Paar oefen examens, maar voor de rest kun je alleen je zelf maar gek maken. Je voelt zelf wel als je nog wat bij moet schaven. Doe dat maar overdrijf niet.

Als je er niet goed voor staat veranderd dat het wel een beetje natuurlijk, dan moet er nog wel wat gebeuren.

Berichten: 311

Re: Tips voor examens

Degelijke planning, oefenexamens en goed slapen ('s avonds leren was voor mij ook niet bespreekbaar).

Ik zou me niet op de oefenexamens vastpinnen. Ik vind dit geen garantie voor de inhoud van het eigenlijke examen; meer als indicatie of je de stof snapt op examen-niveau.

Veel succes 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Tips voor examens

Ik moet bekennen dat ik haast nauwelijks geleerd heb voor de examens (1999 HAVO) 8-[ Bij ons op school had je iets van 4 tentamens voor de examens. Ik heb deze allemaal voldoende afgesloten en ging er daardoor automatisch vanuit dat ik dan de examens ook wel zou halen. En inderdaad allemaal voldoendes voor alle vakken :D Ik heb echt een heel relaxt examen jaar gehad. Veel gefeest en veel ontspanning gehad. Maar goed dit gelijk natuurlijk niet voor iedereen. Als je er niet zo goed voorstaat moet je inderdaad veel gaan leren maar maak je niet gek.

Veel succes aan alle examen kandidaten

MvG Ron

Berichten: 243

Re: Tips voor examens

Ben het met de rest eens, ik heb zelf ook niet zo veel gedaan. Een paar keer de stof goed doorgelezen, oefententamens gemaakt, en vooral mezelf ervan overtuigd dat ik alles begreep. Zo gauw dat het geval is, ben je volgens mij klaar voor je examen, of je dan een middag of drie weken aan het vak hebt besteed maakt m.i. niet uit.

Maarruh, veel succes ermee natuurlijk 8-[

Berichten: 31

Re: Tips voor examens

Ik heb eigenlijk heel veel gerelaxt, gesport en me eigenlijk zo min mogelijk bezig gehouden met de examens, zorg dat je er lol in krijgt dat je examens hebt!!! Ik ging elke dag met de step naar school en ging voor een examen op een terrasje zitten (als het s'middags was) en na de examens ook op een terrasje zitten 8-[ . Bedenk dat nadenken heel veel energie kost, dus dat je moet zorgen dat je goed gegeten en gedronken hebt. Weet je het tijdens je examen even niet meer, sla de vraag even over en ga even rustig wat drinken oid. Ik heb trouwens wel wat proefexamens gemaakt, maar toen ik 2 x 7,5 had gescoord ging ik maar relaxen :D

Veel plezier en succes met je tentamens!!

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Tips voor examens

Nou bedankt allemaal. Ik denk dat ik met de tips die hier staan wel goed mijn examens in ga.

Ik ben alleen depri geworden van mijn Literatuur (engels en nederlands) cijfer, onafgerond: 5.475
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Tips voor examens

Ik ben alleen depri geworden van mijn Literatuur (engels en nederlands) cijfer, onafgerond: 5.475
Daar zal ik echt blij me zijn ik ben namelijk helemaal geen talen wonder 8-[

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Tips voor examens

Maar een 5.475 is afgerond een 5 op je examen lijst en net geen 6
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tips voor examens

Ik heb er eerlijk gezegd geen zak aan gedaan 8-[ :D Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Tips voor examens

Ik heb jullie reacties op mijn forum van mijn school gezet zodat andere leerlingen er ook wat aan hebben.

Uiteraard staat de bron er bij 8-[
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Reageer