kaneel en chemie?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 9

kaneel en chemie?

Hallo allemaal,

Ik wou vragen of iemand een site weet over kaneel en de chemie ervan? Dus structuurformules en alles wat erbij hoort, specifiek over kaneel.

Bedankt alvast,

Didi 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: kaneel en chemie?

Hoi DiDi, welkom op Chemieforum.nl

Kaneel is een natuurproduct en bestaat zodoende uit honderden, duizenden verschillende verbindingen die samen zorgen dat het kaneel is. Het is niet mogelijk om één molecuel aan kaneel te plakken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kaneel en chemie?

Hi DiDi, welkom op Chemieforum.nl! :D

Op nederlandse sites heb ik niet heel snel wat kunnen vinden, maar ik weet toevallig dat de karakteristieke stof van kaneel "cinnamaldehyde" is (trans-3-benzyl-2-propeen-1-al). Op deze website vind je de structuur, en deze Google-resultaten kunnen je ook vast meer vertellen.

Edit: foutje in systematische naam, ik ben nog steeds niet zeker of die goed is... 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: kaneel en chemie?

Wat Beryllium noemt is inderdaad het 'hoofdbestanddeel' daarnaast bevat het ook nog eugenol, coumarinen, tanninen, O.P.C.'s, diterpenen, MHCP (methylhydroxychalonepolymeer) en waarschijnlijk nog heel veel meer!

Meer informatie over deze stoffen kan je vinden op deze site...

[edit] Lees meer...

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Ik heb wat uitgebreider gezocht en het is volgens mij:

3-fenyl-2-propeenaldehyde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kaneel en chemie?

Ja inderdaad, dat is de juiste systematische naam! dat is de stof die ik bedoelde dus.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Ik heb het idee dat het kaneel onderwerp niet gaat lukken, want ik weet namelijk tamelijk weinig af van het chemische gedeelte, misschien weten jullie of er een kruid is, een drank een vrucht e.d. wat bestaat uit één bestanddeel?

alvast bedankt, 8-[

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Was dat een domme vraag 8-[ ?

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Misschien wat over ananas? Wil iemand mij helpen pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee 8-[

Berichten: 328

Re: kaneel en chemie?

Alle dranken en vruchten en natuurlijke producten bestaan uit meerdere bestandsdelen, misschien moet je een chemische stof nemen wat het hoofdbestandsdeel is, zoals dat 3-fenyl-2-propeenaldehyde van kaneel.

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Ja ok, maar het moet toch een kruid,vrucht etc. zijn, maar iets met 5 bestanddelen ok, maar geen met 5000, dan kan ik een scriptie schrijven van 150 bladzijdes 8-[

Berichten: 328

Re: kaneel en chemie?

Waar moet je dan precies een verslag over schrijven? Over het vrucht of over de bestandsdelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kaneel en chemie?

Ik heb eens een analytisch experiment met trans-anethol gedaan (anijs). We hebben de hoeveelheid hiervan bepaald in gestampte muisjes, pastisse en anijsolie.

Maar de bepaling van cinnemaldehyde in kaneel is ook heel goed mogelijk. Dit kun je goed met de GC(-MS) aantonen. Gewoon de kaneelstokjes extraheren met een organisch oplosmiddel en inspuiten op de GC.

Ananas is natuurlijk ook leuk. De geur van ananas wordt voornamelijk veroorzaakt door ethyl butyraat. Deze ester is gemakkelijk ook zelf te maken, een feest voor je neus...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kaneel en chemie?

DrQuico schreef: Ik heb eens een analytisch experiment met trans-anethol gedaan (anijs). We hebben de hoeveelheid hiervan bepaald in gestampte muisjes, pastisse en anijsolie.

Maar de bepaling van cinnemaldehyde in kaneel is ook heel goed mogelijk. Dit kun je goed met de GC(-MS) aantonen. Gewoon de kaneelstokjes extraheren met een organisch oplosmiddel en inspuiten op de GC.

Ananas is natuurlijk ook leuk. De geur van ananas wordt voornamelijk veroorzaakt door ethyl butyraat. Deze ester is gemakkelijk ook zelf te maken, een feest voor je neus...
Behalve natuurlijk 1 der bestanddelen, dat is namelijk géén pretje 8-[

Berichten: 9

Re: kaneel en chemie?

Roytje het moet een geheel zijn, dus algemene chemische informatie over de vrucht of kruid zelf, het moet iets eetbaars zijn , thats for sure. Dus algemene chemische info en de structuurformules moet ik dan hebben. ;)

Reageer