[scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Ik zit met een probleem :P ik moet binnenkort een verslag inleveren van nask maar nu zit er een vraag bij waar we nog geen uitleg voor hebben gekregen. :D Ik kan ook niet meer naar mijn leraar toe om uitleg te vragen want ik heb deze week geen les meer en hij moet komende week af zijn... Afbeelding :

Voorspel voor de elektrolyse van de volgende gesmolten zouten wat er gebeurt. Geef ook aan welke stof aan welke elektrode wordt gevormd.

a. PbBr2 b. NaCl c. CuCl2 d. KI

Elke hulp is goed.. ik weet niet eens waar ik moet beginnen 8-[ Alvast bedankt :P

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Hi Limoen, welkom op Chemieforum.nl!

Weet je wel wat elektrolyse is, dus wat voor soort reactie er optreedt aan de elektroden?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Ja, zo'n beetje. We hebben wel geleerd dat er hier halfreacties optreden, maar we zijn er pas net mee begonnen... 8-[ het is dus allemaal nogal onbekend.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Hoi Limoen en welkom op Chemieforum.nl

Een voorbeeld :D

Kathode (-): Na+ + e- => Na

Anode (+): 2 Cl- => Cl2 + 2 e-

Totaal: 2 NaCl(l) => 2 Na(l) + Cl2 (g)

Pas op: Cl2 (g) oftwel chloorgas is erg giftig (weer een punt extra 8-[ )

De andere gaan op ongeveer dezelfde manier! Goede tabel uit Binas erbij en een beetje creatief schuiven :P Succes!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Bedankt voor de hulp :P !

Een ander probleem is, is dat ik nog in de onderbouw zit en dus nog geen Binas heb 8-[

Haha bedankt voor dat extra puntje :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Geen Binas en wel zo'n opdracht ?? raar.. Naja dan nog maar een voorbeeldje 8-[

Kathode (-): Pb2+ + 2e- => Pb

Anode (+): 2 Br- => Br2 + 2e-

Totaal: PbBr2 (l) => Pb(s) + Br2 (g)

Broomgas is trouwens ook weer erg giftig, werd zelfs in WOI gebruikt door de Duisters...

Zorg wel dat je (ongeveer) snapt wat er staat, eigenlijk is het gemakkelijk dit uit te zoeken voor een gesmolten zout inplaats van een zout opgelost in water omdat water dan ook meedoet in de reacties!

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Volgens mij klopt het niet helemaal. Chloride i.c.m water is een sterkere reductor/oxidatiereactie dan chloride onder vorming van chloorgas.

Volgens mij treedt er de volgende halfreactie op:

Cl- + 3H2O <-> ClO3- + 6H+ + 6 e-

De andere halfreactie van het natrium ion klopt wel.

Grtz Bas

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Ik begrijp het wel als ik het zo zie staan, maar als ik zelf zo'n gesmolten zout zie staan heb ik nog steeds geen flauw idee hoe ik het moet doen.

Ik vond het ook al raar dat we zo'n opdracht krijgen, maar de vwo+ klassen bij ons op school krijgen soms dus wat moeilijkere opdrachten, maarja dan zou je dus toch wel een binas boek moeten krijgen voor die opdrachten.. :D

Bedankt voor die extra informatie, hopen op extra puntjes 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Water ??? Gesmolten zouten Bas, das geen water 8-[

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

hmm ik heb niet goed gekeken..... 8-[

Toch vraag ik mij af of de halfreactie van jou wel klopt. In de halfreacties ga je uit van natrium en chloride ionen, maar in de volledige reactie ga je uit van NaCl(l)....

Kan het zout in dit geval (vloeibaar zout dus) wel geïoniseerd zijn, in volledige afwezigheid van water?

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

bteunissen schreef: Toch vraag ik mij af of de halfreactie van jou wel klopt. In de halfreacties ga je uit van natrium en chloride ionen, maar in de volledige reactie ga je uit van NaCl(l)....

Kan het zout in dit geval (vloeibaar zout dus) wel geïoniseerd zijn, in volledige afwezigheid van water?
Goeie vraag, ik heb het zo gedaan omdat ik dat zo geleerd heb (of opgestoken ergens) en gecontroleerd met wat websites en ik zou niet weten hoe het anders moet.

Waarschijnlijk, nee.. Het zout is dus geïoniseerd (kan niet echt anders, toch?)

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Het probleem is denk ik dat ik mij er niks bij voor kan stellen. Het lijkt mij dat zout of vast is of geïoniseerd. Maar wat vloeibaar zout dan voor moet stellen? Door sterk te verhitten ioniseerd het dan?? vreemd...... 8-[

Grtz Bas

edit: sorry foutje; dubbele post i.pv van bewerkt....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

De ionisatie treedt toch niet spontaan op zoals bij oplossen, maar wordt geforceerd door de spanning tussen de anode an kathode.

Volgens mij is de manier die Jorim aangeeft wel degelijk de juiste!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Door de hitte trekken de ion-bindingen het waarschijnlijk niet...

Het moet trouwens wel goed zijn, want op de HAVO leer je al dat alleen opgelost en gesmolten zout stroom geleiden 8-[

Helaas geen 'slimme' collega's meer in de buurt, slim dus vijf uur pleitte :D

[edit] Is ook een goed punt van Berry, we komen er wel :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Elektrolyse van gesmolten zouten

Een gesmolten zout is gewoon een soort 'soep' van positieve en negatieve ionen die wel allemaal interacties met elkaar hebben, maar niet meer netjes in een rooster zitten. Vergelijk het maar met vast en gesmolten water.

Reageer