Vuurwerkramp Enschede

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Vuurwerkramp Enschede

'Koolstofexplosie verergerde de ramp'


ENSCHEDE - Het verpakkingsmateriaal dat om het vuurwerk zat van SE Fireworks is mede de oorzaak van de enorme omvang van de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000. Een grote hoeveelheid verpakkingspapier werd door de vuurzee omgezet in koolstof. Dit had een enorme koolstofexplosie tot gevolg.


Mede daardoor ontstond een drukgolf die zelfs complete daken wegblies. Deze theorie is maandag onthuld door dr. Kappl van het in Wenen gevestigde Federal Research Institute Arsenal. Hij deed, op verzoek van een aantal verontruste inwoners van Enschede, drie jaar onderzoek naar de oorzaak van de vuurwerkramp.


Kappl is wetenschapper en doceert in Oostenrijk onder meer over springstoffen en explosies. Hij heeft eerst bestudeerd hoeveel massa vuurwerk er bij SE Fireworks lag opgeslagen. ,,Ik kwam tot de conclusie dat de explosies zo krachtig waren dat er meer voor nodig was dan uitsluitend de hoeveelheid vuurwerk. Met name bij de tweede grote explosie is goed te zien dat er veel stof en onverbrand materiaal in de lucht hing. Dit was afkomstig van verpakkingspapier'', stelt de Oostenrijker. Hij schat dat de koolstofexplosie tot ongeveer 20 procent verantwoordelijk kan zijn voor de enorme kracht van met name de tweede explosie op het terrein van de vuurwerkfabriek.
TNO houdt nog vast aan eigen conclusies


DELFT (ANP) - TNO ziet nog geen reden om de conclusies van zijn eigen onderzoek over de vuurwerkramp in Enschede te veranderen. Dat heeft een woordvoerder dinsdag laten weten. Hij reageerde op de uitkomsten van een onderzoek van de Oostenrijkse wetenschapper Kappl.


Die zei maandag dat een grote hoeveelheid verpakkingspapier door een vuurzee is omgezet in koolstof met als gevolg een enorme koolstofexplosie. Voor TNO is het nog onduidelijk hoe Kappl tot zijn conclusies is gekomen. ,,Het TNO-team ter plaatse kende indertijd immers ook deskundigen op gebied van gas- en stofexplosies. Onze analyse was voldoende om de kracht van de explosie te verklaren'', aldus de TNO-woordvoerder. ,,Stof explodeert namelijk alleen als het opgesloten is. Als het in de vrije lucht hangt, krijg je alleen een vuurwolk en geen explosie.''

bron: Tubantia


Wie heeft er gelijk?


Afbeelding

foto: Mariska Slagt-Franken

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Vuurwerkramp Enschede

Onze analyse was voldoende om de kracht van de explosie te verklaren'', aldus de TNO-woordvoerder. ,,Stof explodeert namelijk alleen als het opgesloten is. Als het in de vrije lucht hangt, krijg je alleen een vuurwolk en geen explosie.''
Dat vind ik wel een sterk argument, stofexplosies kan ik mij in de buitenlucht niet voorstellen, aan de andere kant, vuurwerk-bunkers zijn redelijk afgesloten... ik weet het niet 8-[

Berichten: 1.122

Re: Vuurwerkramp Enschede

Met name bij de tweede grote explosie is goed te zien dat er veel stof en onverbrand materiaal in de lucht hing. Dit was afkomstig van verpakkingspapier''


Als het stof overal in de lucht hangt dan kan dat stof naar mijn idee moeilijk een stofexplosie veroorzaken. Dan moet het zich idd in grote hoeveelheid en in een kleine ruimte bevinden (anders zou mijn kamer straks ook ontploffen.... 8-[ ). Als er eens stofexplosie plaats vind dan lijkt het mij sterk dat er achteraf overal in de lucht stof te zien is, dat is dan toch allemaal verbrand of ben ik nou gek?

Maar jah, er is lang onderzoek gedaan dus misschien zit er wel een kern van waarheid in....(al zegt de duur van het onderzoek nog niet altijd wat over de geloofwaardigheid van het resultaat)

ik weet het niet  :P
ik ook niet..... :D


Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vuurwerkramp Enschede

Het lijkt mij ook erg sterkt dat dit wordt veroorzaakt door de verpakking van het vuurwerk. Je krijgt dan volgens mij toch ook alleen maar verbranding. Alleen vraag ik mij af kan het kruit in het vuurwerk zo snel tegelijk af gaan dat er zo'n explosief plaats vind.

Ik weet het ook niet precies het blijven suggesties 8-[


MvG Ron

Berichten: 151

Re: Vuurwerkramp Enschede

Ik heb gehoord dat er daar 50kilo zakken flash powder(fijn metaal poeder met sterke oxidater) binnen lagen.

Als het vuur 1 of 2 van die zakken haald dan is dit echt wel mogelijk denk ik, dat word namelijk gewoon 1 grote detonatie.

Berichten: 2.746

Re: Vuurwerkramp Enschede

aan een ontstkeking zal er wel geen gebrek geweest zijn

Berichten: 311

Re: Vuurwerkramp Enschede

De krant zegt het volgens mij verkeerd, het was geen koolstofexplosie (daar ben ik het met TNO over eens, teveel vrije ruimte) maar een ontbranding die een uitzetting van de gassen en vaste deeltjes bewerkstelligt (entropie) en daardoor een drukgolf veroorzaakte.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vuurwerkramp Enschede

Ik vind het zo'n raar verhaal dat er koolstof zou zijn gevormd in een vuurzee... Volgens mij brandt dat namelijk uitstekend, dus hoe kun je in een vuurzee nou een stofwolk vormen? Er zou volgens mij alleen een concentratieopbouw van C kunnen plaatsvinden als er geen oxidator aanwezig is, of geen ontstekingsbron. En als er geen oxidator is, is die stofwolk niet eens explosief. En zoals Kerckhof opmerkt (maar ik gebruik het argument hier op een andere manier): aan ontstekingsbronnen heeft het niet ontbroken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vuurwerkramp Enschede

.....maar een ontbranding die een uitzetting van de gassen en vaste deeltjes bewerkstelligt (entropie) en daardoor een drukgolf veroorzaakte.


Is dat niet juist de definitie van een explosie?

Berichten: 1

Re: Vuurwerkramp Enschede

De tweede explosie was een stofexplosie. Het is onjuist

om te veronderstellen dat een stof-lucht mengsel in de

open atmosfeer niet kan exploderen. Wanneer de beperkende

reactant ook de meest mobiele component is, dan versnelt

een deflagratie zich tot een detonatie. Dit is het geval bij

stof-lucht mengsels, en bij waterstof-lucht mengsels.

Zie onderstaande documenten voor een verklaring van

dit verschijnsel. Overigens, de verklaring van Kappl is

volstrekte onzin. De code in het eerste document is ontwikkeld

om situaties zoals Enschede uit te rekenen.


http://www.hysafe.org/img/dustairarticle.pdf

http://www.hysafe.org/img/hydrairarticle.pdf


Prometheus

Reageer