Springen naar inhoud

Studie binnen vier jaar afronden?

• Log in om te kunnen reageren

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 08:27

De laatste tijd is de regering nogal wat aan het wauwelen over het afknijpen van studenten. Studenten zijn lui, want ze doen lang over hun studie, langer dan de vier of vijf jaar die er voor staan. 8-[ En nu dit bericht weer....

Kamer: zes jaar studeren moet kunnen

Studenten mogen waarschijnlijk toch zes jaar over hun studie blijven doen zonder financieel te worden gestraft. Een ruime meerderheid binnen de Tweede Kamer is daar voorstander van, zo meldt de Volkskrant op de voorpagina.

Staatssecretaris Rutte (Onderwijs) vindt anderhalf jaar uitloop bovenop de normale studieduur van vier of vijf jaar wel genoeg. Na die tijd mogen universiteiten en hogescholen van hem et collegegeld verdrievoudigen.

Maar CDA, D66 en PvdA wijzen er op dat 5,5 jaar momenteel de gemiddelde studieduur is. De maatregel van Rutte zou veel te veel studenten in moeilijkheden brengen. Bovendien willen ze dat een uitzondering wordt gemaakt voor studenten die studievertraging oplopen door omstandigheden, bijvoorbeeld doordat ze een bestuursfunctie bekleden.

Volgens de krant zijn de tegenstanders vastbesloten om nog deze week de staatssecretaris op andere gedachten te brengen.

Alleen de VVD staat achter Rutte. "Het is goed dat studenten het voelen als ze ruim vijf jaar uit hun neus hebben lopen eten√ĘĬĚ, zo citeert de Volkskrant Kamerlid Arno Visser.

bron: de Volkskrant, 25 april 2005

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 mei 2005 - 09:44

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk... Die 5,5 jaar geldt voor 4 jarige studies. Is het nou echt teveel gevraagd om een student te laten beseffen wat hij de overheid kost door maar een beetje aan te rommelen? Als je meer dan anderhalf jaar uitloopt bij een duur van 4 jaar, doe je dan niet iets fout?? Ik moet nog horen van de eerste studie die echt gemiddeld 40 uur in de week kost.

Uiteraard moeten er uitzonderingen komen, als je vertraging oploopt door ziekte of andere omstandigheden, maar wat is er nou mis mee dat je zelf wat meer moet gaan bijdragen aan je studiekosten als je de inhoud van je neus interessanter vindt 8-[ dan je studie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:05

daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Echter is het echt zo dat deze regel alleen geldt voor een studie van 4 jaar? Veel exacte studies duren 5 jaar en dan hoop ik toch dat daar een maximale duur van 6.5 jaar voor staat zonder extra collegegeld te moeten betalen.
Een toelaatbare uitloop van 1.5 jaar vind ik wel minimaal voor een studie van 4 jaar. Lang niet alle studenten doen langer over hun studie omdat ze hun neus of bijbaantje interessanter vinden dan hun studie .....Voor veel studenten is de studie simpelweg te moeilijk om exact binnen 4 jaar te voltooien. Daarom is het naar mijn idee zeker wel goed om een uitloop te aanvaarden van 1.5 jaar. ALs het echter meer dan 1.5 jaar uitloop wordt dan mogen studenten dat best wel in hun portemonnee voelen. Misschien is het goed om tegenover die extra collegekosten voor studenten een soepelere lening te stellen?

Grtz Bas

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:10

Ja alleen vraag ik me dan af hoe het zit als je na je HBO nog een master van twee jaar wil gaan doen. Zou die regel dan ook gelden??

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:18

ik vind 1,5 jaar een beetje een vreemd getal maak er dan gewoon 2 jaar van. 8-[ Dan heb je denk ik genoeg uitloop van je studie en je kunt je nog bezig houden met allerlei bij activiteit voor je studie en natuurlijk de ontspanning. Al denk ik dat de meeste HBO studie's wel mogelijk zijn in 5 jaar. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik ben ook langer bezig geweest maar dit kwam door persoonlijke omstandigheden waar ik niets aan kan doen en daarin vind ik dat scholen en universiteiten te kort schieten om deze studenten te gemoet te komen. Hierin mogen ze zich wel wat meer verdiepen. IN plaats van alleen maar aan geld te denken :D

MvG Ron

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:20

Het is wel te hopen! Het wordt voor zo'n student al extra duur omdat je na het HBO dan nog maar ťťn jaar recht hebt op studiefinanciering. Het tweede jaar uit de master moet je dan dus al alles zelf betalen en dan zou je ook nog eens extra collegegeld moeten betalen!.......het is niet te hopen 8-[

Grtz Bas

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:23

Ik ben ook langer bezig geweest maar dit kwam door persoonlijke omstandigheden waar ik niets aan kan doen en daarin vind ik dat scholen en universiteiten te kort schieten om deze studenten te gemoet te komen. Hierin mogen ze zich wel wat meer verdiepen. IN plaats van alleen maar aan geld te denken 8-[

MvG Ron

Ja vertel mij wat :D , je moet gewoon zorgen dat je niks overkomt in de tijd dat je studeert. Want als je wel tussentijds uitvalt tijdelijk zou je alleen al overspannen worden door alles wat je daarna moet regelen :P

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 10:25

toch vreemd vind ik. Want scholen krijgen niet meer betaald per student per jaar maar alleen per student die afstudeerd. Dan zou je toch denken dat scholen er alles aan doen om een student op tijd af te laten studeren! Door persoonlijke begeleiding etc.... niet dus...... 8-[

Grtz Bas

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 23:24

Ja alleen vraag ik me dan af hoe het zit als je na je HBO nog een master van twee jaar wil gaan doen. Zou die regel dan ook gelden??

Volgens mij is dat inderdaad nu ook een van de problemen... het zou niet eerlijk zijn tov stundenten die na de HBO een Master willen doen Geplaatste afbeelding ... maar de studenten die er al langer dan 4 jaar over doen of die een master erachteraan doen krijgen geen studiefinanciering meer... en al met al is dat natuurlijk wel dubbelop.... 8-[

Als je het dan andersom bekijkt: mensen die nu korter over hun studie doen.... hier is het volgens mij ook nog zo dat de school dan een soort bonus krijgt, maar zeker weten doe ik dit niet hoor....

Raar dat sinds de verwantschap tussen MBO en HBO is afgeschaft dat men studiefinanciering krijgt en mag HOUDEN voor 4 jaar, dus inweze worden de snelle doorstromers beloond en de school ook nog eens.... persoonlijk vind ik het niet erg hoor,... ik heb staks 1 1/2 jaar extra :P ,... maar volgens mij kunnen ze dat geld beter in het onderwijs stoppen.... een keer nieuwe apparetuur is ook niet echt weg toch... :D

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 10:13

hier is het volgens mij ook nog zo dat de school dan een soort bonus krijgt

Nou, je zou het kunnen zien als een soort bonus. Scholen krijgen geld per afgestudeerde student, dus hoe sneller een student afstudeerd hoe sneller een school zijn geld krijgt. Als een student er langer over doet maakt de school meer kosten en krijgt verder wel hetzelfde bedrag als de student klaar is met studeren....

Raar dat sinds de verwantschap tussen MBO en HBO is afgeschaft dat men studiefinanciering krijgt en mag HOUDEN voor 4 jaar, dus inweze worden de snelle doorstromers beloond en de school ook nog eens

Hoe bedoel je dat? waarom worden doorstromers en school beloond?
Je mag het geld alleen maar houden als je ook echt afstudeerd. Daarom heet het een prestatiebeurs; als je 4 jaar lang finaciering krijgt en vervolgens geen diploma haalt dan mag je alles terug betalen. Althans, ik geloof dat voor de propedeuse een aparte prestatiebeurs geldt die na het halen van de propedeuse wordt 'kwijtgescholden'?

Grtz Bas

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 mei 2005 - 11:18

Ja zoiets is het wel.
In eerste instantie is de beurs altijd een lening; haal je je Bachelor, dan wordt dat deel van de beurs in een gift omgezet. Dan is het deel van de Master een lening, en haal je daar weer je diploma, is dat weer een gift...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:27

effe zeggen dat in Belgie bijna* alle studenten (meestal hun ouders) hun studies zelf moeten betalen.
Voor unif is dit bijna 500euro per jaar enkel en alleen inschrijvingsgeld!!
Het bedrag en boeken en kopies loopt ook op, zoals jullie wel weten.
En dan nog een klein bedrag voor labo, maar als je het hele jaar voorzichtig gewerkt hebt krijg je het meeste van de waarborg wel terug :)
De coole bril krijg je gratis :) , maar zelfs cleenex zouden ze durven aanrekenen!

Een treinabonnement is ook niet goedkoop!
Meeste studenten zitten op kot, minstens 200euro/maand en dan zit je meestal in ofwel iets kleins ofwel scheelt er iets anders..

*Tenzij je nog 2/3andere studerende broers/zussen hebt of 1 van u ouders geen inkomen heeft, of het inkomen van de ouders hťťl erg laag ligt...

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 20:14

... en die ene pa van jou nu niet NET bboven die ***** drempel zit

ik krijg welgeteld 25euro studietoelage voor een heel jaar :)

gelukkig gaaat mijn zus volgend jaar ok studeren. dan krijgen we meer en zij hoeft niet op kot.
dan pik ik dat geld in en tralalalalala

nu moet ik eerst een jaar 1.5 uur met de trein om op school te geraken :)

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 15:52

25euro???
hoe komen ze erbij!
Daar koop je nog niet eens 1cursusje mee
Daarmee kan JIJ misschien net een heen en terugrit met de trein betalen.

ale ge krijgt dan toch IETS :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures