Fysica vraagstuk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Fysica vraagstuk

Goeiedag, ik kan blijkbaar nergens mijn "ei" kwijt omtrent een prangende discussie in mijn vriendengroep.

Discussie:

Een helikoptertje (telegeleid) stijgt op in een leeggemaakte treinwagon en houdt een hoogte aan van circa 1.30m boven de vloer van de wagon. Zal dit helikoptertje onmiddelijk, of na verloop van tijd, of helemaal niet tegen de achterkant van de treinwagon kwakken?

Mvg James

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fysica vraagstuk

Hi James, welkom op Chemieforum.nl!

Eigenlijk zijn we een puur chemieforum, maar ik denk dat we er wl uit kunnen komen.

Ik ga er even van uit dat de wagon gewoon rijdt voordat je de helikopter laat stijgen.

De beginsnelheid van de heli, op het moment dat je hem laat stijgen, zal gelijk zijn aan de beweging van de treinwagon. In eerste instantie zal de heli dus recht omhoog stijgen.

De enige manier waarop de heli tegen de achterzijde van de wagon zal kunnen gaan vliegen, is als er een kracht op gaat werken die tegen de beweegrichting van de wagon ligt. De enige kracht die dat volgens mij zou kunnen is wrijving door de lucht. Staan er ramen open in de wagon dan kan dat dus gebeuren, anders zou ik verwachten dat deze recht omhoog stijgt en niet tegen de muur zal botsen zolang de wagon rechtdoor rijdt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: Fysica vraagstuk

ik denk dat het van de stuurkunst van de piloot afhangt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fysica vraagstuk

Dat hangt ervanaf of hij gegrepen wordt door de luchtweerstand of niet. Waarschijnlijk steekt de rotor al zover uit dat die weerstand ondervind en dan zal de helikopter, zonder corrigerende handelingen, naar achter 'glijden'. Ook als de heli met de bovenkant boven wagens overvoor uitkomt zal hij naar achter 'glijden'...

Berichten: 1.122

Re: Fysica vraagstuk

ook als de wagon dicht is dan zal de helikopter tegen de achterkant aankomen. Tijdens het opstijgen heeft de heli dezelfde snelheid als de wagon. Daarna zijn er geen voorwaartse krachten meer op de heli en wel op de wagon. Terwijl de wagon rechtdoor gaat verliest de heli logischerwijs snelheid aangezien er geen enkele kracht is die 'm voorwaarts beweegt. De heli zal dus snelheid verliezen, de wagon 'haalt 'm in' en dus komt de heli tegen de wagon aan.

Grtz Bas

edit: wat bedoel je trouwens met 'telegeleid'?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fysica vraagstuk

De helikopter heeft bij tijdstip 0 alleen snelheid van de trein. Dus voortwaartse kracht. Om het moment dat de helikopter de lucht in gaat heeft hij nog voorwaartse kracht van de trein maar heel snel heeft de helikopter geen voorwaartse kracht meer omdat hij alleen zelf kracht naar bovenricht en niet naar voren gaat(dit komt door de lucht weerstand). Dus zal het van de snelheid omhoog af hangen of de helikopter de achterkant raakt.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fysica vraagstuk

De helikopter heeft bij tijdstip 0 alleen snelheid van de trein. Dus voortwaartse kracht.
Terwijl de wagon rechtdoor gaat verliest de heli logischerwijs snelheid aangezien er geen enkele kracht is die 'm voorwaarts beweegt. De heli zal dus snelheid verliezen, de wagon 'haalt 'm in' en dus komt de heli tegen de wagon aan.
Als de snelheid constant is werkt er netto geen kracht.

Zolang de snelheid van de trein constant is zal de helikopter gewoon blijven hangen. Er is dan wel geen kracht die hem voorwaarts beweegt, maar ook geen kracht die hem achterwaarts beweegt (mits de raampjes dicht zijn). Door de traagheid van massa zal de horizontale positie alleen veranderen bij een versnelling (of vertraging) van de trein.

Berichten: 1.122

Re: Fysica vraagstuk

de weerstand van de lucht zorgt er toch voor dat de helikopter afremt? De enige plek waarop dat niet zou gebeuren is volgens mij dus in vacuum.....

Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fysica vraagstuk

de weerstand van de lucht zorgt er toch voor dat de helikopter afremt? De enige plek waarop dat niet zou gebeuren is volgens mij dus in vacuum.....
Als die luchtweerstand er is natuurlijk, treinreizen op het dak is ook niet zo prettig en dit gehele verhaal hangt erom of die heli last heeft van luchtweerstand of niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fysica vraagstuk

de weerstand van de lucht zorgt er toch voor dat de helikopter afremt? De enige plek waarop dat niet zou gebeuren is volgens mij dus in vacuum.....


De luchtkolom in de wagon beweegt toch met dezelfde snelheid als de trein en de helikopter? Deze lucht zal de helikopter dus niet afremmen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fysica vraagstuk

De luchtkolom in de wagon beweegt toch met dezelfde snelheid als de trein en de helikopter? Deze lucht zal de helikopter dus niet afremmen
Maar het moet een verdomd grote trein zijn wil een draaiende rotor niet uitsteken aan de zijkanten en bovenkant als deze op 1,30 hangt en dus geen luchtweerstand ondervind!

Berichten: 1.122

Re: Fysica vraagstuk

De luchtkolom in de wagon beweegt toch met dezelfde snelheid als de trein en de helikopter? Deze lucht zal de helikopter dus niet afremmen
Daar heb je gelijk in. Toch kan ik me niet voorstellen dat de helikopter oneindig lang op dezelfde plek in de lucht zou kunnen hangen. (afgezien van kerosine verbruik natuurlijk) vreemd idee, maar ik kan toch geen fysische reden vinden waarom het niet zou kunnen.
Maar het moet een verdomd grote trein zijn wil een draaiende rotor niet uitsteken aan de zijkanten en bovenkant als deze op 1,30 hangt en dus geen luchtweerstand ondervind!
Het gaat natuurlijk om het principe......de trein kan net zo goed heel groot zijn of de helikopter heel klein. Het idee blijft hetzelfde..... 8-[

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fysica vraagstuk

...Een helikoptertje (telegeleid) stijgt op in een leeggemaakte treinwagon...
Slecht gelezen door mij, het gaat gewoon om een radiografische helikopter 8-[

Gebeurt dus niks :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fysica vraagstuk

Als de snelheid constant is werkt er netto geen kracht.
klopt helemaal mijn natuurkunde is ook niet meer wat het geweest is 8-[ [HAVO examens 7.5 :D ]

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fysica vraagstuk

Inderdaad, belangrijkste om in de gaten te houden is dat de snelheid constant blijft: er is een kracht nodig om een versnelling of vertraging te bewerkstelligen. In dit geval, waar de luchtkolom gewoon meebeweegt met dezelfde snelheid, zal de heli dus verticaal stijgen en ook blijven hangen zonder te botsen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer