ongewenste pH-stijging

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 186

ongewenste pH-stijging

Voor een project op school zijn we bezig om een ongewenste pH-stijging in een finishbad van een bedrijf te onderzoeken.

In dit bad wordt er silaan aan glasweefsel gebonden. De samenstelling van dit bad is:

100 liter water

1,25 kg Glycidoxypropylmethoxysilaan [CAS-nr. 2530-83-8]

De pH moet met azijnzuur op pH 3,6 worden ingesteld. (Dit wordt volgens ons gedaan omdat silaan anders niet stabiel is).

(Er onstaat methanol bij het maken van deze oplossing)

Het is de bedoeling dat er een rol van 500m in 1 keer wordt gefinisht. Het probleem is echter dat de pH na 250m al is gestegen tot boven de 5. Nu moet dus elke rol in twee delen worden gefinisht.

we hebben al een paar mogelijke oorzaken van de pH-stijging onderzocht. We weten nu dat verdamping van het azijnzuur geen rol speelt.

Als de rol stil in de oplossing hangt verandert de pH niet, alleen als het doek door het finishbad loopt. Dit sugereerd dat het azijnzuur niet met de silaan of de gevormde methanol reageerd.

Heeft er iemand suggesties hoe de pH kan verlopen in dit finishbad?

Doel van ons project is een regelsysteem te ontwerpen dat de pH op pijl houdt, het is dus wel handig om te weten waarom deze verloopt. Dit zodat de rol in 1 keer kan worden gefinisht.

Bij voorbaat dank,

Projectgroep CRPC Saxion Hogeschool Enschede.

Berichten: 1.153

Re: ongewenste pH-stijging

mijn advies: stel eerst de reactie vergelijkingen op die plaats vinden. Dan zie je ook waar de MeOH ontstaat en waardoor je een pH stijging krijgt. Weet je dit, dan weet je ook waar je er iets tegen moet doen. Dus ok wat je ertegen moet doen (en da tis jou vraag, toch?)

Dus kom maar op met je reactie vergelijkingen! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ongewenste pH-stijging

Kun je de buffercapaciteit niet groter maken door meer azijnzuur (evt in combinatie met natriumacetaat) toe te voegen?

Berichten: 1.153

Re: ongewenste pH-stijging

Het zou kunnen helpen, maar wat is precies de buffer in het systeem...wat zijn de tegen ionen? Volgens mij is dit een niet gebufferd systeem. Dus moet je een buffer toevoegen...wat is dan een eventuele invloed van die buffer op silaan-glasweefsel reactie? ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: ongewenste pH-stijging

Dit zijn de reactievergelijkingen die wij hebben:

Oplossen Silaan

RSi(OCH3)3 + 3H2O <--> RSi(OH)3 + 3CH3OH

Reactie silaan met glas:

glas-OH + RSi(OH)3 <--> glas-O-Si(OH)2-R + H2O

Verder mogen we geen veranderingen aanbrengen in het systeem qua chemicalien. Dit omdat het weefsel o.a. terecht komt in de Airbus A380, en na elke verandering in chemicalien kost het 6 jaar om alles weer goedgekeurd te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ongewenste pH-stijging

Ik neem aan dat de start pH hoog genoeg is zodat er geen zuur-gekatalyseerde ring-opening van het epoxide van Glycidoxypropylmethoxysilaan plaatsvindt. Daardoor kun je waarschijnlijk ook niet zuurder beginnen.

Ik vroeg me af of jullie hebben onderzocht of het doorleiden van de glasvezel door water of door een azijnzuuroplossing van pH 3.6 ook leidt tot een steiging in de pH. Als dit het geval is dan is de glasvezel zelf basisch (hoe wordt de glasvezel verkregen?) en zal deze dus vóórdat deze door het finishbad wordt geleid moeten worden geneutraliseerd.

Berichten: 311

Re: ongewenste pH-stijging

Volgens de reactievergelijking (glas en silaan) onstaat er water, dus de concentratie van het azijnzuur zal minder worden (alhoewel dit wordt tegengesproken door de stilstaande rol --> geen pH verandering).

Hoeveel water (en dus ook alle andere stoffen uit het bad) blijft er aan het doek hangen als het uit het finish bad komt (neem toch niet aan dat het gelijk droog is)?

Wat is het oppervlak dat in het bad hangt en de snelheid van de rol waarmee deze door het bad gaat?

Stel nou dat de pH verandering alleen wordt veroorzaakt doordat er vanalles aan het doek blijft hangen. Dan lijkt mij het een kwestie van een evenwicht zoeken tussen de snelheid (of tijd), oppervlak van het doek en de concentratie van de toegevoegde stoffen.

Stel je neemt de concentartie van de toegevoegde stoffen constant, dan lijkt mij dit een vrij simpele feedback loop tussen pH meter en snelheidsregelaar.

Dit is natuurlijk wel een versimpeling, maar misschien helpt het jullie in Enshede een stukje verder.

Reageer