Springen naar inhoud

lithiumboraat & KHSO4

• Log in om te kunnen reageren

rogerthx

rogerthx

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 17:00

k zit hier met een vraag die ik héél graag opgelost zie te krijgen, misschien kan je me helpen? Het is een hele boterham, vandaar dat ik het je opstuur om 18h00 :-)

Gegeven:
Een waterstaal (in een platina-recipiënt) wordt verdampt in een oven bij 100°C gedurende 5h00. Nadien wordt het staal gedurende 30min in een oven bij 1000°C ondergebracht. Na afkoeling wordt er +/- 2gram Lithiumboraat toegevoegd en opnieuw gedurende 15min aan 1000°C onderworpen. Na afkoeling wordt het geheel overgebracht in een beker waarin aqua dest in HCl-milieu tot koken wordt gebracht gedurende 15min. Na afkoeling wordt de oplossing overgebracht in een maatkolf. De oplossing kan bij deze geänalyseerd worden in z'n gehalte aan metalen (ICP).

Vragen zijn de volgende:
- Welk is de funktie van lithiumboraat in deze behandeling?
- Waarom wordt er na een Lithiumboraat-behandeling soms KHSO4 gebruikt?
- Welke anionen zijn nog steeds aanwezig na een temperatuur te weerstaan van 1000°c ?
- Eventuele vraag: heb je een beter recept om een totaalanalyse uit te voeren voor desbetreffend geval?

BIJZONDER bedankt voor je reply!!!

Rogerthx

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 17 mei 2005 - 12:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleibroodje

kleibroodje

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 20:00

Het waterstaal wordt in de droogkast gezet om in te dampen om zo een hogere concentratie van jouw elementen te bekomen. Deze ingedampte elementen worden mbhv Lithiumboraat tot smelt gebracht. De smelt wordt nadien terug opgelost in HCl oplossing en aangelengd tot bepaald volume. Deze vloeistof kan een totaal analyse verkrijgen (behalve Li, B, Cl, Pt, wegens voorbereiding) door ICP, Door verhitting zijn de carbonaten verdwenen, al de rest zou er tegen moeten kunnen.
Liboraat is hier een hulpmiddel om smelt te bekomen van jouw aanwezige elementen. Wat die KHSO4 doet is mij ook niet echt duidelijk. Een andere voorbereiding kan zijn om een grote hoeveelheid van het waterstaal een beetje in te dampen om zo de concentratie te verhogen en dit meten op ICP. Dat heb je minder matrix effect en kan je kleinere concentraties meten.

Hopelijk heb ik je een klein beetje kunnen verder helpen,

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 17 mei 2005 - 12:26

rogerthx

rogerthx

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 11:54

Bedankt Vicky voor je antwoord! Waarvoor hartelijk dank.
Heb er iets van opgestoken. Wat betreft KHSO4: zou het niet kunnen zijn dat men dit produkt gebruikt bij aanwezigheid van grote concentraties Si in het monster. Ik bedoel, een nabehandeling van het platina-schaal met KHSO4 indien er nog onopgeloste bestanddelen visueel merkbaar zijn na het in oplossing brengen van de smelt?

THX.

Veranderd door Jorim, 17 mei 2005 - 12:27

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures