Springen naar inhoud

Algen-vrij houden van buffers

• Log in om te kunnen reageren

Taaie-neuskoek

Taaie-neuskoek

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 17:12

Het volgende: Ik heb een fosfaatbuffer van 15mM pH 4, waar na een paar dagen wat algen in gaan groeien.
Ik kan de boel autoclaveren, maar de slang van de van HPLC kan niet gedaan worden, dus zal dat niet al te veel effect hebben.
Een andere buffer die ik gebruik, 40mM fosfaat pH 7.8, daar gooi ik wat NaN3 in, maar dat durf ik niet zo goed bij een buffer pH 4 8-[ ...

Wie weet andere chemicalien die ik in kleine hoeveelheid bij deze buffer kan gooien zodat deze wat langer goed blijft? Kwikchloride werd hier door iemand hier voorgesteld, maar dat vond ik een minder strak plan.

Ik kan natuurlijk de fles helemaal donker maken met alufolie, dat zal iets helpen, maar daar ben ik geen fan van, ik wil graag zien hoeveel mobiele fase ik nog over heb, daarom heb ik de voorkeur voor iets wat ik erin kan gooien.

Ok, ik wist niet zeker of ik dit hier of in het LC-gedeelte moet plaatsen, maargoed ik heb het hier maar neergezet daar het niet zo heel erg om HPLC gaat... als een van de mods een betere plek voor dit topic weet, dan moeten ze de bende maar moven...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2005 - 17:43

Kopersulfaat werkt erg goed tegen algengroei. Dat is ook minder gevaarlijk dan kwik.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2005 - 21:48

Het kan ook al goed helpen wanneer je een koperdraadje in de oplossing gooit.

Anders misschien zo'n algenetende vis 8-[

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 mei 2005 - 08:13

Ik ben een voorstander van verse buffers. Dus maak niet gelijk grote hoeveelheden aan maar pas je hoeveelheden voor elke onderzoek aan. Dus maak elke keer een verse buffer. Zo veel werk is dat natuurlijk ook weer niet. 8-[

Trouwens bufer ALTIJD in de koelkast bewaren! Dat houdt de groei van organismes ook tegen. En in een koelkast is het natuurlijk altijd donker. :D

Gebruik altijd zeer schoon water zoals Milli Q of dubbel gedestileerd water. Tevens zou je de buffers over een 0,2 μM filter kunnen halen. Dit kan ook nog wel een helpen.

MvG Ron

Veranderd door biochemiefreak, 12 mei 2005 - 09:50

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 09:14

Is gekookt water en dan in de koelkast een idee? Dan zitten er uit voorhand al geen beestjes meer in.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 10:19

verse buffer iedere dag is het beste natuurlijk.

Wat ook wel eens helpt is een beetje isopropanol. Hierdoor groeien algen niet. Moet je LC wel tegen isoprop kunnen natuurlijk!

Taaie-neuskoek

Taaie-neuskoek

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 12:51

Vanuit practische overwegingen wil ik de buffer graag kunnen bewaren, dus wil ik liever niet iedere dag bezig zijn met buffers maken. Bovendien is dit voor een kwantitatieve analyse, daarom wil ik graag dat ik zo weinig mogelijk aan de buffer moet doen. Meestal maak ik een 10x stock die ik uitverdun, maar zelfs in deze stockoplossing beginnen na een aantal dagen fluffy dingen te verschijnen op de bodem... Misschien moet ik deze maar eens wat fanatieker aanzuren 8-[ ...

Ik gebruik HPLC-grade water voor al mijn oplossingen, dus dat zit wel goed. Ik eens proberen een staafje koper erin te leggen.

Deze vraag was eigenlijk ook voor een ander probleem, we hebben een waterbad waar ook VEEL beesten in groeien, het is een niet-afgedekt waterbad, ik heb al gespeeld met CuSO4, maar dat hielp niet. (5 gram in een ~20l waterbad)
Met NaN3 maak ik me niet populair bij m'n collega's, het water moet tenslotte nog wel gewoon aangeraakt kunnen worden.
Ik zal er eens een slok isopropanol in gooien, al zal dat er op den duur ook uit verdampen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 mei 2005 - 13:10

Deze vraag was eigenlijk ook voor een ander probleem, we hebben een waterbad waar ook VEEL beesten in groeien, het is een niet-afgedekt waterbad, ik heb al gespeeld met CuSO4, maar dat hielp niet. (5 gram in een ~20l waterbad)
Met NaN3 maak ik me niet populair bij m'n collega's, het water moet tenslotte nog wel gewoon aangeraakt kunnen worden.
Ik zal er eens een slok isopropanol in gooien, al zal dat er op den duur ook uit verdampen.

Het water vaker verversen en schoonmaken met chloor tabletten. Misschien helpt dat wel. 8-[

MvG Ron

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 13:12

tja ik snap da tje niet altijd nieuwe buffers wilt maken ivm met onregelmatigheden, maar met fosfaat buffers heb je altijd het probleem van beestjes, sommige buffers zijn gevoeliger dan andere.

ik heb nog wat oplossingen:
Gebruik je een gradient voor je LC? soms helpt ook een beetje ACN in je buffer de algen groei te remmen, dus begin met 5 % ACN ipv 0%...dit al in je ene pot stoppen.

Toch nieuwe buffer maken en interne standaarden in je LC mee laten lopen

Voor je waterbad...dat heeft ieder lab! Tja ook in demi/milliQ ontstaan beestjes..Dus hier gewoon kraanwater nemen en iedere week verversen. (het water komt als het goed is niet in contact met de chemicallien, reacties etc., dus gewoon kraanwater is goed en goedkoop) Isoprop zal inderdaad eruit verdampen...dus dat helpt tijdelijk

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2005 - 16:37

We laten wel ernstig zien dat het hier niet om een biologieforum gaat als we de termen "algen" en "beestjes" door elkaar heen gebruiken.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures