Totaal analyse van een monsterstaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 11

Totaal analyse van een monsterstaal

Hopelijk zit ik hier bij de juiste mensen?

k zit hier met een vraag die ik héél héél asap graag opgelost zie te krijgen, misschien kan je me helpen? Het is een hele boterham, vandaar dat ik het je opstuur om 18h00 :-)

Gegeven:

Een waterstaal (in een platina-recipiënt) wordt verdampt in een oven bij 100°C gedurende 5h00. Nadien wordt het staal gedurende 30min in een oven bij 1000°C ondergebracht. Na afkoeling wordt er +/- 2gram Lithiumboraat toegevoegd en opnieuw gedurende 15min aan 1000°C onderworpen. Na afkoeling wordt het geheel overgebracht in een beker waarin aqua dest in HCl-milieu tot koken wordt gebracht gedurende 15min. Na afkoeling wordt de oplossing overgebracht in een maatkolf. De oplossing kan bij deze geänalyseerd worden in z'n gehalte aan metalen (ICP).

Vragen zijn de volgende:

- Welk is de funktie van lithiumboraat in deze behandeling?

- Waarom wordt er na een Lithiumboraat-behandeling soms KHSO4 gebruikt?

- Welke anionen zijn nog steeds aanwezig na een temperatuur te weerstaan van 1000°c ?

- Eventuele vraag: heb je een beter recept om een totaalanalyse uit te voeren voor desbetreffend geval?

BIJZONDER bedankt voor je reply!!!

Rogerthx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Totaal analyse van een monsterstaal

Niet crossposten, dat is niet toegestaan...

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten