Waterstofbruggen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Waterstofbruggen

Dit is misschien een beetje een domme vraag maar ik snap dit echt niet:

Ik moest op school een practicum over waterstofbruggen tussen water en koolwaterstoffen.

Het was de bedoeling dat we uitzochten vanaf welke lengte C-keten er niet genoeg waterstofbruggen gevormd konden worden waardoor de koolwaterstof niet zou oplossen in water. De uitslagen gaven weer dat alles vanaf Pentanol en langere C-ketens niet in water oplosbaar zijn.

Ik weet alleen niet hoe ik uit moet leggen waarom het juist vanaf Pentanol niet meer oplost in water.

Alvast bedankt voor de hulp 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Waterstofbruggen

Domme vragen zijn er niet

De alcoholen die je hebt onderzocht kun je beschouwen als opgebouwd uit twee delen: de OH-groep en de alkyl-groep. De OH-groep zorgt, door waterstofbrugvorming met water, voor de oplosbaarheid in water. De alkylgroep daarentegen is apolair en lost slecht op in water. Wanneer de alkyl-groep groter wordt dan gaat deze de oplosbaarheidseigenschappen domineren. De OH-groep kan mbv waterstofbrugvorming de onoplosbaarheid van de alkyl-groep in water niet meer compenseren.

Uit je experiment blijkt dat dit vanaf pentanol gebeurd. Daar ligt dus blijkbaar de grens. Het is zonder zeer ingewikkelde berekeningen niet zomaar te verklaren waarom dit juist bij pentanol (en niet butanol of hexanol) gebeurd.

Berichten: 6

Re: Waterstofbruggen

ok bedankt 8-[

Berichten: 63

Re: Waterstofbruggen

Met welke elementen kan H waterstofbruggen vormen, naast F, O, en N?

Stel dat we een molecule hebben met de atomen Cl en Br en I , kan het dan ook met die waterstofbruggen vormen?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstofbruggen

Met fluor kan het volgens mij ook niet? Anders zou het met alle halogenen, of zelfs met alle stoffen die een vrij elektronenpaar hebben kunnen.

Berichten: 485

Re: Waterstofbruggen

Waterstofbruggen kunnen gevormd worden tussen de H (uiteraard) en O en N atomen.

Ik vraag mij af hoe goed 'heel veel chloor'-butaan oplost in water. Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet... 8-[

Berichten: 328

Re: Waterstofbruggen

Jantine schreef: Waterstofbruggen kunnen gevormd worden tussen de H (uiteraard) en O en N atomen.

Ik vraag mij af hoe goed 'heel veel chloor'-butaan oplost in water. Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet...
En tussen H en F atomen. Bron. Dus niet met andere halogenen en 'heel veel chloor'-butaan zal dus ook niet erg goed oplossen in water.

Berichten: 232

Re: Waterstofbruggen

Waterstofbruggen kunnen door de elementen F, O, N en S aangegaan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstofbruggen

Ik denk dat het met zwavel niet gaat: kijk anders naarje periodiek systeem: daar zie je rechtsboven staan: N, O, F: hoe verder je naar rechtsboven gaat in de niet-metalen: hoe hoger de elektronegativiteit wordt, S staat ergens onder zuurstof, en we waren het er al over eens dat 'heel veel chloor'-butaan niet oplost in water...

Berichten: 39

Re: Waterstofbruggen

In ons chemieboek staat een hoofdstukje over inter/intra moleculaire krachten, en over waterstofbruggen dus ook. Volgens het boek zijn enkel N, O en F bruikbaar bij waterstofbruggen. (NIET S) [!]

Berichten: 151

Re: Waterstofbruggen

Meestal komen ze alleen voor bij N, O en F.

Maarer is ook een soort waterstof brug tussen de H van de OH groep en Cl groep in chloroethanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterstofbruggen

De energie van een dipool dipool interactie is ZEER sterk afhankelijk van de naderingsafstand. Een waterstofbrug is gedefinieerd als een dipool-dipool interactie tussen een waterstof-donor en een acceptor. Als de acceptor groot is kan de afstand niet heel klein worden. Daarom is alleen sprake van een echte waterstofbrug voor kleine acceptoren N, O en F.

Allerlei mensen zien dipool-dipoolinteracties die niet tot deze definitie behoren. Ik zou ze dan gewoon dipool-dipoolinteractie noemen, maar sommigen vinden het interessanter om over bijvoorbeeld C-H...Cl waterstofbruggen te spreken..... Zelfs als iedereen kan zien dat de interactieenergie een orde van grootte kleiner is.

Reageer