Springen naar inhoud

Magnetron en afkoelen

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 19:30

Een magnetron.
Ik vraag me af: Hoe maakt een magnetron radiogolven van 2450MHz uit een wisselspanning van 50Hz?
Ik weet wel dat er een hoogspanningstrafo inzit, die de spanning transformeert van 220 tot 2200V. Maar niet hoe die die hoogfrequente golven maakt uit 50Hz.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2004 - 09:57

Bijvoorbeeld met een microgolf buis:

http://www.allaboutc...chpt_13/11.html

Hoewel ik begrijp dat er ook andere mogelijkheden zijn.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:14

Ik woon in een dorp naja gehucht - Krabbendam - en daar hebben ze de magnetron nog niet uitgevonden. Nu was ik laatst bij mijn opa en oma (die wel in de bewoonde wereld wonen) en die hebben wel een magnetron. Wij hadden toen Indisch gehaald en met de magnetron opgewarmt (Indische toko dus..) wat ons toen weer op viel is dat in de magnetron opgewarmd eten zo verschrikkelijk snel afkoeld in vergelijking met oven. Dan bedoel ik niet in de schaal (want die wordt niet zo heet in de magnetron en in de oven wel natuurlijk), maar gewoon op je bord. Ligt dit nou aan ons of is meer mensen dit wel eens opgevallen ??

Is magentron verkregen warmte dan wat anders dan overwarmte ?? Bewegende atoompjes zijn bewegende atoompjes toch ??

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:19

ja bewegende atoompjes zijn bewegende atoompjes...

Alleen in de oven bewegen ook de atoompjes in de schaal hard mee. Dus de overdracht van energie zal daar dus minder zijn.

Zoals je weet houden schalen beter warmte vast dan borden.

Als je 2 dezelfde porties op 2 dezelfde schalen in een oven en magnetron zet die PRECIES dezelfde temperatuur hebben zal je eten op beide schalen even lang warm blijven.

Nu heb je in de magnetron een korte heftige energie stoot, die geeft minder energie aan de atoompjes in je eten en bord dan de lange energie stoot van bv. hete lucht oven. Je zal wel gemerkt hebben dat lucht in de magnetron niet heet is na verwarming en in de oven wel.

EDIT: typo 8-[

Veranderd door JeroenC, 12 mei 2005 - 15:19

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:21

Zie je, ovens zijn veel beter 8-[ krijg je ook geen kanker van :D Geplaatste afbeelding

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:25

Lijkt mij ook. Warmte is warmte in mijn ogen. Waar een magnetron vaak wel last van heeft zijn hot en cold spots. Delen van je eten (of wat je allemaal dr nog meer in stopt) worden warmer als andere delen. Dus als je op de verkeerde plaats meet, kan je totale toegevoegde warmte wel eens veel lager zijn. In een oven duurt het veel langer voor je eten warm is, en zit de warmte ook mooi homogeen over het eten verdeeld.

Heb je ook wel eens de exacte temperatuur van je eten gemeten? Een oven is vaak iets van 180 graden ofzo, of je die temperatuur er in krijgt met een gemiddelde magnetron opwarmtijd weet ik eigenlijk niet. het verschil tussen 100 (ik gok maar wat) of 180 is moeilijk waartenemen voor een mens.

Dus volgens mij 2 oorzaken
- niet homogeen opwarmen van een magnetron
- misschien is je eten al wel kouder op het moment dat je het er uit haalt, zonder dat je er eigenlijk erg in hebt!

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:30

Nou, aangezien je met een magnetron wat moleculetjes (lees : water) aan het resoneren krijgt, zal de temperatuur van het eten uit een magnetron geen 180 graden Celsius zijn, is mijn gok.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:57

Wat een onzin. Eten uit de magnetron koelt echt niet sneller af dan in een oven, anders had ik mijn Appie Heijn magnetronmaaltijden al na vijf minuten weer moeten opwarmen 8-[ .

Wat volgens mij het geval is, is dat je je eten niet lang genoeg in de magnetron hebt gedaan, waardoor alleen de buitenste lagen van je eten warm worden. Roer je een keer door het bord als het uit de magnetron is, dan meng je het warme buitenste met het minder warme (ik zeg niet: koud) binnenste.

De magnetron straling wordt het eerst opgenomen door de watermoleculen (magnetron straling brengt alleen watermoleculen in beweging) 'in de buitenste schil' van je eten waardoor deze niet het binnenste bereiken. Hebben deze moleculen de resonantiefrequentie bereikt van de microgolf, dan gaat deze verder naar de binnenste van je eten, waardoor uiteindelijk een staande golf ontstaat in de magnetron, maar dan je buitenkant alweer verpieterd.

Daarom gaat een oven boven alles, daar wordt alles langzaam verhit waardoor er een uniforme temperatuursverdeling ontstaat (penetratie-theorie voor mensen die geinteresseerd zijn in fysische transporten). In een magnetron heb je altijd nare temperatuursverschillen, wil je je eten niet gortdroog hebben.

Veranderd door joepiedepoepie, 12 mei 2005 - 15:59

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 15:58

Nou, aangezien je met een magnetron wat moleculetjes (lees : water) aan het resoneren krijgt, zal de temperatuur van het eten uit een magnetron geen 180 graden Celsius zijn, is mijn gok.

gelukkig niet...dan verbrandt je je mond echt! 8-[

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 16:02

gelukkig niet...dan verbrandt je je mond echt! 8-[

Wat me dus wel regelmatig gebeurt met eten uit de oven... :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2005 - 16:05

Wat een onzin. Eten uit de magnetron koelt echt niet sneller af dan in een oven, anders had ik mijn Appie Heijn magnetronmaaltijden al na vijf minuten weer moeten opwarmen 8-[ .

Wat volgens mij het geval is, is dat je je eten niet lang genoeg in de magnetron hebt gedaan, waardoor alleen de buitenste lagen van je eten warm worden. Roer je een keer door het bord als het uit de magnetron is, dan meng je het warme buitenste met het minder warme (ik zeg niet: koud) binnenste.

Nou is het mij niet echt opgevallen dat het half warm was om het maar ff zo te noemen, maar dat moet het wel zijn, leek mij ook al, maar toch, het komt er echt goed heet uit en is zo weer koud. Ach zal wel psygisch zijn :D

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 mei 2005 - 16:11

Maar goed het grote gemak zit hem volgens mij in de bereidingstijd :D
Een magnetron menu is binnen een paar minuten warm (wel tussen door roeren) en bij een oven duurt gewoon langer. Daarom is de magnetron zo ideaal. 8-[

MvG Ron

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2005 - 17:01

gewoon ff door eten in het vervolg Jorim[8-[]

Den maxi

Den maxi

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 15:23

Ik zit nu in mijn laatste jaar secundair onderwijs chemie en ben vollop bezig aan mijn eindwerk. Mijn eindwerk gaat over de microgolf ontsluiting van metalen om ze dan te gaan bepalen met ICP-OES.

Zou iemand mij wat informatie kunnen geven over het chemische principe dat gebeurt tijdens de ontsluiting en over de teheoretische achtergrond van ICP?

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 16:06

Wat je bedoeld is een bomonsluiting met waarschijnlijk salpeterzuur of koningswater. Door het zuur, de hoge druk en de snelle opwarming in de magnetron van de te ontsluiten oplossing, worden alle organische componenten zoals kleine diertjes, stukjes plant etc. gedestrueerd. De metalen komen dus vrij enkunnen met de ICP gemeten worden.

De ICP is een spectrofotometer dat gebruik maakt van een plasma; een wolk argon die door een magnetisch veld zeer veel energie bevat. Het is geen vlam maar wel een enorm heet veld van ca. 6000 K. Alles wat je hierin brengt met een nebulizer(vernevelaar) zal worden geatomiseerd, en ook gedeeltelijk geioniseerd en een deel van die energie opnemen. Een element wat energie heeft opgenomen verkeerd in aangeslagen toestand, de elektronen zijn in een hoger orbitaal gaan zitten.

Een element zoals Mg zal uiteindelijk ( in een zeer korte tijd) die energie weer uitzenten (de elektronen vallen terug in hun oorspronkelijke baan) in de vorm van een foton. Deze foton heeft een bepaalde golflengte, voor ICP is dit veelal in het UV gebied. Een detector kan deze golflengte(die voor elk element specifiek is) identificeren en de intensiteit meten dmv absorbtie verschil of emmisieontvangst. De intensiteit is een maat voor de concentratie.

Door oplossingen te maken met bekende concentraties is door bij een onbekend monster de intensiteit te meten, direct de concentratie van elk element berekenbaar.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures