Actieve zuurstofgehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Actieve zuurstofgehalte

Hallo

Voor onze PO Scheikunde onderzoeken wij Vanish Oxi Action. Een belangrijk onderdeel hiervan is het bepalen van het actieve zuurstofgehalte. Dit hebben wij gedaan door 1 gram Vanish poeder op te lossen in 200 mL warm water (35-40 graden). Deze oplossing hebben we daarna getitreerd met 0,1M aangezuurde kaliumpermanganaat. Uiteindelijk zou er dan een heldere roze oplossing moeten ontstaan die minstens 15 seconden aanhoudt.

De eerste keer onstond er een soort van bruin spul, wat misschien duidde op het ontstaan van bruinsteen (wat weer zou betekenen dat de kaliumpermanganaat niet genoeg aangezuurd zou zijn).

Uiteindelijk kregen we toch de goede roze kleur (na een tijd veranderde deze kleur in een soort van theekleur).

Nou heb ik 2 vragen:

1. Wat zijn de reactevergelijkingen van de reacties die zich hebben voorgedaan? (bij het ontstaan van de bruinsteen en bij het ontstaat van de roze kleur)

2. Ik weet dus dat de oplossing van aangezuurde kaliumpermanganaat 0,1M is, maar voor de uiteindelijke berekening moet ik de normaliteit weten. Ik heb op internet gezocht, maar ik kon eigenlijk alleen iets vinden van dat de normaliteit ervan af hangt of het een zuur, base, oxidator of reductor is. Weten jullie het misschien?

Ik heb me op het internet rotgezocht maar ik heb echt niks kunnen vinden. Het zou daarom fijn zijn als iemand hier misschien het antwoord weet op mijn vragen..

Alvast heel erg bedankt! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Actieve zuurstofgehalte

Met de normaliteit wordt de concentratie van een ion bedoeld. In jouw geval is het permanganaat het anion waarvan je de normaliteit wil weten omdat deze betrokken is bij de redoxreactie. In dit geval is de normaliteit van het permanganaation gelijk aan de molariteit van de kaliumpermanganaat oplossing en dus 0.1 N (NB. de normaliteit van K+ is wel 0.2 N, maar dit ion is niet betrokken in de reactie)

Met tabel 48 uit de binas zou je de reactievergelijking wel op moeten kunnen stellen.

Berichten: 4

Re: Actieve zuurstofgehalte

Bedankt!

Ik ben nu aan het proberen de reactievergelijking op te stellen van wanneer de proef slaagt. Ik weet nu dat de actieve zuurstof (O3) en de permanganaat (MnO4-) allebei oxidatoren zijn.

Maar wat is dan precies de reductor bij deze reactie?

Ik ben niet echt goed in redox.. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Actieve zuurstofgehalte

Weet je zeker dat je bij het oplossen van de vanish ozon (O3) vormt? Krijg je niet gewoon een oplossing van waterstofperoxide (H2O2 kan als oxidator en als reductor reageren).

Berichten: 243

Re: Actieve zuurstofgehalte

Weet je zeker dat je bij het oplossen van de vanish ozon (O3) vormt? Krijg je niet gewoon een oplossing van waterstofperoxide (H2O2 kan als oxidator en als reductor reageren).
Ik hoop dat je gelijk, DrQuico, O3 is verschrikkelijk giftig. 8-[

Berichten: 4

Re: Actieve zuurstofgehalte

Even opnieuw proberen dan 8-[

Tot nu toe weet ik dus dat de formule van actieve zuurstof O3 is. Volgens het etiket van Vanish mag je een Vanish-oplossing niet in een afgesloten ruimte bewaren, omdat er steeds zuurstof bij vrij komt. Zou het dat kunnen dat er bij het oplossen deze reactie plaatsvindt:

O3 + H2O --> H2O2 + O2

Waarna bij het titreren de volgende redoxreactie plaatsvindt:

MnO4- + 8H+ + 5e- --> Mn2+ + 4H2O(l) x 4

H2O2 --> O2(g) + 2H2O(l) + 4e- x 5

------------------------------------------------------ +

4MnO4- + 32H+ + 5H2O2 --> 4Mn2+ + 16H2O(l) + 5O2(g) + 10H2O(l)

Kan dit kloppen?

Maar als de kaliumpermanganaat-oplossing niet goed genoeg is aangezuurd ontstaat er bruinsteen, wat vooral bestaat uit mangaan(IV)oxide (MgO2). Ik kan alleen nergens in BINAS tabel 48 een halfvergelijking met Mg4+ vinden...

Berichten: 2.746

Re: Actieve zuurstofgehalte

als het dan echt ozon is,hoe wordt het dan bij de oplossing gehouden om verder te reageren?, het is gasvormig

Berichten: 251

Re: Actieve zuurstofgehalte

ik betwijfel heel sterk dat het ozon zou zijn, ruik je kilometersver bij minieme concentratie

Berichten: 151

Re: Actieve zuurstofgehalte

Bij vanish en andere schoonmaak middelen word meestal gewoon H2O2 gevormd doordat er meestal percarbonaat in zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Actieve zuurstofgehalte

Maar als de kaliumpermanganaat-oplossing niet goed genoeg is aangezuurd ontstaat er bruinsteen, wat vooral bestaat uit mangaan(IV)oxide (MgO2). Ik kan alleen nergens in BINAS tabel 48 een halfvergelijking met Mg4+ vinden...
Mangaan(IV)oxide is natuurlijk MnO2 en niet MgO2 8-[

Als je oplossing niet zuur genoeg is, dan is permanganaat niet meer de sterkste oxidator. Deze verbruikt immer 8(!) H+ in de halfreactie waardoor de oxidatiepotentiaal sterk afhankelijk is van de pH. Na enige tijd zal de H+ opgereageerd zijn en is je oplossing basisch geworden.

In dat geval wordt H2O2 de sterkste oxidator en reageert vervolgens met het al gevormde Mn2+ tot MnO2.

Deze halfreacties kun je ook in binas vinden:

H2O2 + 2 H+ + 2e- -> 2 H2O

Mn2+ + 2 H2O -> MnO2 + 4 H+ + 2 e-

Als je de totaalvergelijking opsteld zie je dat hierbij netto H+ gevormd wordt. Hierdoor verloopt deze beter in basisch milieu.

is het zo duidelijk?

Berichten: 4

Re: Actieve zuurstofgehalte

Iedereen die heeft geholpen: bedankt!

Het is allemaal een stuk duidelijker!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

(en over die MgO2: sorry, typfout 8-[ )

Reageer