Springen naar inhoud

HPLC

• Log in om te kunnen reageren

Jane_CF

Jane_CF

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 12:56

Hallo,

Misschien is dit een stomme vraag van mij maar ik ben het helemaal kwijt.

De HPLC waar ik mee werk heeft een vaste apolair adsorbens (RP).
HPLC is toch een techniek van vloeistof chromatografie?
Betekent dit dat HPLC een techniek van LSC is? Op welke chromatografie type berust dit, adsorbtie of verdelingschromatografie?

Jane

Veranderd door Jane, 13 mei 2005 - 12:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 14:12

HPLC staat voor High performance Liquid chromatography.

Dus inderdaad vloeistof chromatografie

Je spreek zelf van een adsorbens, dit is jouw vaste fase. De mobiele fase is de vloeistof. JE krijgt een scheiding door een verschil in affiniteit van de stoffen tot de vaste of mobiele fase. Je stoffen worden dus anders verdeeld over je 2 fasen. Dus de scheiding is berust op verdeling.

ps. wat is LSC?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 mei 2005 - 14:21

LSC = liquid-solid chromatograpy?
zoals in LLC, GLC, ...?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 21:05

Reversed phase chromatografie wordt ook wel verdelingschromatografie genoemd. De C18 ketens schijnen zich als een soort vloeistof te gedragen. Verdeling is het verdelen over 2 vloeistoffen. Dus wat jeroen zegt is niet helemaal waar, hij gebruikt vaste fase ipv stationaire fase wat hij bedoeld. Dit is in dit verhaal essentieel.

Normal phase is daar en tegen is deels adsorptie- en deels verdelingschromatografie. Adsorptie is de interactie met een oppervlakte (in dit geval dus het silica).

Veranderd door Napoleon1981, 14 mei 2005 - 10:12

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 14:20

Is het niet zo dat RP-LC gebruikt maakt van een andere (of deels aangepaste/bewerkte) stationaire fase, vergeleken met verdelingschromatografie? Want in verdelingschromatografie gedragen de C18 ketens zich als een soort vloeistof, maar niet in gewone RP-LC.... Dus dan zou je het hebben over twee verschillende technieken. Of heb ik het nou fout? 8-[

Grtz Bas

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 16:44

wat versta jij onder "gewone RP-LC"?

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:16

de RP-LC zoals iedereen die kent, met (bijv) een C18 keten als (vaste) stationaire fase en een eluens..... daarin kun je je stationaire fase dus als 'vast' beschouwen zoals JeroenC zei, en niet als 'vloeistof'.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:31

Wat voor andere soorten RP-HPLC zijn er dan nog meer?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2005 - 22:02

RP-HPLC is een juist een type LC, je kan dit volgens mij niet verder opdelen, zo heb je ook nog HPLC en TLC (dat zijn de vloeibare systemen die ik tot nu toe ken)

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 23:11

Adsorptie zit ik meer aan actieve kool te denken. Je weet wel waar je rode wijn 'wit' mee kan maken. Scheiding met RP berust op verschil in affiniteit van de componenten met de stationaire fase. Er is wel sprake van 'binding' of liever 'aantrekking' of beter nog 'affiniteit' tussen de vaste, stationaire fase en de te scheiden componenten uit het monster. Onder adsorptie wordt een min of meer irreversibele binding verstaan.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 09:14

Waar jullie over spreken is een gebonden stationaire fase (bonded stationary phase) waarbij de RP18 chemisch gebonden is aan de silica-partikel. Bij een vloeibare stationaire fase is de vloeistof fysisch aangetrokken tot het support materiaal. Bij alle twee wordt er gesproken van verdelingschromatografie.

vb.link

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 14:01

Dus wat jeroen zegt is niet helemaal waar, hij gebruikt vaste fase ipv stationaire fase wat hij bedoeld. Dit is in dit verhaal essentieel

sorry inderdaad heb ik het over stationaire fase. mijn vergissing komt door de vraag stelling:

De HPLC waar ik mee werk heeft een vaste apolair adsorbens

Maar om nog even duidelijk te zijn de vraag was is er een vorm van verdelingschromatografie; antwoordt JA. (of de stationaire fase nou vast, vloeibare of een ander fysische vorm heeft)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures