Springen naar inhoud

[scheikunde] instrumetele analytische chemie

• Log in om te kunnen reageren

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 08:50

Hallo iedereen,

Kan iemand mij een duidelijke beschrijving geven van het verschil tussen
-amperometrie en potentiometrie
-amperometrie en potentiometrie (beiden onder nulstroom)
-amperometrie en potentiometrie (beiden onder 1 gepolariseerde elektrode)
-amperometrie en poteniometrie (beiden onder 2 gepolariseerde elektroden)

Wat wordt er dan bedoeld als men het heeft over 1 gepolariseerd of 2 gepolariseerde elektroden? Wat doen die elektroden exact?

groetjes Peggy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 12:49

Bij amperometrie wordt de stroom (AmpŤre) gemeten tussen 2 electrodes en bij potentiometrie wordt het potentiaal verschil (Volt) gemeten. De curves die je meet bij een analyse zijn dus ook verschillend. Bij amperometrie staat het aantal ampŤre op de y-as gezet en bij potentiometrie het aantal volt. De vorm van de curve is ook anders. M.b.v. voltammogrammen is de vorm te voorspellen (beetje lastig om dat hier zo uit te leggen, misschien krijg je die nog in de les).

Bij een electrode die makkelijk te polariseren is veranderd zijn potentiaal makkelijk bij een verandering van de stroom. Het zijn dan ook de meetelectrodes.

Een electrode die niet te polariseren is, wordt gebruikt als referentie electrode.

(Ik heb dit ook net gisteren op school gehad, dus ik kan best iets fout hebben 8-[ )

Veranderd door Roytje, 14 mei 2005 - 12:49

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 11:42

wat de vorige zei over het verschil tussen amperometrie en potentiometrie is correct.
Een gepolariseerde electrode is een elektrode waaraan een microstroom ligt. Men mag hier geen macrostroom gebruiken omdat dan de electrodereactie voorrang heeft op de buretreactie (en dat is natuurlijk niet de bedoeling als je een titratie uitvoert). Het is me wel ook een raadsel waarom je dan niet altijd gewoon onder nulstroom werkt.

groetjes

stefanie
(toevallig ook niet prof. Thienpont?!)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures