Springen naar inhoud

fysische chemie

• Log in om te kunnen reageren

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:46

Wat is juist het verschil tussen een kristal en moleculen in kristallijne toestand?

Bedoelt men met 'moleculen in de kristallijne toestand' de kristallen of moet ik interpreteren dat kristallen zowel in amorfe (waar de moleculen geordend zijn met een repeterende structuur) als in kristallijne toestand (waar de moleculen willekeurig zijn t.o.v elkaar) kunnen voorkomen.

En wat moet ik exact onder polymorfisme (verschillende soorten) verstaan?
Wil dit zeggen dat een oplossing of een stof dan zowel onder amorfe als onder kristallijne toestand kan voorkomen? 8-[

groetjes Peggy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 mei 2005 - 21:30

amorfe (waar de moleculen geordend zijn met een repeterende structuur) als in kristallijne toestand (waar de moleculen willekeurig

Volgens mij haal je ze juist door elkaar: amorf is willekeurig, ongeordend; kristallijn is juist geordend.

Polymorf is idd een stof als die in meerdere structuren kan voorkomen. Mooi voorbeeld is kwarts als (SiO2)x. Gewoon vensterglas is in feite een amorfe vorm van glas, en kwarts is de geordende vorm.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 11:38

Inderdaad, ik had ze door elkaar gehaald. 8-[
Is het juist als ik redeneer dat een kristal enkel in kristallijne toestand voorkomt en niet in amorfe toestand?
groetjes Peggy

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2005 - 13:46

Waarom denk je dat een kristal een kristal heet? Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures