chromeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

chromeren

goedemiddag iedereen,

We zijn bezig met corrosie van metalen. nu was de vraag wat chromeren is + hoe de bescherming ervan werkt zodat ijzer niet corroseert. (zo heb je o.a. de bescherming van schepen door zinkblokken onder aan het schip waardoor het ijzer kathodisch wordt). gelieve te reageren

DAnk bij voorbaat.

Berichten: 857

Re: chromeren

Je brengt een niet corrosieve laag aan namelijk éen van chroom. Deze zorgt ervoor dat er geen zuurstof bij je ijzer komt waardoor deze niet gaat roesten.

Bij blikjes word dit volgens mij gedaan met een laagje tin. Dit heeft precies het zelfde principe. Je kan ook gaan emaileren. Je brengt dan een dun laagje glas aan die het ijzer tegen het roesten beschermd..

Berichten: 39

Re: chromeren

En wat is galvaniseren dan? Heeft dat ook niet iets te maken met een metaal met een laagje van een ander metaal bedekken?

Berichten: 5

Re: chromeren

ja, galvaniseren wilt zeggen dat ijzer beschermd wordt door een laagje zink. >Zink is een sterkere reductor en reageert onmiddelijk met vocht, met O2 en met CO2. Maar het gevormde "basisch" carbonaat Zn(OH)2.ZnCO3 belet verdere aantasting.

Alstublief

Berichten: 5

Re: chromeren

ja ik weet dat je er een niet corrosieve laag op legt maar mijn vraag was hoe het juist komt dat door er een nikkel en broomlaag over te leggen ijzer niet kan roesten.

Komt dit niet doordat nikkel en broom sterkere reductoren zijn en daardoor hun elektronen overgedragen worden aan ijzer waardoor het vrijkomen Fe^2+ belet wordt. dus uw ijzer wordt tot een kathodisch gedrag gedwongen. niet?

R svp asap

Berichten: 151

Re: chromeren

Heeft niets met het ijzer te maken...

Komt gewoon doordat het nikkel laagje geen zuurstof doorlaat wat het ijzer kan laten roesten.

Berichten: 5

Re: chromeren

fout jong

Berichten: 12

Re: chromeren

8-)

In de scheepsbouw gebruiken ze zelfs opofferingsannodes, zoek maar eens op ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodische_bescherming

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chromeren

Daar zal de ts na 3,5 jaar wel wat aan hebben :)

Reageer