Springen naar inhoud

Geleidende en isolerende vloeistoffen

• Log in om te kunnen reageren

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 18:46

hallo,

..ik ben geen scheikundige o.i.d. ik studeer productontwerp aan de kunstacademie maar ik heb een vraag waarvoor ik hier misschien aan het juiste adres ben...

..ik ben op zoek naar een vloeistof met een lager soortelijk gewicht dan olie en die electriciteit geleidt..

..het probleem is dus dat ik als eerste laag vloeistof een geleider nodig heb, daarop een isolator (olie) en weer daarop een geleidende vloeistof, zonder dat ze gaan mengen..

..wat ik geprobeerd heb is bv. water met zout, daarop rauwe lijnolie, en vervolgens alcohol, wat wel blijft drijven op de olie, maar geen geleidende vloeistof is..

...wie kan me helpen, wie kan me vertellen wat die derde vloeistof is die ik nodig heb...

niels

reactie evt. naar: <KNIP>

rwwh: reacties naar het forum aub!

Veranderd door rwwh, 16 mei 2005 - 20:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 18:49

2 topic's openen is nooit goed en je email adres wordt toch verwijderd. Maar dat terzijde.

Volgens mij kan het niet, want een geleidende vloeistof bevat zouten en die lossen alleen op in water en niet in organische vloeistoffen. En zoals je zelf al zei, had je het olie op het water en niet het water op de olie.

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 19:06

...euhhmm..
..de olie fungeert als isolator tussen de twee geleiders.. maar het kan misschien ook zijn dat ik helemaal niet moet denken aan olie en water zolang ik maar een geleider,een isolator en nog een geleider op elkaar heb, in deze volgorde..

...water op olie....?...kan dat ook...?

kan ik bv koolstofpoeder oplossen in alcohol...

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 19:08

..of hangt gewicht en geleiding samen.. kan een geleidende vloeistof uberhaubt lichter zijn dan een isolerende....

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 19:14

...ik wil nl. een lamp laten branden, ondergedompeld in een bak met vloeistoffen, zonder dat er draden naar de fitting gaan...

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 19:15

Nee gewicht en geleiding hangen niet van elkaar af.

Volgens mij zijn alleen vloeistoffen met daarin ionen (zouten) opgelost geleidbaar. En omdat zouten niet of helemaal niet goed oplossen in een organische laag, krijg je nooit 2 geleidende lagen. Omdat water, isoleerlaag, water niet kan. En koolstof opgelost in alcohol geleidt ook niet, omdat het koolstof niet aaneengelosten is, maar uit kleine deeltjes bestaat als je het oplost.

Veranderd door Roytje, 16 mei 2005 - 19:17

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2005 - 23:00

Het is niet zo dat organische oplosmiddelen allemaal niet geschikt zijn om zouten in op te lossen. In DMSO (dimethylsulfoxide) lossen bijvoorbeeld veel zouten op, alleen is het soortelijk gewicht hiervan (d=1.1) te hoog. In THF (tetrahydrofuraan, d=0.89) en methanol (d=0.79) kun je bijvoorbeeld LiCl en K2CO3 enigzins tot redelijk goed oplossen. Acetonitril is ook een goed oplosmiddel voor een aantal zouten. Door toevoeging van hulpstoffen (crown ethers) kun je de oplosbaarheid van zouten in organische oplosmiddelen nog eens extra verhogen. Hiernaast zijn tetraalkylammoniumzouten vrij goed oplosbaar in relatief veel organische oplosmiddelen.

Nadelen zijn wel dat door toevoeging van zouten het soortelijk gewicht van de oplossing toeneemt.
Hiernaast zal de olie ook in het oplosmiddel op kunnen lossen. Het is dus zaak de lagen zeer voorzichtig op elkaar te laten vloeien.

Wees wel bedacht op de vorming van eventuele schadelijke verbindingen aan de electoden wanneer er electrolyse in je opstelling optreedt!

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 00:07

...euhhjmm..
ja ik weet dat ik een bom aan t maken ben..

..erg bedankt voor de reactie.. maar zou u het voor de non-chemist even in huis tuin en keukentermen kunnen herhalen.. ik bedoel waar kan de particulier dingen als dikaliumkoolstoftrioxide (..K2CO3...toch..?) en acetonitril verkrijgen...?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2005 - 07:21

Misschien kun je er een aantal bij de apotheek krijgen, al weet ik het niet zeker.
K2CO3 is trouwens gewoon kaliumcarbonaat. 8-[

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2005 - 11:29

...euhhjmm..
ja ik weet dat ik een bom aan t maken ben..

..erg bedankt voor de reactie.. maar zou u het voor de non-chemist even in huis tuin en keukentermen kunnen herhalen.. ik bedoel waar kan de particulier dingen als dikaliumkoolstoftrioxide (..K2CO3...toch..?) en acetonitril verkrijgen...?

Acetonitril raad ik voor een chem lvl 1 al iig niet aan. Dat spul zit meteen in je bloedbaan als er een druppel van op je huid valt Geplaatste afbeelding

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 13:41

Het is niet zo dat organische oplosmiddelen allemaal niet geschikt zijn om zouten in op te lossen. In DMSO (dimethylsulfoxide) lossen bijvoorbeeld veel zouten op, alleen is het soortelijk gewicht hiervan (d=1.1) te hoog. In THF (tetrahydrofuraan, d=0.89) en methanol (d=0.79) kun je bijvoorbeeld LiCl en K2CO3 enigzins tot redelijk goed oplossen. Acetonitril is ook een goed oplosmiddel voor een aantal zouten.

Weer iets geleerd 8-[ . Maar de zouten kunnen dus redelijk goed opgelost worden, omdat de oplosmiddelen die je genoemd hebt best wel polair zijn? Zijn er dan ook zouten die beter in organische oplosmiddelen oplossen dan in water?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2005 - 20:30

Zijn er dan ook zouten die beter in organische oplosmiddelen oplossen dan in water?

Dat lijkt me sterk. Zouten die slecht oplossen zouden eigenlijk een polairder oplosmiddel nodig hebben, en dat is moeilijk te vinden.....

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 23:47

...en azijn...??

niels_CF

niels_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 23:55

doet methanol ook iets met je bloedbanen... en kan ik dat kopen bij de apotheek... en kaliumcarbonaat..in de supermarkt!!??....

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2005 - 05:11

doet methanol ook iets met je bloedbanen... en kan ik dat kopen bij de apotheek... en kaliumcarbonaat..in de supermarkt!!??....

Ik heb geen idee of je deze stoffen zo ergens kunt kopen.

Methanol gaat niet zomaar door de huid. Als je het binnenkrijgt kun je blind worden en wat andere nare kwaaltjes krijgen, maar als je het niet opdrinkt is het geen probleem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures