Springen naar inhoud

Fugacity

• Log in om te kunnen reageren

polleke4ever

polleke4ever

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 13:41

Ik zoek een (fysisch) chemicus die mij meer kan vertellen over de fugacity van een stof. Waarom "vlucht" bijvoorbeeld hexachloorbenzeen relatief snel uit een waterige matrix terwijl het kookpunt maar liefst 332 gr C. is. Bij monochloorbenzeen kan ik me voorstellen dat het snel "vlucht" maar dat heeft dan ook een kookpunt van "maar" 130 gr C.

Hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid verschaffen in de vage wereld van de fugacity...

VG Mich@

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2005 - 20:29

Ik begrijp de vraag niet. Misschien geldt dat ook voor ander forumisten.

De fugaciteit van een stof heeft te maken met de afwijking van ideaal gasgedrag. Dat heeft dus weinig te maken met een waterige matrix.

Het lijkt me dat je het over de dampspanning van een mengsel hebt? Of heb je het over een gasmengsel? De dampspanning van een stof is niet altijd "omgekeerd evenredig" met het kookpunt.

Leg eens iets meer uit over de vraag!

polleke4ever

polleke4ever

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 20:53

Ik begrijp de vraag niet. Misschien geldt dat ook voor ander forumisten.

De fugaciteit van een stof heeft te maken met de afwijking van ideaal gasgedrag. Dat heeft dus weinig te maken met een waterige matrix.

Het lijkt me dat je het over de dampspanning van een mengsel hebt? Of heb je het over een gasmengsel? De dampspanning van een stof is niet altijd "omgekeerd evenredig" met het kookpunt.

Leg eens iets meer uit over de vraag!

Wat ik van de fugacity begrijp is dat het een eigenschap is waarbij een stof X zich zo onprettig in een matrix voelt zodat de stof als het ware "vlucht" uit de matrix.

Zoals PCB's in een waterige matrix als poriewater van een bodemmonster of in bloed of plasma. De zeer hydrofobe PCB voelt zich zo onprettig in het water dat het alles behalve in het water wil zitten. Hierdoor zal de PCB het water "uit vluchten", des noods de lucht in (ongeacht het kookpunt van de stof).

Ik lees inderdaad veel over fugacity en gassen. Maar bij het "vluchten" van, in dit geval, een PCB uit een matrix in de gasfase boven de matrix (lees lucht) is toch ook sprake van fugacity? Of is deze interpretatie van fugacity onjuist?

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2005 - 15:26

Ik sluit me aan bij rwwh. Fugaciteit is inderdaad de afwijking van ideaal gedrag van gassen. Fugaciteit verhoudt zich dus tot partieeldruk zoals activiteit zich verhoudt tot concentratie.

Het gevraagde probleem heeft misschien te maken met het feit dat hexachloorbenzeen sublimeert. (tenminste, ik vind alleen maar sublimatie enthalpieŽn en - entropieŽn).

Volgens NIST is de ΔsubHo ongeveer 80 kJ.mol-1 wat mij niet abnormaal lijkt.

E. Jooken

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2005 - 17:13

Zoals PCB's in een waterige matrix als poriewater van een bodemmonster of in bloed of plasma. De zeer hydrofobe PCB voelt zich zo onprettig in het water dat het alles behalve in het water wil zitten. Hierdoor zal de PCB het water "uit vluchten", des noods de lucht in (ongeacht het kookpunt van de stof).

Dat lijkt me heel raar. Waarom zou het niet gewoon een vloeibare fasenscheiding opleveren? Als ik olie en azijn schud voor mijn sla, dan verdampt de olie ook niet plotseling omdat het niet wil oplossen.....

De dampspanning van de stof lijkt me bepalend. En ik heb nog nooit gehoord van een mengsel waarvan de partiele dampspanning van ťťn van de componenten groter is dan de dampspanning van de zuivere stof bij dezelfde temperatuur..... Wat wel zou kunnen denk ik is dat een stof uit het mengsel sneller verdampt dan de zuivere stof zou verdampen: het evenwicht stelt zich misschien sneller in.

Veranderd door rwwh, 18 mei 2005 - 17:17

polleke4ever

polleke4ever

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 16:25

Aan jullie reacties te lezen begrijp ik dat ik a)mijn "probleem" niet duidelijk genoeg kan formuleren of b) met alle respect, dat jullie (ook?) niet op de hoogte zijn van de fugacity m.b.t. het milieu.

Meneer Mackay heeft hier het eea over gepubliceerd. Google eens op +fugacity +mackay, dat zal je zien dat het niks te maken heeft met je saladedressing 8-[

In ieder geval bedankt voor de reacties!

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2005 - 15:01

Mmmh... bezoek deze link maar eens. Het lijkt erop dat de fugaciteit van polleke4ever overeen komt met de interpretatie van de anderen (die ik overigens deel).

Kijk maar eens bij deze presentatie. Hier heeft de 'fugacity' een eenheid (Pa), maar ik kan mij niet herinneren dat de fugaciteit (van de gassen) een eenheid heeft; het is toch een dimensie-/eenheidsloze correctiefactor?

goosje

goosje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2005 - 11:14

De fugaciteit f heeft de eenheden van druk. De fugaciteitscoefficient phi is dimensieloos (f/P) De fugaciteit werd geintroduceerd omdat zijn relatie tot de Gibbs vrije energie het zeer bruikbaar maakt in fase evenwicht berekeningen. Het is eigenlijk een thermodynamisch gecorrigeerde druk. Bij thermodynamisch evenwicht krijgen we gelijkheid van fugaciteiten tussen de verschillende fasen. De fugaciteiten kunnen dan bepaald worden uit toestandsvergelijkingen zoals bijvoorbeeld Peng-Robinson. Voor mengsels kan men dan weer de regel van lewis-randall toepassen of iets beter: f(mengsel)=x*gamma*f(zuivere stof) met gamma de activiteitscoefficient.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept.. :-p

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures