Springen naar inhoud

[scheikunde] Bereiding Joodoplossing

• Log in om te kunnen reageren

sfekky_CF

sfekky_CF

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 17:08

hallo allemaal,

Ik heb een probleem bij de bereiding van een oplossing. Het betreft een joodoplossing (500 ml) die 0,1N moet zijn. Hoeveel I2 moet ik dan afwegen?
Ik weet niet wat mijn Equivalent Massa van I2 is in dit geval... (Het is toch de MM/aantal uitgewisselde e- ?)

Alvast bedankt

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 17 mei 2005 - 19:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2005 - 13:04

Een praktische vraag:
Als je Jood uit een potje schept en weegt gaat het direct als een idioot sublimeren... hoe krijg je het dan goed gewogen en overgebracht?

Afijn waarschijnlijk ongeveer 0,1 n via afwegen maken en later de juiste titer bepalen....

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2005 - 16:54

Een praktische vraag:
Als je Jood uit een potje schept en weegt gaat het direct als een idioot sublimeren... hoe krijg je het dan goed gewogen en overgebracht?

0.1N is geen nauwkeurige oplossing. Lijkt me geen groot probleem hier. Als het nou 0.1000 zou zijn, had je gelijk, maar dan zijn er maar weinig stoffen die je zo kunt gebruiken.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2005 - 16:56

• Hoeveel is de molmassa van jood?
  • Hoeveel elektronen neemt een molecuul jood op?
  • Hoeveel mol "elektronencapaciteit" moet er in een halve liter komen?
Probeer het eens!

chemtoa

chemtoa

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2005 - 10:23

Je moet gewoon aan de hand van de molmassa een hoeveelheid jood inwegen en een schepje KI toevoegen vanwege het oplossen. Let er daarbij op dat het I2 is. Als je oplossing klaar is dan kun je de titer ervan stellen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2005 - 13:32

Een schépje KI, nou neem maar flink wat!!! o,1 M of N (maakt hier niet zoveel uit) is ook wel het meest haalbare, hoger dan dat lukt niet! Je krijgt een complex gevormd dat wel oplosbaar is, jood zelf lost niet op he!

Denk erom werk in de zuurkast ook met afwegen! Het zijn halogene dampen en die zijn schadelijk!

Veranderd door Jantine, 20 mei 2005 - 13:32

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2005 - 18:29

Moet het een waterige oplossing zijn? In alcohol lost jood ook op, toch?

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2005 - 18:43

Denk erom werk in de zuurkast ook met afwegen! Het zijn halogene dampen en die zijn schadelijk!

true
ik weet nog dat ik de eerste keer broom moest afwegen, heel voorzichtig en traag
Geplaatste afbeelding
in de trekkast
maar dat verdampt zo snel en stinken 8-[

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2005 - 21:20

Moet het een waterige oplossing zijn? In alcohol lost jood ook op, toch?

Ligt eraan wat je er mee gaat doen. Als je ermee gaat titreren ofzo zou ik wel een waterige oplossing nemen. Oplossingen van jood in alcohol wordt meestal alleen maar toegepast als indicator op zetmeel o.i.d. In alcohol lost het inderdaad gewoon zo op, zonder KI erbij.

sfekky_CF

sfekky_CF

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2005 - 09:54

Als je ermee gaat titreren ofzo zou ik wel een waterige oplossing nemen. Oplossingen van jood in alcohol wordt meestal alleen maar toegepast als indicator op zetmeel o.i.d. In alcohol lost het inderdaad gewoon zo op, zonder KI erbij.

Klopt, het is de bedoeling om er mee te titreren, dus een waterige oplossinen en KI toevoegen.

Maar gelukkig moesten we de oplossing zelf niet maken, enkel de berekening als voorbereiding.
Theoretische berekening is dan als volgt:

I2 + 2e- <=> 2I-

EM = MM/2 = 126,9 g/Eq.
voor een 0,1N oplossingen => 12,69 g/l afwegen

Bedankt allemaal!

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 21 mei 2005 - 15:50

scheikundige marieke

scheikundige marieke

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 11:52

als je wel een keer een joodoplossing moet maken met water
Tip:
begin er op tijd aan en hou een zuurkast vrij waar het een paar dagen kan staan. Het duurt erg lang voordat jood oplost in water en zoals al gezegt werd komen er heel veel halogene dampen(paarse dampen) vrij

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures