[scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

[scheikunde] Bereiding Joodoplossing

hallo allemaal,

Ik heb een probleem bij de bereiding van een oplossing. Het betreft een joodoplossing (500 ml) die 0,1N moet zijn. Hoeveel I2 moet ik dan afwegen?

Ik weet niet wat mijn Equivalent Massa van I2 is in dit geval... (Het is toch de MM/aantal uitgewisselde e- ?)

Alvast bedankt

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Een praktische vraag:

Als je Jood uit een potje schept en weegt gaat het direct als een idioot sublimeren... hoe krijg je het dan goed gewogen en overgebracht?

Afijn waarschijnlijk ongeveer 0,1 n via afwegen maken en later de juiste titer bepalen....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Echtepino schreef: Een praktische vraag:

Als je Jood uit een potje schept en weegt gaat het direct als een idioot sublimeren... hoe krijg je het dan goed gewogen en overgebracht?
0.1N is geen nauwkeurige oplossing. Lijkt me geen groot probleem hier. Als het nou 0.1000 zou zijn, had je gelijk, maar dan zijn er maar weinig stoffen die je zo kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

  • Hoeveel is de molmassa van jood?
  • Hoeveel elektronen neemt een molecuul jood op?
  • Hoeveel mol "elektronencapaciteit" moet er in een halve liter komen?
Probeer het eens!

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Je moet gewoon aan de hand van de molmassa een hoeveelheid jood inwegen en een schepje KI toevoegen vanwege het oplossen. Let er daarbij op dat het I2 is. Als je oplossing klaar is dan kun je de titer ervan stellen.

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Een schépje KI, nou neem maar flink wat!!! o,1 M of N (maakt hier niet zoveel uit) is ook wel het meest haalbare, hoger dan dat lukt niet! Je krijgt een complex gevormd dat wel oplosbaar is, jood zelf lost niet op he!

Denk erom werk in de zuurkast ook met afwegen! Het zijn halogene dampen en die zijn schadelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Moet het een waterige oplossing zijn? In alcohol lost jood ook op, toch?

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Jantine schreef:

Denk erom werk in de zuurkast ook met afwegen! Het zijn halogene dampen en die zijn schadelijk!
true

ik weet nog dat ik de eerste keer broom moest afwegen, heel voorzichtig en traag

Afbeelding

in de trekkast

maar dat verdampt zo snel en stinken 8-[

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Moet het een waterige oplossing zijn? In alcohol lost jood ook op, toch?
Ligt eraan wat je er mee gaat doen. Als je ermee gaat titreren ofzo zou ik wel een waterige oplossing nemen. Oplossingen van jood in alcohol wordt meestal alleen maar toegepast als indicator op zetmeel o.i.d. In alcohol lost het inderdaad gewoon zo op, zonder KI erbij.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

Als je ermee gaat titreren ofzo zou ik wel een waterige oplossing nemen. Oplossingen van jood in alcohol wordt meestal alleen maar toegepast als indicator op zetmeel o.i.d. In alcohol lost het inderdaad gewoon zo op, zonder KI erbij.
Klopt, het is de bedoeling om er mee te titreren, dus een waterige oplossinen en KI toevoegen.

Maar gelukkig moesten we de oplossing zelf niet maken, enkel de berekening als voorbereiding.

Theoretische berekening is dan als volgt:

I2 + 2e- <=> 2I-

EM = MM/2 = 126,9 g/Eq.

voor een 0,1N oplossingen => 12,69 g/l afwegen

Bedankt allemaal!

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Bereiding Joodoplossing

als je wel een keer een joodoplossing moet maken met water

Tip:

begin er op tijd aan en hou een zuurkast vrij waar het een paar dagen kan staan. Het duurt erg lang voordat jood oplost in water en zoals al gezegt werd komen er heel veel halogene dampen(paarse dampen) vrij

Reageer