Springen naar inhoud

Vlekken van zilvernitraat oplossen

• Log in om te kunnen reageren

Tofke01

Tofke01

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 20:19

Hallo!

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn stage en ben een aantal neerslagtitraties aan het doen voor de bepaling van het zoutgehalte in aardappelpuree. Hiervoor maak ik natuurlijk gebruik van zilvernitraat.

En daarmee heb ik al meerdere malen op mijn tafel en op de kast gemorst (niet expres welleswaar). Ook mijn buret is al redelijk zwart uitgeslagen van de zilvernitraat.

Weet er iemand een manier om mijn tafel en kast opnieuw proper te krijgen? (Het is een gewone houten tafel, dus niet getegeld).

2e vraagje: mijn erlenmeyers zijn door de titraties een beetje rood uitgeslagen; Dit is door de reactie van zilver met K2CrO4 en vormt een rood neerslag. Maar erlenmeyers zijn niet zo makkelijk proper te krijgen met 'n borsteltje. Heeft hier ook iemand een oplossing voor?

Ik zal op voorhand al maar zeggen dat ik niet over al te veel chemicaliŽn beschik op mijn stageplaats, dus...

Alvast bedankt!

Tofke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2005 - 23:01

hoi!!!!!!

en aqua regia helpt niet?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2005 - 07:43

Die vlekken op het hout krijg je naar alle waarschijnlijkheid niet meer weg. Of je moet gaan schuren en lakken. Eigenlijk is het gebruikelijk om een glasplaat te leggen over de tafel voordat je met zilverzouten aan de slag gaat.

Met salpeterzuur moet het glaswerk wel schoon worden. Koningswater is misschien een minder goed idee omdat hier chloride ionen inzitten die met zilver(I) zeer slecht oplosbare zouten geeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures