Ethanol als brandstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ethanol als brandstof

weet iemand wat het gebruik is van een brandstofmotor die op ethanol (alcohol) rijdt?

Berichten: 2.399

Re: Ethanol als brandstof

Dat hangt natuurlijk geheel af van het type motor. Dit is bij benzine motoren ook zo. Een amerikaanse 8cylinder heeft een ander verbruik dan je fiat motortje, als je het puur op km basis vergelijkt

Berichten: 2.746

Re: Ethanol als brandstof

op 100% ethanol?

meestal wordt een mengeling van benzine en alcohol gebruikt, dan kan de zelfde motor worden gebruikt

Berichten: 2.399

Re: Ethanol als brandstof

In amerika racen ze in de cart en indycar series op methanol. Volgens mij is dat 100% Krijg je van die lekkere ontzichbare vlammen als het misgaat 8-[ . Ik heb eens filmpje van een coureur gezien die zijn auto uitvluchtte en iedereen stond te kijken van wat doet die gast idioot :D (stond dus in de fik)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ethanol als brandstof

Is dat niet omdat er meer verbrandingswarmte vrijkomt eigenlijk?
op 100% ethanol?
Nah, hooguit 96% 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 39

Re: Ethanol als brandstof

In amerika racen ze in de cart en indycar series op methanol. Volgens mij is dat 100%
Ik dacht dat het iets was van... nitromethaan en alcohol (ethanol?), ik geloof 50/50...

Het zou natuurlijk ook kunnen dat m'n geheugen me in de steek laat, ik had er laatst iets van gezien op tv (over die races, en de brandstof kwam ook ter sprake)

aha, info gevonden:
Nitromethaan: chemisch: CH3NO2. Nitromethaan wordt meestal (bijna altijd) gemengd met methanol vanwege het koelende effect en het onderdrukken van het pingelen. Met nitromethaan zijn zeer hoge specifieke vermogens te behalen: tot 750 pk per 1000cc motorinhoud (1996) bij 90-95 % nitromethaan. Wordt wel als de enige echte dragrace brandstof beschouwd: "Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (methanol) is for drinking, Nitro is for racing â€Â.
http://lexicon.izynews.be/nl/lexw.aspx?doc=Dragrace

(in mijn versie zaten dus blijkbaar een paar foutjes...)

Berichten: 2.399

Re: Ethanol als brandstof

Nitromethaan racen ze ook mee met bestuurbare autotjes (mijn hobby). Haal ruim 2 pk uit 3.5cc. 40.000 a 50.000 toeren per minuut 8-[

Berichten: 151

Re: Ethanol als brandstof

Het nitromethaan is dan wel 10%, anders blijft je moter uit elkaar te klappen, vriend van me heeft ook van die autotjes.

alcohol zal dan 96% of minder wezen, 96% is de hoogste concentratie die je kan halen met destilatie, de rest van het water kan je eruit reageren met een alkali metaal.

Berichten: 2.399

Re: Ethanol als brandstof

Er zijn races waar tot 16% mag, en soms is het vrij. Wanneer het vrij is wordt tot 30 a 40% gebruikt. Zeker fabrieksrijders maakt het niks uit of die motor er aan gaat of niet. Als hij het maar een race uithoudt.

Berichten: 592

Re: Ethanol als brandstof

Wordt er in Nederland eigenlijk al ethanol geproduceerd om toe te voegen aan brandstof?

Ik weet dat er in België plannen zijn om een grote ethanolplant te bouwen in 2007 aan het kanaal Gent-Terneuzen.

Berichten: 266

Re: Ethanol als brandstof

Als ethanol (96%) aan benzine wordt toegevoegd krijgt ge dan geen problemen met ontmenging en een waterige laag tot gevolg?

Ik heb wel weet van toevoeging van methanol (M15). Het gevolg hiervan is wel een grotere tank omdat de enegieinhoud 50% minder is en voorverwarming omwille van de hogere verdampingswarmte (3x hoger dan benzine)

Berichten: 485

Re: Ethanol als brandstof

Ik weet wel dat je aan een diesel gewoon een paar liter olie kan toevoegen zonder problemen. Ook wel handig, maar niet echt goedkoper helaas Afbeelding

Reageer