Reactivergelijking kloppend maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Reactivergelijking kloppend maken

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met oefenexamens te maken (VWO) en ik kom erachter dat ik in sommige gevallen problemen heb met het kloppend maken van de vergelijking.

Een voorbeeld:

Gegeven waren de stoffen en de verhouding C6H12O6:CO2:H2 1:2:4 was.

De reactievergelijk is als volgt:

C6H12O6 + H2O --> CH3COOH + CO2 + H2

Het lukt mij niet om de vergelijking kloppend te maken. Het gaat niet specifiek om dit geval, maar heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken??

Bij voorbaat dank,

Snadder

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Zet eerst die 1:2:4 erin. En tel dan beide kanten op. Hoeveel C mist er? Kun je dat oplossen? Hoeveel O mist er? Kun je dat oplossen?

Over het algemeen zul je eerst voor de meest ingewikkelde stoffen proberen de voorfactor te vinden, en eindigen bij de meest simpele.

Ook is het mogelijk om de vergelijking helemaal wiskundig op te lossen: Zet voor de twee onbekenden x en y in de vergelijking, en tel dan voor elk van de elementen op. Probeer het stelsel van vergelijkingen op te lossen......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Wat ook helpt, zeker bij verbrandingen waar dus zuurstof wordt verbruikt, even niet beginnen met het exact kloppend maken met gehele getallen, maar breuken gebruiken, das bijvoorbeeld X + 1/3 O2 -->...

En dan als laatste bepalen met welke factor je alle breuken moet vermenigvuldigen zodat elk een gehele waarde wordt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 26

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Okee, bedankt voor de tips!!

Berichten: 26

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Het spijt me, maar het lukt me nog steeds niet...

Zou iemand misschien stapsgewijs voor kunnen doen hoe hij/zij bovenstaande vergelijking aan zou pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Reactie om kloppend te maken:

C6H12O6 + H2O --> CH3COOH + 2 CO2 + 4 H2

(Met de al bekende verhouding ingevuld)

Kijk eerst naar het aantal C's rechts en links

6C --> 4C omdat CO2 vast staat is er dus 2 CH3COOH nodig

6C --> 6C

Nu kijken naar H

14H --> (2x4 + 4x2)16H

Moeten dus H voor de pijl aanvullen dat doen we bij de H2O x 2

16H --> 16H

Nu als laatste de O

8O --> (2x4 + 4x2)8O

Is dus meteen goed.

Reactie is dus:

C6H12O6 + 2 H2O --> 2 CH3COOH + 2 CO2 + 4 H2

Controleer het altijd nog even! (want ik zat ook fout 8-[ )

Lukt het zo wel Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 96

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Ook een hele goede tip die ik van m`n leraar heb gekregen, vul bij de langste formule ( ingewikkelste ) 100 in, een kijk dan aan de andere kant of er een reactie product is met een uniek atoom ( dus niet in de andere reactieproducten voorkomt ) en kijk dan weer links van de pijl of je weer een uniek iets hebt, deze methode werkt voor mij, alleen is hij nu niet zo duidelijk uitgelegd denk ik, in ieder geval... SUCCES!

Berichten: 26

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Jurn, hartstikke bedankt het is een stuk duidelijker geworden!!

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Geen probleem, daarvoor is dit forum
alleen is hij nu niet zo duidelijk uitgelegd denk ik, in ieder geval... SUCCES!
Inderdaad niet zo duidelijk ;)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 96

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Dan zal ik het opnieuw proberen met een redelijk makkelijk voorbeeld:

( ficitieve forumules waarschijnlijk, alleen om het duidelijk te maken )

C13H17 + O2 ----> H2O + CO2

Nu vul je voor de C13H17 100 in, en kijk je of er rechts van de pijl een molecuul zit, die als enige een atoom heeft die in deze stof voorkomt, hier bijvoorbeeld CO2 ( de C atomen dus ). Daarvoor vul je nu in hoeveel je daarvan nodig hebt als je van de C13H17 100 moleculen hebt:

100 C13H17 + O2 ----> H2O + 1300 CO2

En dan doe je hetzelfde voor de andere reactie producten:

100 C13H17 + O2 ----> 850 H2O + 1300 CO2

En als laatste vul je ook in hoeveel O2 je nodig hebt ( doe ik altijd als laatste omdat het meestal het makkelijkste molecuul in de vergelijking is )

100 C13H17 + 1725 O2 ----> 850 H2O + 1300 CO2

En daarna vereenvoudig je alles zo ver mogelijk.

4 C13H17 + 69 O2 ----> 34 H2O + 52 CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactivergelijking kloppend maken

Even getallen kun je nog altijd delen door 2 hoor: 2->17:26 gaat ook nog Afbeelding

Berichten: 592

Re: Reactivergelijking kloppend maken

maar je zuurstof staat op oneven met 69 ==> 34,5

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactivergelijking kloppend maken

maar je zuurstof staat op oneven met 69 ==> 34,5
Goed punt, damn Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Reactivergelijking kloppend maken

deKeijzer schreef: En als laatste vul je ook in hoeveel O2 je nodig hebt ( doe ik altijd als laatste omdat het meestal het makkelijkste molecuul in de vergelijking is )
Dat doe ik ook altijd, want dat is inderdaad de makkelijkste

Nu snap ik je methode en het klinkt best simpel, bedankt Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Reageer