perazijnzuur & waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

perazijnzuur & waterstofperoxide

Waterstofperoxide en perazijnzuur worden in de veeteelt, tuinbouw en voedselverwerkende industrie gebruikt als desinfectie middelen.

Zij hebben sterk de voorkeur boven alle anderen daar zij volledig afbreken in onschadelijke dingen, CO2 H2O en O2.

Studie leert dat een hoeveelheid van 258gr/L H2O2 en 172gr/L perazijnzuur, als meest ideaal worden beschouwd.

Hoe zou ik dit kunnen maken?

Simpelweg beiden kopen en wegmengen, of kan dit niet zo eenvoudig?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

Waterstofperoxide kun je (maximaal) als 50% oplossing (500 g/l) kopen. Verdunnen hiervan met water is geen probleem.

Perazijnzuur zal ook wel te koop zijn, maar dit is ook te maken uit azijn met waterstofperoxide. Ook oplossingen van perazijnzuur kun je zonder problemen verdunnen met water.

Berichten: 16

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

DrQuico schreef: Waterstofperoxide kun je (maximaal) als 50% oplossing (500 g/l) kopen. Verdunnen hiervan met water is geen probleem.

Perazijnzuur zal ook wel te koop zijn, maar dit is ook te maken uit azijn met waterstofperoxide. Ook oplossingen van perazijnzuur kun je zonder problemen verdunnen met water.
H202 koop ik op 597gr/L waarbij een liter 1,2kg weegt

de vraag is; kan ik H2O2 (evt opgelost) mengen met perazijnzuur (ook evt opgelost)

wat inderdaad ook een optie zou kunnen zijn, is het toevoegen van azijn, hoe zou ik dit moeten doen om eerder genoemde hoeveelheden te verkrijgen?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 592

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

ik heb een vraagje:

Wat is de structuurformule van perazijnzuur?

of is dit gewoon een mengsel van zuren?

ik heb even gegoogeld en al direct gevonden

het is dus een mengsel van azijnzuur en waterstofperoxide

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

Perazijnzuur is dus eigenlijk H3C(CO)OOH

Wanneer je peroxides e.d. gaat mengen moet je wel zeer voorzichtig te werk gaan, zeker bij hoge concentraties!

Het is veiliger om waterstofperoxide toe te voegen aan een azijnzuur-oplossing dan andersom. Wanneer je dit doet moet de temperatuur laag gehouden worden (lager dan 10 graden), anders kan het uit de hand lopen.

Berichten: 16

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

DrQuico schreef: Perazijnzuur is dus eigenlijk H3C(CO)OOH

Wanneer je peroxides e.d. gaat mengen moet je wel zeer voorzichtig te werk gaan, zeker bij hoge concentraties!

Het is veiliger om waterstofperoxide toe te voegen aan een azijnzuur-oplossing dan andersom. Wanneer je dit doet moet de temperatuur laag gehouden worden (lager dan 10 graden), anders kan het uit de hand lopen.
Dus ik wil; 258gr/L H2O2 en 172gr/L perazijnzuur maken.

zou dit kunnen met wat ik nu dus voorhanden heb

te weten H2O2 35% en schoonmaakazijn met 8% azijnzuur? het aantal gram per liter mag eventueel lager uitvallen, vermits ik de verhouding 1:2 maar kan aanhouden

dus; als ik eerder genoemde bij elkaar meng in een bepaalde verhouding reageert het azijnzuur dan tot perazijnzuur en in welke verhouding zou ik dat dan moeten doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: perazijnzuur & waterstofperoxide

Laat maar, ik had niet gezien dat je perazijnzuur uit azijnzuur en peroxide kan maken

Reageer