Springen naar inhoud

juistheid nagaan

• Log in om te kunnen reageren

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2005 - 21:33

Een probleem waar ik mij geen raad weet :

Stel dat je een methylcellulose-oplossing aankoopt (1gram/100 mL).
Op de verpakking staat : molecuulgewicht 26000 g/mol.
Je twijfelt aan de juistheid van het molecuulgewicht en je zou het opnieuw willen bepalen. Je beschikt over een cryoscoop.

Ben je met die cryoscoop in staat om de juistheid van het molecuulgewicht te evalueren? Kan er iemand ook een verklaring voor geven

groetjes Peggy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 06:32

Ik denk dat je vriespuntsverandering ook door contaminanten kan veroorzaakt worden.
of is zijn neveneffecten te verwaarlozen en moet je mss enkel aantonen dat je het molecuulgewicht kan bepalen met cryoscopie?

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 10:10

Ik denk dat de bedoeling is dat we de neveneffecten buiten beschouwing moeten laten.

In mijn cursus staat dat we om de osmolaliteit van een oplossing experimenteel te bepalen vrijwel steeds een vriespuntsosmometer gebruiken.
De membraanosmometers worden voornamelijk toegepast om het molecuulgewicht van een polymeer in oplossing te bepalen

Wil dit dan zeggen dat we om het molecuulgewicht van de methylcellulose-oplossing te bepalen bij voorkeur een membraanosmometer zouden moeten gebruiken?
Als we het via een cryoscoop zouden doen, dan meten we de osmolaliteit, maar hoe kunnen we dan overgaan naar het molecuulgewicht?

Stel echter dat we de neveneffecten wel in rekening brengen, dan mogen we dus geen cryoscoop toepassen, omdat de invloed van contaminanten meetellen?

groetjes Peggy

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2005 - 16:30

Ik denk niet dat het met een cryoscoop kan omdat we gezien hebben dat deze enkel kan gebruikt worden voor de bepaling van kleine moleculen (maximaal 10000 g/mol) en hier is het wel veel meer.
Maar langs de andere kant is het een suiker en dan weet ik ook niet of je hiervoor gelpermeatiechromatografie mag gebruiken. Misschien iemand een idee??

groetjes

stef.

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 01:58

Misschien ben ik een leek in dit gebied, maar ik had geleerd dat je via een MS (GC of HPLC wil ik van af zijn) kan bepalen wat de totale molecuulmassa is van stoffen die in een oplossing zitten.

Ik krijg het idee dat dit een biologische bepaling lijkt, maar me een chemische oplossing handig lijkt.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2005 - 08:28

GC is ongeschikt om macromoleculen mee te analyseren. HPLC (met een GPC kolom) lijkt mij zoals Sarickx al schreef de beste oplossing voor de bepaling. Voor massabepaling kun je ook een MS-techniek gebruiken, maar omdat het om macromoleculen gaat zul je dan MALDI-TOF o.i.d. kunnen gebruiken.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 09:28

met C18-LC en ESI-MS kan je een meervoudig geladen massa envellope krijgen van een macromolecuul.
Van laag naar hoge massa, heb je dan bv. 10+ 9+ 8+ etc piek van je stof.
Door dan of handmatig of met een programma (wa tin de meeste MS software zit) uit te rekenen wat de [M+H]1+ en dus ook de [M] is.

(edit: Je kan natuurlijk ook direct infusie van deze stof opgelost in ACN/H2O met 0,1% Formic acid toepassen ipv LC)

Dit is een van de nauwkeurigste methoden.

MALDI werkt ook, meestal krijg je hiermee geen meervoudig geladen pieken, dus je massabereik van de MS zal hier de limiterende factor zijn.

Veranderd door JeroenC, 12 september 2005 - 09:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures