Springen naar inhoud

[scheikunde] instrumentele chemie

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 11:48

Hallo iedereen!

kan iemand me soms eens uitleggen wat mesomerie precies is?? Hoe bekom je dan eigenlijk mesomere structuren? Volgens hetgeen ik begrepen heb uit mijn cursus Geplaatste afbeelding , bekom je mesomere structuren door verplaatsing van pi-elektronen (en niet van vrije elektronen), is dit correct? Wat is dan eigenlijk het verschil met resonantie?

alvast bedankt!

groetjes

stefanie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 mei 2005 - 12:24

Volgens mij klopt dat wel, mesomerie is eigenlijk het heen-en-weer-herverdelen van ladingen zonder dat de structuur verandert.

Resonantie is hetzelfde principe, alleen een andere naam.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 13:59

Ondertussen snap ik wel wat mesomerie is, maar ik zit toch nog met een probleempje bij het opstellen van die mesomere structuren. Ik heb ergens gelezen dat benzeen slechts twee mesomere structuren heeft, maar ik kan er meer neerschrijven. De twee meest voor de hand liggende zijn gewoon benzeen met de drie dubbele bindingen en dan een benzeenring waarbij alle drie de dubbele bindingen verschoven zijn naar de plaats die erop volgt.
Maar persoonlijk dacht ik dat je ook gewoon 1 dubbele binding kon verschuiven naar 1 C-atoom. De twee andere dubbele bindingen blijven dus gewoon op hun plaats staan en de elektronen van die dubbele binding komen op 1 C-atoom terecht (een van de twee C-atomen die oorspronkelijk deel uitmaaktte van de dubbele binding). Zo krijgt 1 C-atoom een positieve lading (door verlies van het elektron dat het deelde met het andere C-atoom in de dubbele binding) en het andere C-atoom van die dubbele binding een negatieve lading doordat het beide elektronen van die dubbele binding krijgt. Op die manier kan ik nog drie mesomere structuren tekenen (naast die twee andere).
Het is nogal een lange uitleg voor iets dat niet zo moeilijk is. Spijtig dat ik het niet gewoon even kan tekenen. Ik hoop dat iemand toch snapt wat ik bedoel en me misschien kan helpen.

alvast bedankt!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2005 - 17:51

Vergeet niet dat er aan die koolstofatomen ook nog elk een waterstof zweeft. Zou je dus maar 1 dubbele verbinding verplaatsen, dan krijg je een C met vijf bindingen. Geheid dat je dan een Nobelprijs wint ;)

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:14

ja, de nobelprijs zal nog ni vo meteen zijn denk ik, maar we zijn eraan aant werken....!
Ik denk dat je niet echt weet wat ik wil zeggen. je hebt dus drie dubbele bindingen en de twee elektronen van 1 dubbele binding plaats je naar 1 koolstofatoom (de twee andere dubbele bindingen blijven gewoon op hun plaats). Op dat ene koolstof heb je dus twee bindingen met de koolstofatomen ernaast, 1 binding met een waterstofatoom en twee vrije elektronen (dus in totaal 8 elektronen in valantieschaal). het andere C-atoom dat ook tot die dubbele binding hoorde, verliest dus 1 elektron uit zijn valantieschaal en heeft daarom een positieve lading. Snap je? Dit kan je dan drie keer dan (voor elke dubbele binding) en zo bekom ik meerdere mesomere structuren. Maar dat is nu net mijn probleem, ik weet niet of dit wel mesomere structuren zijn.
Maar toch al bedankt!

Groetjes

stefanie

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:17

zijn die vormen wel stabiel?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:41

Zo heb je dus een ring met 3 positieve en 3 negatieve ladingen...yeah right ;)

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2005 - 18:50

maar nee, zo bedoel ik het niet! tis stom dat ik het niet gewoon kan tekenen. Ik bedoel drie keer een rind met elke keer twee dubbele bindingen, 1 positieve lading en 1 negatieve lading.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2005 - 22:30

Dus je wil gewoon een dubbele binding weghalen? Dan zit je dus met een C met een extra vrij elektronenpaar, terwijl aan de andere kant een C hunkert naar datzelfde elektronenpaar. Volgens mij werkt dat echt niet hoor :S

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2005 - 22:44

maar nee, zo bedoel ik het niet! tis stom dat ik het niet gewoon kan tekenen. Ik bedoel drie keer een rind met elke keer twee dubbele bindingen, 1 positieve lading en 1 negatieve lading.

Dit is wel een theoretisch mogelijke vorm. Echter, deze vorm is in verhouding met de andere twee zo energetisch ongunstig dat deze een verwaarloosbare bijdrage levert aan de stabilisatie van benzeen door resonantie.

Bij het opschrijven van resonantiestructuren kun je de onwaarschijnlijke vormen weglaten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures