[scheikunde] Propanol in een redox reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Propanol in een redox reactie

Ik ben hier net nieuw.

Ik heb een vraag over de redox reacties. Tot nu toe ging het allemaal goed en aardig tot dat men er stoffen als propanol in gaat gebruiken.

Hoe maak ik bijvoorbeeld de reactievergelijking van 2-propanol met kaliumpermanganaat. De halfreactie van kaliumpermanganaat lukt wel, maar die van propanol begrijp ik niet, hoe weet ik de lading van deze stof ?

Bij voorbaat dank,

Bob

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

Mn gaat van oxidatietrap +7 naar +4 (MnO2) of +3 (Mn2O3)

Ik weet niet meer goed hoe dat zit

dus dit wordt gereduceerd

dus je gaat je propanol oxideren en aangezien permanganaat een zeer sterk oxidans is weet ik niet of je aceton krijgt of mss zelfs wel CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

De term "oxidatie" in combinatie met "reductie" geeft inderdaad een raar beeld in vergelijking met de "oxidatie" die een brandweerman meestal bedoelt. Toch is het hetzelfde type reactie. De term "oxidatie" komt lijkt mij zelfs van "reactie met zuurstof". Tegenwoordig wordt het alleen wat breder ingezet voor "reactie waarbij elektronen worden onttrokken".

Je hoeft in dit geval dus niet te zoeken naar geladen versies van propanol! Je kunt het toch wel beschrijven als een "onttrekking van elektronen". Ik weet ook niet hoe ver deze reactie in de praktijk doorloopt, maar meestal worden de elektronen in eerste instantie onttrokken aan waterstofatomen ( H -> H+ ). Hierbij worden de waterstofatomen van het propanol afgehaald, en blijft er in eerste instantie propanon (aceton) over.

Volgens mij leg ik het niet erg duidelijk uit. Hopelijk komt iemand anders me nog verbeteren, dan leer ik ook nog eens iets.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

Hmm.. nu vraag ik me nog steeds af, propanol reageert dus naar aceton en misschien zelfs naar CO2, maar hoe reageert dit dan KaliumPermanganaat.. ?

Ik heb dan denk ik moeite met de halfreactie van propanol/aceton/co2..

Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

Met kaliumpermanganaat zal propanol niet zomaar tot CO2reageren. De reactie stopt bij aceton kun je aannemen.

Terzijde: als je de reactie heel lang laat lopen met een overmaat permanganaat dan zal het aceton uiteindelijk (via keto-enol tautomerie) wel tot propaanzuur worden omgezet.

Bij de oxidatie van propanol naar aceton wordt een tweevoudige binding gevormd. Hiervoor moeten 2 H+-jes weg. Om de lading neutraal te houden moeten er dus ook 2 e- weg bij de oxidatie. dus:

H3C-CH(OH)-CH3 -> H3C-(CO)-CH3 + 2 H+ +2 e-

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

Bedankt daar heb ik wat aan.. Dat is dus dan zeg maar de halfreactie van propanol als ik het goed heb?

Thnx!

greetz,

Bob

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Propanol in een redox reactie

Dat is inderdaad de halfreactie

Reageer