koolzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 63

koolzuur

Hallo,

Weet iemand waarom koolzuur juist een belangrijke invloed heeft op de buffercapaciteit in het bloed?

En dan nog een vraag, is het koolzuur meer bufferend bij acidose of is het juist bij alkalose dat het meer bufferend is? ;)

groetjes Peggy

Berichten: 592

Re: koolzuur

Buffering

Het lichaam gebruikt pH buffers in het bloed om zich te weer te stellen tegen te snelle grote veranderingen in het zuurgraadniveau. De meest belangrijke pH buffer in het bloed is bicarbonaat.

Bicarbonaat is een basische stof en moet in het bloed in evenwicht zijn met koolzuur.

Als er meer zure stoffen het bloed binnenstromen wordt er meer bicarbonaat geproduceerd. Als er meer basische stoffen de bloedstroom bereiken wordt er meer koolzuur aangemaakt. In beide gevallen wordt het effect op de pH geminimaliseerd. Ook kan het lichaam mineralen gebruiken om het bloed te alkaliseren. Zoals men landbouwkalk gebruikt om verzuurde grond weer alkalisch te maken, zo gaat ons lichaam calcium, magnesium, ijzer en andere mineralen roven om het bloed te alkaliseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: koolzuur

Dat van de buffering wil ik geloven, en ook dat het lichaam zelf de pH regelt. Maar dat er CO2 op commando wordt gemaakt lijkt me stug. Er wordt altijd CO2 gemaakt bij de aerobe stofwisseling. Wat het lichaam wel kan doen is de ademhaling aanpassen aan wisselingen in de pH om deze terug te regelen.

Overigens is dit het enige dat het lichaam regelt aan de ademhaling. Als je je adem inhoudt dan wordt je benauwd omdat je bloed te zuur wordt, niet omdat je zuurstoftekort krijgt. Bovenop een berg kun je zoals ik heb begrepen relatief "pijnloos" overlijden aan zuurstoftekort, omdat je lichaam de koolzuur prima kwijt kan maar bij dezelfde ademtochten veel te weinig zuurstof binnenhaalt....

Berichten: 63

Re: koolzuur

Hallo, dank je wel voor jullie hulp

Mag ik dan besluiten uit :
Als er meer zure stoffen het bloed binnenstromen wordt er meer bicarbonaat geproduceerd. Als er meer basische stoffen de bloedstroom bereiken wordt er meer koolzuur aangemaakt
dat koolzuur meer bufferend is bij alkalose (ophoping van basen) en dat bicarbonaat dan meer bufferend is bij acidose (ophoping van zuren) ?

groetjes Peggy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: koolzuur

Ik heb altijd geleerd dat een buffer bestaat uit ongeveer gelijke concentraties van een zwak zuur en zijn geconjugeerde base. Ik zou dus nooit durven zeggen dat de buffering komt door het zuur, of door de base. De buffering vindt plaats door de concentratie van beide.

Reageer