[scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

hallo,

Wij hebben het gehalte COD bepaalt in een staal door eerst 4ml hiervan te destrueren samen met silversulfaat als katalysator en 2 ml chromaat (K2Cr2O7 12.259g/l) als oxidator. we hebben ook een ijklijn opgesteld mbv een COD stock oplossing ( met kalium biftalaat). We titreerden de overmaat dichromaat ionen af met ammoniumijzersulfaat.

Alles ging goed en wel, maar er moet een domme fout zitten in mijn bepaling van de COD via de titer van ammoniumijzersulfaat (FAS). via de ijklijn kwam ik een duidelijk resultaat van 452 mg/l COD

ik plak even de titerberekening uit m'n verslag:

1 ml dichromaatoplossing reageert met 2.478 ml Fe(II) oplossing.

Aangezien het staal 2.237 ml Fe(II) verbruikte heeft het staal 2.237 / 2.478 = 0,902623 ml dichromaatoplossing van de 2 ml die toegevoegd was NIET verbruikt.

Dit betekent dat het staal 2 - 0.903 = 1.097 ml dichromaatoplossing heeft verbruikt.

Nu kunnen we via de reactievergelijking berekenen hoeveel O2 er precies verbruikt is:

Concentratie van dichromaatoplossing: 12.2579g/l

Het staal verbruikt 1.097 * 12.2579 / 1000 = 0.01347 gram

Dit is 0.01347 / 204 = 6,59163E-05 mol.

Dus reageert er 6,59163E-05 * 15/2 = 0,000494372 mol zuurstof.

Dit is 0,000494372 * 32 = 0,015819902 gram zuurstof in 4 ml staal, of 3,954975382 gram in 1 liter, wat overeenstemt met 3950 mg/l COD

Reactievergelijking:



Afbeelding

de getallen voor de elementen zijn 2 + 15 => 6 + 16 (kon ik niet plakken)

ziet iemand de fout?? volgens mij zit het in die allerlaatste stap, want het aantal gram O2 klopt wel denk ik. (die 0.015 )

alvast bedankt!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

niemand een idee?? geraak er niet aan uit en moet toch echt een domme fout zijn...plzzzzzzzzzzzzzzzzzzz iemand?? [!]

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

niemand???????

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

Ik heb een beetje moeite met het begrijpen waar je probleem zit. Heb jij een andere concentratie berekend dan je zou moeten hebben, en kan je de rekenfout niet vinden? En wat is die reactievergelijking die je hebt geplakt?

Misschien helpt het even heel schematisch op te schrijven wat de reacties en hoeveelheden zijn die je wel weet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

wel in het kort:

ik weet dat het tussen de 400 en 500mg/l COD moet uitkomen voor mijn staal, dit weet ik omdat dat staal opgegeven werd en een bekende waarde heeft.

mijn ijklijnmethode gaf het juiste resultaat, namelijk 452, maar in mijn titermethode moet er ergens een rekenfout zitten weet alleen niet waar?

groetjes,

Stanney

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

niemand die z'n hersentjes erop kan zetten? :)

het is tegen morgen dus plzzzz help mij anders kan ik heel mijn verslag niet indienen ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

Puma schreef:1 ml dichromaatoplossing reageert met 2.478 ml Fe(II) oplossing.

Aangezien het staal 2.237 ml Fe(II) verbruikte heeft het staal 2.237 / 2.478 = 0,902623 ml dichromaatoplossing van de 2 ml die toegevoegd was NIET verbruikt.

Dit betekent dat het staal 2 - 0.903 = 1.097 ml dichromaatoplossing heeft verbruikt.

Nu kunnen we via de reactievergelijking berekenen hoeveel O2 er precies verbruikt is:
Je zegt dat 0,9... NIET gebruikt is, volgens mij ga je daar onderuit, want je gebruikt dat juist wel!

Je moet het verder dan even zelf uit rekenen, want door jou gigantische hoeveelheid cijfers achter de komma zie ik door de bomen het bos niet meer ;)

[edit]

Maakt geen zier uit, zie ik nu, jij gaat ergens met een factor tien de mist in, ongeveer dan...

Berichten: 592

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

volgens mij is het dat niet

die 0.9 bepaalt de overmaat die aanwezig is

die overmaat bepaal je om te weten hoeveel er reeds gereageerd had met die andere stof

Wat is COD eigenlijk?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

Wat is COD eigenlijk?
Google!!! Chemical Oxygen Demand

Mijn zusje verzoekt mij vriendelijk om op te rotten achter de pc dus heb ik alleen nog even onderstaande link voor je ;)

http://www.google.com/search?num=20&hl=nl&...btnG=Zoeken&lr=

Succes!

Berichten: 592

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

Thx Jorim, moedig van je om met gevaar voor eigen leven me die link te bezorgen.

Ik weet hoe dat gaat ik heb ook zo'n zusje ;)

en @ PUMA: heb je wel een blanco?

ik was ff aan het surfen en vond deze formule om je COD te bepalen

Formula to determine COD:

COD (mg/l) = (a-b)(N) x 8,000 / sample size (ml)

Where:

a = ml Fe(NH4)2(SO4)2 used for blank

b = ml Fe(NH4)2(SO4)2 used for sample

N = normality of FAS titrant (Fe(NH4)2(SO4)2)

ml sample = the actual volume of sample used before dilution

ik weet niet waar die 8 vandaan komt, maar er wordt toch een blanco gebruikt, mss kan dat er iets mee te maken hebben?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

wel kijk, je titreert de overmaat weg, het deel dat dus NIET gereageerd heeft.

als je die hoeveelheid aftrekt van de starthoeveelheid heb je de hoeveelheid die WEL weggereageerd is.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

ok bedankt! ik zla hem es proberen die formule!

grtz

Berichten: 9

Re: [scheikunde] COD gehalte via Titer bepalen

oh ja, die 8 is een 8000, dat is een correctiefactor om het in ml om te zetten etc.

Reageer