Stille computer...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Stille computer...

Hallo!

Ik ben op zoek naar een niet geleidende vloeistof die een kookpunt heeft van ongeveer 35 graden celsius. Het is belangrijk dat de stof geen elektriciteit geleidt en niet (licht) ontvlambaar is. Ook zou het mooi zijn als ik de vloeistof voor weinig kan aanschaffen en het liefst in de supermarkt. Ik heb al wel door mijn oude binas gebladerd maar ik moet concluderen dat mijn kennis wat betreft de eigenschappen stoffen een beetje is weggezakt.

Het idee is om mijn computer in een soort aquarium te leggen half afgevuld met de vloeistof opdat hij en stil en goed overklokbaar is. Uiteraard worden bewegende delen verwijderd en de harde schijf goed ingepakt.

De koeling wil ik bereiken dmv verdamping op de processor en andere onderdelen die warmer worden dan die 35 graden. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat bij een faseverandering de meeste warmte onttrokken kan worden aan die bewuste delen. De damp zal uiteindelijk, in mijn beleving, bovenin de afgesloten bak weer condenseren en terugvloeien.

Ik zag dat iets als cyclopentaan aardig in de richting komt maar dat klinkt erg brandbaar en ik zou echt niet weten waar ik dat vandaan zou moeten toveren... Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 592

Re: Stille computer...

Als in een atmosfeer zonder O2 werkt zal je toch geen ontbranding krijgen.

Geeft natuurlijk wel een probleem als je een lek hebt ;)

Berichten: 111

Re: Stille computer...

De (meeste) niet geleidende en dus apolaire vloeistoffen zijn organische stoffen. De meeste van die dingen zijn zoals je wellicht wel weet zeer licht ontvlambaar. Ether kookt ook op ongeveer op 35°C, maar dat is zeer erg brandbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Stille computer...

Dichloormethaan (CH2Cl2) zou voldoen (niet brandbaar en kookpunt van 39-40 graden).

Het probleem is dat het niet in de supermarkt te koop is en dat de dampen niet bijzonder gezond zijn. Hiernaast kunnen er plastics e.d. in oplossen.

Ik denk dat het probleem met ongezonde dampen uit een laag-kokend niet-brandbaar oplosmiddel je grootste probleem zijn.

cyclopentaan is zoals je al dacht brandbaar.

Misschien kun je het het beste zoeken in de perfluoroalkanen, maar ook deze zijn niet in reguliere winkels te koop

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Stille computer...

Ik denk dat dit topic wel interessant is om te lezen. Ik heb alleen geen idee over de eigenschappen i.r.t. kookpunt...

Berichten: 18

Re: Stille computer...

hoi,

ik las laatst een artikel op de website van nu.nl. hierin stond dat een duitser zijn computer koelt in slaolie.

hieronder de link naar het artikel.

http://www.nu.nl/news/524710/50/Duitser_ko...in_slaolie.html

succes ermee Afbeelding

Berichten: 243

Re: Stille computer...

jschipperen schreef: hoi,

ik las laatst een artikel op de website van nu.nl. hierin stond dat een duitser zijn computer koelt in slaolie.

hieronder de link naar het artikel.

http://www.nu.nl/news/524710/50/Duitser_ko...in_slaolie.html

succes ermee  Afbeelding
Ja, dat is prima te doen, maar slaolie heeft geen kookpunt rond de 35 graden Celsius; dat kan wel eens een ordegrootte schelen. ;)

Berichten: 1.122

Re: Stille computer...

slaolie in je computer? :)

Leuk werk wordt dat dan als je een component moet vervangen...... ;)

Berichten: 205

Re: Stille computer...

een coputer met slaolie koeling 8-[

maar dat is niet het idee van "Jan123" VOLGENS MIJ want sla olie zal niet bij 40 graden gasvormig worden,

het zorgt daarin tegen wel dat het beter de warmte wegneemt wat volgens mij komt omdat de warmte capacitijd van sla olie hoger is dan die van lucht alleen als je dan je computer een hele dag en nacht afgesloten aan laat staan zal je bijna in de slaolie kunnen frituren ;)

overgens is het idee van koelen nog steeds om warmte af te geven aan de lucht daar zal je bijna niet aan ontkomen behalve water koeleing uit de kraan (maar dan heb je wel een hoge water rekening ;) ) maar het sla olie zorgt voor een groot oppervlak naar de lucht waar het zichzelf weer kan koelen... dacht ik...

overgens is het miss handiger als je een stof zoekt wat verdampt bij 50 graden celcius??? want een procesor mag toch veilig 65 graden worden :) anders mag ik wel eens mijn videokaart gaan onderkloken :)

Berichten: 96

Re: Stille computer...

Misschien kan je het gewoon proberen met 100% zuiver water! Dat geleid geen stroom, en het heeft wel een redelijk warmte opname capaciteit volgens mij, en als het te warm wordt gooi je er een paar perfect zuivere ijsklontjes bij.

Berichten: 205

Re: Stille computer...

dat valt te proberen... maar het probleem lijkt mij hoe kom je aan PUUR ZUIVER water??? :) en hoe houd je dat zuiver... denk niet dat je dat gaat lukken Afbeelding

kan je beter slaolie gebruiken 8-[

overgens is aceton wel te doen denk ik... moet je alleen geen vuurtje bij houden Afbeelding

of zie ik nu iets over het hoofd ;) ???

EDIT: Grrr @# smiles

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Stille computer...

Misschien kan je het gewoon proberen met 100% zuiver water! Dat geleid geen stroom, en het heeft wel een redelijk warmte opname capaciteit volgens mij, en als het te warm wordt gooi je er een paar perfect zuivere ijsklontjes bij.
Dat zou ik niet doen, ook zeer zuiver water bevat ionen. Water splitst zich namelijk in H+ en OH-, die elk in concentraties van 10-7 aanwezig zijn (de waterconstante). Je krijgt dus gegarandeerd kortsluiting!

Aceton is overigens een veel te goed oplosmiddel voor deze toepassing. Gooi er maar eens een (oude) printplaat in.

Als laagkokende niet-brandbare en niet-al-te-gifitige stoffen waarin je onderdelen niet oplossen zijn naar mijn idee alleen de perfluoroalkanen geschikt.

Berichten: 2.746

Re: Stille computer...

na een tijdje gewerkt te hebben warmt het water toch op en koelt het niet meer goed, hoe zou je dat dan doen zonder koeling?

Berichten: 205

Re: Stille computer...

het water door de gootsteen, en er nieuwe koud water door laten lopen

of het water gaan koelen... met lucht 8-[

LIJKT MIJ, maar mij lijkt het dan ook slim om een aceton-moederbord oplossing te maken ;) domdomdom

@DrQuico: dat is idd wel een oplossing, maar ik wil dan ook wel eens naar de supermarkt waar ze perfluoroalkanen verkopen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stille computer...

na een tijdje gewerkt te hebben warmt het water toch op en koelt het niet meer goed, hoe zou je dat dan doen zonder koeling?
Warmte heeft een grote warmtecapaciteit, en zal niet zo warm worden dat het onvoldoende koelt. Een processor gaat pas problemen geven boven ongeveer 65 graden Celsius, en als je dat voor elkaar krijgt met vloeistofkoeling ben je een knappe jongen (of meisje).

Denk er ook aan dat je de warmte weer kwijt zal raken door uitwisseling met de lucht in het aquarium.

Overigens: vloeistofkoeling wordt wel vaak gedaan met gedistilleerd water (bron) maar dan heb je het over een gesloten systeem, dus niet dat je componenten erin worden ondergedompeld.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer