Springen naar inhoud

conductometrie

• Log in om te kunnen reageren

Johanvuegen

Johanvuegen

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 11:19

Beste chemici,

Wie kan ons helpen?

Op school hebben wij een practicum moeten doen, voor scheikunde uiteraard. Ons onderwerp was conductometrie. Het practicum zelf was niet erg moeilijk, de vragen die daarna gesteld werden waren echter niet van ons niveau. Iets voor chemieforum dachten wij dus. Weet iemand het antwoord op (een) van de volgende vragen. Of kan iemand ons op weg helpen ?;)
B.v.d

Vraag1:
Bij deze proef is bij het opstellen van de grafiek geen rekening gehouden met het feit dat de geleidbaaheid door het toevoegen van vloeistof, waardoor het totaal volume groter wordt iedere keer een beetje daalt. Leid af hoe men elke meteing zou moeten corrigeren om het effect van deze verdunning door toename van het vloeistofvolume teniet te doen

Vraag2:
Zuiver water met een pH=7,00 geleidt de elektrische stroom ook( een beetje). Wat is de geleidbaarheid van zuiver water in (ohm) als we een meetcel hebben met een inhoud van 1,0 cm-3 tussen de elektroden?

Johan Vuegen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cort

Cort

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 15:20

Nu conductometrie is meten van geleidbaarheid, om te geleiden moeten er deeltjes zijn die een stroom kunnen teweeg brengen. Dus zuiver water (millipore, pH 5,6) heeft geen deeltjes dus in theorie ook geen geleiding. Dat denk ik, maar het kan natuurlijk zijn dat iemand anders een andere mening heeft.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2005 - 17:04

Nu conductometrie is meten van geleidbaarheid, om te geleiden moeten er deeltjes zijn die een stroom kunnen teweeg brengen. Dus zuiver water (millipore, pH 5,6) heeft geen deeltjes dus in theorie ook geen geleiding. Dat denk ik, maar het kan natuurlijk zijn dat iemand anders een andere mening heeft.

Ja die andere mening heb ik, al is het niet echt een kwestie van 'mening'. Zuiver water splitst zich (ook bij pH 7). Daar komt bij dat het H+-deeltje een hele goede geleiding geeft.

Wat je bedoeld met 'zuiver' water van pH 5.6 is me een raadsel. Hierin zit per definitie al
2.5 x 10-6 mol/l H+ in. Daarbij hoort dan ook nog een tegenion; dat lijkt me dus niet echt zuiver.....

Zuiver water heeft bij kamertemperatuur altijd pH 7 en H+ en OH- concentraties van 10-7 mol/l

Water geeft dus altijd geleiding, ongeacht de zuiverheid!

Wat is de geleidbaarheid van zuiver water in (ohm) als we een meetcel hebben met een inhoud van 1,0 cm-3 tussen de elektroden?

H+ heeft een geleiding van 349.65 x 10-4 m2Smol-1 en OH- 198 x 10-4 m2Smol-1

S = siemens; de S.I. eenheid voor geleiding (= Ω-1)

Daarmee zou je het moeten kunnen berekenen.

scheikundige marieke

scheikundige marieke

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 20:26

reactie op vraag 1
mij is het volgende over conductometrie geleerd:
je kunt dit corrigeren door elke keer het volumetoename te meten en natuurlijk de beginvolume te meten. Als je deze gegevens hebt kun je berekenen hoeveel water je elke keer hebt toegevoegd en het corrigeren in je berekening. Hierdoor wijk je iets af van de gevonden volume die je oorspronkelijk vind. Hoe het precies berekend wordt weet ik niet daar hadden we altijd een leuk programma voor ;)

Cort

Cort

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 07:53

We doen het maar proefondervindelijk dan ik heb gedestileerd water gnomen en daar een gecalibreerde conductometer in gestoken. resultaat is een geleiding van 0,8 ÁS/cm

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 08:53

We doen het maar proefondervindelijk dan ik heb gedestileerd water gnomen en daar een gecalibreerde conductometer in gestoken. resultaat is een geleiding van 0,8 ÁS/cm

En wat concludeer je hier nu uit? Dat alle gedestilleerd water deze geleidbaarheid heeft? Probeer hetzelfde monster na een uur nog eens te meten..... Of een monster uit een andere destillatieopstelling. Waarmee heb je je conductometer gespoeld? Hoe lang?

Cort

Cort

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2005 - 17:45

Ik wou de jongen gewoon helpen.

Anderzijds ik heb 3 soorten water genomen. Aangekocht zuiver, gedestileerd water en milliq water. Ze gaven allemaal zowat hezelfde. De conducto meter is de 712 van metrohm met een nieuwe ( 3 dagen oude ) conducto elektrode. Spoel midden 1:9 ethanol: dest water.
Nu hij vroeg zuiver gedestileerd water en geen water dat een uur zich heeft kunnen vervuilen met stof ,CO2 en warmte.

ps: Ik vind het redelijk lastig om bij elk antwoord dat je wilt geven om iemand te helpen een agressieve reply terug te krijgen. Ik dacht dat we hier waren om elkander te helpen en niet de grond in te boren. Als dat niet de bedoeling was, kijk dan uit hoe je iets zegt een mail heeft geen gezicht waar emotie op af te lezen is.

scheikundige marieke

scheikundige marieke

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2005 - 19:17

het is misschien niet de juiste plek om dit neer te zetten maar ik ben het wel een beetje met je eens. De laatste week heb ik me pas aangemeld maar ik zoeken al veel langer allerlei informatie via de forum. Ik vind het een perfecte forum en je krijgt ook veel informatie en hulp uit alle hoeken.

Ik vind het dan ook echt niet erg om verbeterd te worden, bedoel daar leer ik en anderen alleen maar van. Maar soms had/heb ik het gevoel dat het op een manier gezegt wordt die niet echt vriendelijk is en erg hard aankomt.
Zoals bij de regels beschreven is mag je niet mensen kwetsen via de forum en soms heb ik het gevoel dat het op het randje balanceerd.

Het zal dan niet altijd zo bedoelt zijn maar soms komen dingen harder aan dan dat je ze bedoelt. Ik denk dat we soms iets meer moeten nadenken over hoe we dingen omschrijven.

We zijn hier tenslotte allemaal om elkaar te helpen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 mei 2005 - 20:08

We zijn hier tenslotte allemaal om elkaar te helpen.

Inderdaad, dat is de bedoeling van het forum en dat moet ook zo blijven!

Nou weet ik niet precies welke reactie hier door Cort als agressief wordt ervaren, misschien ligt dat aan mij? Ik kan dat anders ervaren natuurlijk!

Maar, als je vindt dat een lid zich op een of andere manier onbehoorlijk gedraagt, meld dit dan bij iemand van het team, zodat we als dat nodig is kunnen ingrijpen. Als een bepaalde reply je stoort, meld dit dan met de knop "report".

Als je doelt op de reactie van een lid van het team zelf (nogmaals, ik zie het niet maar misschien ervaar ik dat anders), wij zijn ook maar mensen, neem dan direct contact op met het teamlid in kwestie via naam[at]chemieforum.nl.

Ik stel voor dat we ons vanaf nu aan het topic houden, mocht iemand graag nog op deze discussie in gaan, neem dan gerust contact met, bijvoorbeeld, mij op (klik!) , daar zijn we voor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2005 - 17:15

Ik wil hier nog wel aan toevoegen dat mijn vragende manier van antwoorden helemaal niet aggressief bedoeld is. Het is een goede gewoonte op chemieforum om iedereen te motiveren om zelf een goed antwoord op zijn vragen te vinden. Dat kan vaak heel goed door iemand richtinggevende vragen te stellen.

Als ik in dit geval zou hebben geantwoord "ik denk dat de reproduceerbaarheid van deze meting niet gewelding is", dan had dat een rechtstreeks antwoord geweest. En je hebt dan geleerd dat de reproduceerbaarheid van de meting van de geleiding van zuiver water kan worden betwijfeld.

Met mijn vragen probeer ik iedereen te stimuleren om de volgende keer dat je een meting doet (misschien wel van het geluidsniveau van een vliegtuig, of van de draaisnelheid van een fietswiel) zelf na te denken over de reproduceerbaarheid onder verschillende omstandigheden. Zo leert iedereen het meeste.

Mijn excuses als dit te aggressief overkomt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures