Springen naar inhoud

Extractie

• Log in om te kunnen reageren

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 13:25

Hallo,

Ik heb me al (te) lang over deze kwestie gebogen en ik kom er niet uit:

voorschrift:

10 g BenzoŽzuur:butanol mengsel in 40 ml ether in een scheitrechter doen
15 ml 4M Natriumhydroxide toevoegen, schudden, laten extraheren, en de lagen scheiden.
Basische waterlaag nog 2 maal met 10 ml ether extraheren.
etherlagen samenvoegen en 1 uur op watervrij natriumsulfaat drogen.
affiltreren, en ether afdestilleren.
aan basische waterlaag 4M zoutzuur toevoegen tot pH1 en afkoelen
na 30 min. vaste stof affiltreren en aan lucht laten drogen.

Ik moet de reactievergeljkingen geven en schematisch weergeven hoe de scheiding hier tot stand komt; Wat ik me ook onder andere afvroeg is: zijn er wel reacties die in een reactievergelijking opgeschreven kunnen worden, de oplossingen veranderen toch alleen maar gewoon ?? (-> ether is oplosmiddel)

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2005 - 15:05

Wat denk je wat die base met bezoŽZUUR doet?

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2005 - 08:21

H2O onstaat denk ik uit de reactie van BenzoŽzuur met NaOH dat word dan... C7H5OOH + NaOH -> NaC7H5O + H2O lijkt me. Er ontstaan dus Natriumbenzoaat.

Maar word dat nu dus in oplossing in de etherlaag of in de waterlaag? en waarom word aan de waterlaag nog een zoutzuur toegevoegd en aan de etherlaag natriumsulfaat... ?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 27 mei 2005 - 11:12

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2005 - 08:45

Nou het benzoezuur wordt gedeprotoneerd door de base. Hierdoor is het goedoplosbaar in de waterfase, en inderdaad natrium is het tegen ion. Omdat je doel was de stoffen te scheiden, zul je na de waterfase te hebben geisoleerd het benzoezuur weer terug willen krijgen, dit doe je door zoutzuur toe tevoegen

De butanol zal in de etherfase gaan zitten. Het natriumsulfaat zorgt dat eventueel water dat toch is meegekomen wordt gebonden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures