Springen naar inhoud

water in melk?

• Log in om te kunnen reageren

Duch

Duch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 19:13

Weet iemand waarom melk geen water mag bevatten voor de productie van yoghurt?

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 20:31

er zit nog steeds water in, wel wat minder

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 21:23

als ik het goed heb bevat melk 85 -90% water

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2005 - 21:51

Laat ik aannemen dat je bedoelt "je mag geen water aan de melk toevoegen als je yoghurt maakt". Ik heb de regel nog nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen dat de specifieke yoghurtcultuur dan minder goede omstandigheden krijgt, en dus concurrentie krijgt van andere bacterien.

Offtopic: Als je water aan melk toevoegt wordt het blauwig van kleur....

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 07:13

hoe komt die blauwe kleur?
Dat is toch wel erg bizar?

Ik ga het direct ff testen ;)

Duch

Duch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 07:56

Inmiddels heb ik nog wat gezocht, en ik moet wel toegeven dat ik de vraag een beetje slecht geformuleerd heb.

Het materiaal dat gebruikt wordt om de koeien te melken op de boerderijen, het vervoer en de opslagvaten van melk worden gereinigd met water. Dit biedt een ruime mogelijkheid voor de toevallige toevoeging van water aan de melk. De consument en de producent hebben het recht om onverdunde melk te ontvangen, daarom is het ook onwettig melk te verkopen dat vreemd water bezit. In onderontwikkelde landen, waar de melk niet thermisch behandeld wordt voor consumptie, kan de melk ziekteverwekkers zoals Cholera bevatten. Bovendien zijn er zeer sterke economische argumenten voor het minimaliseren van de hoeveelheid vreemd water. Als een producent 1% water in melk toestond zou hij 1% extra transportskosten van landbouwbedrijf tot fabriek oplopen en zou hij 1% extra opslag en verwerkingskosten oplopen.

groeten

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 08:58

hoe komt die blauwe kleur?
Dat is toch wel erg bizar?

Ik denk dat het met Rayleighverstrooiing te maken heeft. blauw licht wordt veel makkelijker verstrooid dan rood licht. Zuivere melk verstrooit ook het rode licht heel snel, maar als je het verdunt zie je meer blauwe verstrooiing dan rode.

Kort antwoord: "omdat de lucht blauw is". ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures