Oranje zwembad :P

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 78

Oranje zwembad :P

Hallo allemaal,

ik heb een vraag(je)!

Op school hoorde ik van een TOA dat hij in de 3e klas methyloranje heeft gemaakt!! Dat wil ik ook 8-[

Maarrr,, ik zoek het heele internet af maar ik kan maar nerges vinden hoe je het moet maken :) Misschien weet iemand het?

Bedankt,

Simon ;)

Berichten: 37

Re: Oranje zwembad :P

kheb een voorschrift nog in mijn mlo boek staan kzal kijken of ik het over kan nemen het is wel ee erg lange proef en als je niet netjes werkt zit alles onder de methyloranje incl. handen wat je er niet af krijgt. er zal misschien een kortere manier zijn mar dit is de manier die mij toendertijd geleerd is

khoop dat je er iets aan hebt succes ermee!!

benodigdheden:

- sulfanilzuur

- 1 mol/l NaOH opl.

- 2 mol/l HCl opl.

- n, n -dimethylanailine

- 2 mol/l NaOH opl.

- ethanol 5%

- natriumnitriet

werkwijze:

- 2,33 sulfanilzuur oplossen in 14 ml 1 mol/l NaOH (berkerglas 250 ml)evt. verwarmen

- afkoelen kamertempratuur

- oplossing van 0,73 g natruimnitriet in 3,5 ml water toevoegen

- afkoelen in ijswater tot beneden 5graden

- onder goed roeren en koelen druppel voor druppel 9 ml 2mol/l HCl

-zorg ervoor dat de tempratuur niet boven de 10graden komt tijdens het toevoegen

- 15 minuten laten staan in ijswater

- na ca. 10 minuten met KI papier controleren of r salpeterigzuur in de oplossing zit. Blauw is positief wacht tot geen salpeterigzuur meer aangetoont wordt en houd temp beneden 5graden

- oplossen 1,27g n,n dimethylanaline in 7 ml 2mol/l HCl

- afkoelen tot in ijswater

- onder goed koelen en krachtig roeren toevoegen aan je suspensie

- Er treedt een zwak rode kleuring op

- laat t mengsel 5 minuten staan en voeg langzaam onder roeren 2 mol/l NaOHopl toe tot duidelijk basische (geel/oranje)

- verwarm onder roeren tot 55graden

- als opgelost 3,5g NaCl toe en verwarm nog enkele minuten

- langzaam afkoelen tot kamertemp. dan in ijswater tot 5 graden

- affiltreren met buchnertrechter met weinig vaccuum ivm porien die verstoppen

en klaar ben je

Berichten: 78

Re: Oranje zwembad :P

Hartelijk bedankt zeg! :)

Ik moet aleen nog de stoffen zien te ritselen, maar dat lukt wel bij zo'n TOA. :)

vond het zelf ook helemaal te gek, hij zette alles in een oranje sfeer in z'n buurt. 8-[

maar nog 1 vraagje!
en als je niet netjes werkt zit alles onder de methyloranje incl. handen wat je er niet af krijgt.
Hoe kan dat dan?

Als ik met de stof als indicator bij titraties werk, dan spoel ik het zo van mn handen af. Dat is dan wel een heele lage concentratie maar toch? ;)

Simon

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Oranje zwembad :P

http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/1...yl-orange.shtml

Daar vind je de syntheseweg van methyloranje :) voor de diepgang ;)

Berichten: 78

Re: Oranje zwembad :P

Ik ben alleen niet zo goed in engels ;)

maar ik kom er wel uit hoor. bedankt :) waar een wil is is een weg

Simon

Berichten: 37

Re: Oranje zwembad :P

als je de stof uiteindelijk droogt is deze net meer een lichte concentratie! en vaak gebruik je het als indicator maar da is het verdunt in je monster nu heb je de methyloranje zonder dat deze echt verdunt is. Vandaar. Zoals bijna alle indicators waneer je deze op je handen krijgt krijg je er deze bijna niet af dat moet eraf slijten zoals ze dat zeggen.

Op het mlo was het de perfecte methode voor de leraren om te kijken of je netjes gewerkt had ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oranje zwembad :P

Op het tweedejaars maken praktikum op de uni in Utrecht werd netjes werken geforceerd door mensen "Malachietgroen" te laten maken. Dat komt niet alleen op je handen, maar als je niet heel zorgvuldig bent overal, inclusief op je gezicht. Dan zie je er dus uit als de hulk..... ;)

Reageer