Springen naar inhoud

salpeterzuur

• Log in om te kunnen reageren

Marianne_CF

Marianne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2005 - 21:52

Beste chemici en verkopers van chemicalien. Ik ben kunstenaar en maak (onder andere) etsen, zowel in koper als in zink. Ik houd de salpeters die met de koper in aanraking komen srikt gescheiden van die die met zink in aanraking komen. De laatste tijd worden beide zuren traag, zelfs als ze niet meer (steen)koud zijn. Mijn vader (van wie ik vijf jaar geleden drie liter 20% salpeterzuur erfde) deed er af en toe een scheutje vers zuur bij, en dan etste het weer prima.
Vier vragen:
1: Vroeger haalde je zuur bij de drogist, maar nu vind ik het nergens meer. Hoe kom ik aan nieuw, sterk salpeterzuur?
4: Hoeveel kost ca. 60% (of iets sterker) zuur per liter?
2: Ik bewaar het zuur in goed afgesloten (ouderwetse) bruine en groene flessen in een donkere kast. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, waardoor ik langer met het zuur zou kunnen doen? Of maakt het niet uit, vervalt het gewoon in de loop van de jaren tot zwakker zuur, en kan ik maar beter veel etsen om er optimaal gebruik van te maken.
3: Kan ik beter alle zuur vervangen door een nieuwe 20% oplossing, of een scheut vers aan het oude mengsel toevoegen?
Alvast bedankt!
Marianne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2005 - 22:06

Waar je het kunt kopen? Ik denk dat je dit wel "professioneel" geleverd moet kunnen krijgen.

Over de toepassing: het zuur wordt door het etsen verbruikt. Snel veel etsen zorgt er dus voor dat het zuur sneller wordt verbruikt. Dat helpt dus niet. Het klinkt alsof je er netjes mee omgaat, dus erg veel winst verwacht ik nergens te kunnen halen.

Slokje toevoegen of helemaal vervangen? Als je het helemaal vervangt zal de etsreactie plots veel aggressiever verlopen. Het zou best heilzaam kunnen zijn dat er al koper of zink in het zuur is opgelost. Je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat ik het toch zou doen door een slokje toe te voegen.

Pas op: ik ben chemicus en geen artiest! Deze dingen worden vaak door ervaring geboren en van generatie op generatie overgedragen. Niemand weet nu meer precies waarom het zo wordt gedaan, maar het kan best zijn dat zoals je vader het deed een goede reden had.

Doe je voorzichtig met het geconcentreerde zuur? Verdunnen van zuren kan best fors verlopen!

chemtoa

chemtoa

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 09:58

je kan bij sommige groothandels voor kunstenijverheden ook weleens geconcentreerde zuren aanschaffen.

let er bij verdunnen op dat er veel warmte bij vrijkomt en dat je altijd het zuur moet toevoegen aan het water.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 10:00

is ook handig voor spatten
want hetgeen reeds aanwezig is spat eruit ...
dus liever water dan zuur hť

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2005 - 11:13

is ook handig voor spatten
want hetgeen reeds aanwezig is spat eruit ...
dus liever water dan zuur hť

Het heeft meer te maken met de dichtheid van het zuur: aangezien die hoog is, valt elke "druppel" door de massa water heen. Daardoor wordt het nergens boven het kookpunt. Een druppel water die bovenop zuur terechtkomt wordt niet afgekoeld en spettert.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2005 - 15:44

gouden regel : altijd zuur in water !!!!!!!!!!!!!!!!! en voor de rest zou ik gewoon eens even kijken bij chemikalien-firma's (hier in belgie geen enkel probleem, maar ik heb zo een sterk vermoeden dat de regelgeving in nederland een stuk ingewikkelder is...)
niettemin, ik neem aan dat belgische firma's ook vestigingen hebben in nederland, en kan je desgewenst een paar adressen aan de hand doen...
de meeste bouwmarkten (zoals jullie ze noemen) hebben ook HNO√ā¬≥ in voorraad (zo heb ik hier toch al kunnen lezen) , maar : dat is technische kwaliteit...ik weet dus niet in hoeverre de zuiverheid van het zuur van belang is....
bewaren in donkere flessen in een afgesloten kast is idd een manier om de "activiteit" van het zuur een beetje te verlengen, en idd, zoals reeds gepost : de fijne kneepjes van het vak worden idd van generatie op generatie doorgegeven, dus...... scheutjes toevoegen :-)

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2005 - 23:11

Een tip voor als je opzoek bent naar redelijk sterke stoffen: labshop
Dat bedrijf levert (als ik me niet vergis) ook aan particulieren.
Alleen een beetje vreemd dat het bedrijf ook dingen zoals sterke oxidatoren etc. in verkoopt.
Weet iemand toevallig of dat dit zo maar toegestaan is? Dit soort bedrijven zijn riskant voor voorvallen zoals met die jongen uit Purmerend (die zijn eigen Geplaatste afbeelding maakte).

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2005 - 10:23

Alleen een beetje vreemd dat het bedrijf ook dingen zoals sterke oxidatoren etc. in verkoopt.
Weet iemand toevallig of dat dit zo maar toegestaan is?

Ja, dat is in principe toegestaan. Er zijn maar heel weinig verboden stoffen, denk dan aan medicijnen, opiumwetstoffen, explosieven en dergelijke. Er is wel enige controle van de FIOD op grondstoffen voor chemische wapens en veelgeslikte smartdrugs, maar voor explosievengrondstoffen en vuurwerkgrondstoffen gelden geen regels.

Ofwel: kaliumnitraat mag vrij verkocht worden, evenals andere grondstoffen voor buskruit, maar buskruit mag niet zomaar verkocht worden.

Toevallig heb ik als handelaar in chemicaliŽn net een lijst van de FIOD gekregen met stoffen waar ze interesse in hebben, maar het gaat vrijwel alleen om grondstoffen voor smartdrugs.

De meeste leveranciers van gevaarlijke stoffen in Nederland zijn terughoudend met de verkoop van dergelijke stoffen. Wat ik van Labshop weet is dat ze in elk geval bij voor de hand liggende vuurwerkoxidatoren niet zomaar leveren, maar eerst uitzoeken waar het voor gebruikt gaat worden. Er zal wel eens wat tussendoor glippen.

Wat het salpeterzuur betreft: tegenwoordig wordt steeds vaker ijzer(III)chloride gebruikt voor het etsen van koper. Uiteraard levert dat andere etsen op. IJzer(III)chloride is goed verkrijgbaar omdat het ook voor het etsen van printplaten wordt gebruikt: veel electronica zaken (voor electronica hobbyisten) hebben dit. Voordeel is o.a. dat er geen nitreuze dampen bij het etsen ontstaan.

Veranderd door JanMeut, 10 juli 2005 - 10:24

β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures